2011. október: jegyzet, portré, tudomány, egyetem, disszemináció, biotechnológia, atomenergia, paragrafus, innováció, közlekedés, megújuló energia, zöldkörnyezet, it
2011. október 5.

Szerző:
Jánki-Nagy Ferenc

A hazai vasúti járműgyártás új horizontja

A több mint harmincéves átlagéletkorú gördülő­állomány mellett a vasúti személyszállítás szín­vonalának emelése csak új vasúti személykocsik beszerzésével érhető el. A MÁV-Gépészet Zrt., mint a MÁV-csoport járműkarbantartója és -javítója – kiegészítené jelenlegi tevékenységi körét új vasúti személykocsik gyártásával.


Zaránd György

A MÁV-Start fővonali forgalmát az InterCity vonatok testesítik meg, de az elöregedett járműpark miatt az utasok összességében az utazás körülményeivel nem elégedettek. Az utazás minőségének jelentős javulását új gördülőállomány „sínre tételével” lehet elérni.
A kormányzat útmutatása és támogatása mellett a MÁV-csoport stratégiáját 2030-ig meghatározták. Ezen belül a MÁV-Gépészetet megerősítették a gördülőállomány szervizelési és javítási pozíciójában. A MÁV-Gépészet teljes mértékben felkészült a vasúti járművek széles körű karbantartási és felújítási munkáinak ellátására, azonban az új gördülőállomány megjelenésével a MÁV-Gépészetnek már ma is kevesebb szerviz- és karbantartási munkával kell számolnia pusztán a modern technológiával gyártott járművek megjelenése miatt. A szervizpontokon és javítóműhelyekben emiatt komoly fölös kapacitás keletkezhet. A karbantartási igény (gyakoriság és élőmunka-ráfordítás) csökkenése általában véve természetes következménye az új technológiáknak, vasúti járműfejlesztéseknek, és ezt a járműüzemeltetők nagyon is üdvözlik. Ám ez a helyzet ugyanakkor csökkenő szervizmunka-igényként jelentkezik a társaság oldaláról.
A társaság lehetséges megoldásként számolhat azzal, hogy más, a csoporton kívüli vasúti üzemeltetők megrendeléseit bővíti, vagy csoporton belül talál extra megrendeléseket. Vagy a társaság, létszámát és műhelykapacitását illetően, zsugorodni kényszerül. De ez az opció egyáltalán nem preferált.

A hazai gyártás alapgondolatát tehát a korábbi vasúti járműgyártási hagyományok újraélesztésén túl az is erősíti, hogy a már üzemeltetett és a jövőben üzembe állítandó modern vasúti járművek szervizelési szükséglete csökkenő tendenciát mutat.
Ezt felismerve Zaránd György, a MÁV-Gépészet Zrt. vezérigazgatója „megelőző lépésekkel” válaszolt. Egyfelől további megrendelések megszerzésére törekszik a csoporton kívüli hazai és külföldi cégektől. Másfelől a társaság szorgalmazza, hogy újraindítsák a vasúti személykocsik gyártását Magyarországon.
A MÁV Zrt. Igazgatósága elfogadta, hogy a MÁV-Gépészet Zrt. két új InterCity komfortfokozatú vasúti személykocsit gyártson. Ezzel a projekttel a társaság részt kíván venni a MÁV tervezett járműfelújítási programjában, amelyben 200 IC vagon beszerzése, illetve felújítása szerepel.

A tervezett vasúti jármű négytengelyes, légkondicionált, InterCity, illetve annál magasabb komfortfokozatú, ezért is InterCity Plusz a készülő kocsi fantázianeve. A tervek egy teljes járműcsaládra, 1., 2., osztályú, büfés és vezérlőkocsira készülnek. A jármű maximális sebessége 200 km/h.

Az új InterCity kocsik beszállítóit a lefolytatandó nyílt pályáztatásokat követően választják ki. A járműszekrényt teljesen saját, míg a forgóvázakat együttműködésben, a cég a szolnoki üzemében tervezik gyártani. Ugyancsak itthon készülhetnek a belső berendezések, a burkolatok, az ülések, a poggyásztartók, az utastájékoztató rendszer és egyes villamos berendezések. De hazai cég szállíthatja majd a fékberendezést és sok más elemet is.
Erre azért van lehetőség, mert a honi piacon több olyan vállalat tevékenykedik, amelyik exportál berendezéseket külföldön készülő vasúti járművekhez, Magyarországon azonban nem jut megrende­léshez. A projekt megvalósításához európai uniós támogatásra pályázik a társaság. Az InterCity Plusz kocsik tervezését képzett, korábban nagy tapasztalatot szerzett szakemberek segítik, az ő feladatuk a tervezés és konstrukció kidolgozása mellett a szaktudásuk átadása a fiatal mérnököknek, hogy a szériagyártást, illetve a gyártmánybővítést a jövőben hatékony gyártómérnöki háttér segítse.•

 
Innotéka