2014. április: jegyzet, portré, agykutatás, tudomány, neutronkutatás, innováció, biotechnológia, disszemináció, egyetem, öntészet, zöldkörnyezet, vízgazdálkodás, építés, it
2014. április 3.

Szerző:
Bencze Áron

A jövő technológiája

A fémiparban úttörő megoldásnak számító technoló­giá­val szeretné erősíteni tovább pozícióit a Magyarmet Bt. Európában. Győri Imre, a cég igazgatója lapunknak adott interjújában arra hívta fel a figyelmet, hogy német támogatással egy olyan technológiai centrum jön létre Bicskén, amely egyebek között a lézeres, háromdimen­ziós nyom­tatás fémipari alkalmazását teszi lehetővé.


Évtizedek óta ügyfélkörük legmarkánsabb résztvevői az élelmiszer-ipari gépeket gyártó és a petrolkémiai cégek. Néhány éve mégis a kínai vasút-rekonstrukció kapcsán lehetett olvasni a Magyarmet szerepvállalásáról. Hogyan került képbe egy magyar cég a Távol-Keleten?

– A megrendelést a Knorr-Bremse nyerte el Kínában, mi pedig velük ápoltunk jó kapcsolatot. Éppen a gazdasági válság idején érkezett a megkeresés egy speciális öntvény gyártására. Eredetileg a különleges, magasan ötvözött acélokból kis és közepes szériaszámú öntvények képviselték a fő profilunkat, azonban a gazdasági válság éveiben sok szabad kapacitásunk maradt. Évente közel 700 ezer darab olyan himbát készítettünk el a vasúti fékrendszerekhez hiba nélkül, ahol egyetlen századmilliméteres tévedés végzetes lehet. Kína hatalmas vasúti fejlesztéseinek és a Knorr-Bremse stratégiai beszállítói pozíciójának köszönhetően a legrosszabb években, 2009-ben és 2010-ben növekedni tudtunk, és tudunk azóta is. A legújabb megrendelések alapján az elkövetkező három évben havonta akár 100 ezer darab alkatrész gyártására kell felkészülnünk.

Robot működés közben

 

Nem csak kötöttpályán, a levegőben is találkozhatunk a cég munkáival…

– Termékeink 85 százalékát hosszú ideje exportra gyártjuk. Néhány éve kaptunk megrendelést Új-Zélandról 17 repülőgépmotor hajtóműházára, de tisztában kell lenni azzal, hogy semmi sem hullt magától az ölünkbe. Miután megszereztük az AS 9100-as amerikai repülőgép-ipari tanúsítványt, 150 millió forintot fordítottunk oktatásra, beruházásra és fejlesztésre ezen a területen. Emellett nyitottak vagyunk minden egyedi megrendelésre: Írországba például egyetlen gőzturbina 40 kilo­grammos járókerekét szállítottuk le speciális acélból.

Turbina járókerék gyártási folyamata

 

Idén februárban Varga Mihály nemzetgazdasági minisztertől vehette át a sikeres vállalkozásért járó díjat. Minek köszönhető ez az elismerés?

– A kitüntetés előzménye egy 2013-as innovációs díjig vezethető vissza: egy különleges anyagminőségű öntvényünk révén ugyanis részesei lettünk a londoni olimpiának. A britek a helyhiány miatt tengerbe telepített szélerőművek segítségével akartak pluszenergiához jutni a nyári játékok idejére. Azonban a sós tengervíz rettentően erős eróziós hatásával nem számoltak, és 160 erőmű kivezető csonkja, bár rozsdamentes anyagból készült, mégsem bírta a természeti viszonyokat. Londonból márciusban érkezett a megkeresés, mi pedig már július végén leszállítottuk azokat a 30 kilós, speciális szuperduplex acélból készült öntvényeket, melyek alapját szolgáltatták a szélerőművek további működésének.

Fogólapház szélerőművekhez

 

Nemrég vegyes vállalatot hoztak létre a német Innocast GmbH-val. Milyen profillal kezdi meg tevékenységét Bicskén az alphaMet Kft.?

– A hagyományos és az innovatív megoldások ötvözésével szeretnénk áttörést elérni az acélöntvények gyártásában. Évtizedek óta alapfilozófiánk a folyamatos megújulás még ebben az egyébként tradicionálisnak számító iparágban is. Árbevételünk 10 százalékát minden évben fejlesztésre fordítjuk. Az alphaMet teljesen új technológiákkal, lézeres szinterezéssel, hegesztéssel és háromdimenziós nyomtatással foglalkozik majd az új technológiai központban. Elsősorban nem az ár lesz a szempont, hanem az, hogy hazánkban magas minőségben és rendkívül gyorsan lehessen alkatrészeket készíteni.

Turbófeltöltő

A 21. században a hangsúlyok a sorozatgyártásról egyre inkább az egyedi megrendelések felé tolódnak, a cégeknek sokszor egy-két alkatrészre van szükségük, ám nem hat-nyolc hét múlva, hanem szinte azonnal. Német társunknak köszönhetően a termékek zömét autóipari motoralkatrészek jelentik majd, ám komoly lehetőséget látunk az orvostechnológiában, a repülő- és az űriparban is.•

 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018

Innotéka