34 éve a vasúti vontatás szolgálatában
Az iparvágányok kiszolgálásának hatékonysága függ a korszerű belső anyagmozgatástól, a be- és kirakás gépesítésétől, a teljes iparvágányon a kocsik biztonságos mozgatásától. Mindezek és a mennyiségi tényezők határozzák meg az iparvágányok gazdaságosságát, és fontos feltételei azok fennmaradásának, ugyanis 1981-ben még több mint ezer saját iparvágány-hálózat működött jelentős vasúti árufogadással és berakással. Addig a vasúti kocsik mozgatása nagyrészt kézzel vagy balesetveszélyes kötélvontatással és elavult tolatómozdonyokkal történt.
Kétéltű vontatóink megjelenése forradalmi változást hozott. Az első hat évben átadott kétszáz jármű országos jelentőségű volt. A földön csúszó kötél helyett traktorvezetői engedéllyel, vasúti ismeretekből letett vizsgával napi több száz kocsit mozgattak át emberi kéz érintése nélkül, és természetesen balesetmentesen.
1997-ig a közel ezer gépkezelő képzése folyamatos volt, és ők ellátták az egyéb gépek kezelését is. Az MTZ-TRAC vontatók gázolajfogyasztása 4-7 liter óránként, javítási igénye minimális, ezért a korszerűtlen eszközöket végleg felváltották. A vontatóinkat tesztelve a vasútvállatok is közel ötven járművet szereztek be, amelyek jelentős változást hoztak a javítóbázisok, lefejtők és kocsimosók kiszolgálásában.
A tolatási feladatok olyan vágányokon is elvégezhetők, ahol a vágánykapcsolat a hagyományos mozdonyok körüljárását nem tenné lehetővé.
A nagy vonóerő (300–1500 tonna) mellett jelentős a mozgékonysága: 5–15 km/h.
A meddő idők lerövidítését szolgálja a félperces leállás és a kétperces felállás is.
A tolatószemélyzet munkája biztonságos, mivel a vontatmány kapcsolásakor nem kell a járművek közé lépni. A kétéltű vontató minden előforduló vasúti pályaíven és felépítményrendszeren közlekedhet, kezelése egyszerű. A kétéltű járművek átalakítás után is használhatók közúti vontatóként vagy más felszereléssel egyéb feladat ellátására. A felújítás nélküli 25 éves használat gazdaságossá teszi a beruházást.
A Mobilitás 82. Kft. erőssége a műszaki újítások gyors megvalósítása. Ezt segítették kiváló képességű szakmunkás mestereink, akik részt vettek a tervezésben és a kivitelezésben is. Köszönetemet fejezem ki, hogy műhelyünkben az alkotó munka naponta hitet és értelmet ad életünknek.
További jelentős fejlesztéseink voltak: a sínen is biztonsággal működő kotrógépek, a felsővezeték-szerelő gépkocsik és a gyomirtó Mercedesek, amelyeket új és használt alapjárművekre is szereltünk. Az elmúlt időszakban az MTZ-TRAC két típusán, a vonóerő növelése mellett, az üzemanyagok biztonságos lefejtéséhez alkalmazható „robbanás ellen védett” gép, az egy tengelyen megoldott széles-normál nyomtávváltást biztosító technológia és a sokféle kapcsolókészülék kifejlesztése hozott folyamatos megrendelést.
A gazdasági válság negatív hatásai a vasúti szállításokat is érintették, az iparvágányok száma pedig mára a felére csökkent. Közben megjelent a bevételközpontú gondolkodás ebben a sok szabállyal nehezített rendszerben. Emiatt ugyan lesz új munkánk, de az üzemeltetőknek nem lesz könnyebb a helyzetük. Pedig ha a saját használatú rakodók száma tovább csökken, a vasúti áruszállítás további komoly visszaesése várható hazánkban.
A fenti folyamatok miatt is azzal gondoljuk az üzemeltetők terheit csökkenteni, hogy átvállaljuk a hatósági adminisztrációs munkát, és minden járművet közúti és megismételt közúti és vasúti vizsgával adunk át. Az üzembe helyezést követően az üzemeltetők 24 órában kereshetnek minket telefonon, így a kisebb javításokat le tudjuk vezényelni. A vasúti berendezés fő darabjaira örökös garanciát adunk, és folyamatos nyilvántartást vezetünk róluk.
Tervezzük a hazai járműpark megújítását, mert a rendkívül gazdaságos üzemanyag-felhasználás mellett is kiemelten fontos az átlagosan 25 éves gépeink műszaki állagmegóvása.
Köszönjük korábbi és jövőbeni megrendelőink bizalmát, és változatlanul kedvező feltételek mellett gondoskodunk kiszolgálásukról.•