2011. október: jegyzet, portré, tudomány, egyetem, disszemináció, biotechnológia, atomenergia, paragrafus, innováció, közlekedés, megújuló energia, zöldkörnyezet, it
2011. október 5.

Szerző:
Czene

Áruszállítás az ország határain túl

Nem elég mindössze a hazai pályákon vonatozni, hiszen itthon viszonylag szűkös a mozgástér – állítja dr. Márkus Imre, a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. vezérigazgatója, aki szerint Európa más országai felé kell venni az irányt. Ennek megfelelően a cég új TRAXX mozdonyai már német, osztrák, román és szerb vonalakon is szállíthatnak a magyar mellett.


A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. a nagy múltú MÁV-csoport egykori főosztályának átszervezése során jött létre. Mikor történt ez, és milyen eredménnyel járt?

Dr. Márkus Imre

– 2007-ben döntöttek arról, hogy a gépészeti tevékenység két fő ágát, a vontatást és a karbantartást különválasztják, és 2008 januárjában alakult meg a MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt. és a MÁV Gépészet Zrt. Ezt megelőzően 2007. július 1-jén alakult meg a MÁV-Start Zrt., amely a vasúti személyszállítást végzi. Cégünk indulása óta minden évet terv fölötti pozitív eredménnyel zárt. Kiszámítható vontatásszolgáltatás-értékesítést végzünk, amely a különböző fejlesztések eredményeként már online megrendelési felülettel is bír. Jelenleg 35 vasúti fuvarozási engedéllyel rendelkező magyar vasúti árufuvarozóval és 13, a környező országokban működő ugyanilyen vállalkozással vagyunk kapcsolatban.

Fő tevékenységünk két irányba mutat.
Az egyik a közszolgáltatási megrendelések kiszolgálása a MÁV-Start Zrt. felé, ami bevételeink 75-80 százalékát teszi ki. A másik az árufuvarozási piaci megrendelés, ami 15 milliárd forintos árbevételt generál. Ez utóbbi azért is lényeges, mert ezzel a bevétellel a közszolgáltatási fajlagos költségeket tudjuk csökkenti, tehát spórolunk az adófizetők pénzével!

Mekkora a gépparkjuk?
– Az összesen 933 járműből álló gépparkkal rendelkező MÁV-TRAKCIÓ Zrt. több mint 800 mozdonyából jelenleg 742 üzemképes, illetve karbantartás alatt van, és a megrendelések számától függően 550-650 mozdony végez vontatást. Mozdonyaink azonban öregek, átlagéletkoruk eléri a 35-40 évet. Ezért az utóbbi időben egyre nagyobb prioritást kaptak az új beszerzések; a 10 darab Taurus típusú mozdony mellé – amelyek már tízévesek – 25+25 darab TRAXX mozdony beszerzéséről írt alá szerződést a MÁV Zrt. 2008-ban. Az első 25 mozdonyból tíz már most, 2012-ig pedig mind a 25 üzembe fog állni. A 25 da­rabos opció lehívásával kapcsolatban várhatóan hamarosan döntés születik. Ezek a mozdonyok 160 km/h sebességgel közlekedhetnek, 5,6 MW teljesítményűek, a személyszállítási közszolgáltatásban és az áruszállításban egyaránt jól kihasználhatók. Több mint 1600 TRAXX mozdony üzemel Európa különböző vasútjain, elsősorban a német és olasz vonalakon. Az ötven új mozdonnyal hatvan V43-as mozdonyt váltunk ki. Ezeket életkoruk és műszaki állapotuk miatt túl költséges lenne javítani. Egyre nagyobb közlekedésbiztonsági kockázatot is jelent a műszakilag indokolt életút utáni üzemeltetésük.

Kandó-TRAXX

Az elmúlt években komoly szakmai vita bontakozott ki a mozdonyvontatás és a motorvonatok hatékonyságáról. Véleménye szerint merre billen a mérleg nyelve az áruszállítás szempontjait figyelembe véve?
– Az elővárosi forgalomban egyértelműen a motorvonatoké a jövő és az előny, azonban a távolsági forgalom esetén, valamint kihasználhatósági és mobilitási szempontból a mozdonyos vontatás sokkal hatékonyabb és olcsóbb. Például egy kocsikerék laposodása az egész motorvonatot kivonja a forgalomból, míg mozdonyvontatás esetén csak az adott személykocsit kell kisorozni. Éjszaka a személyszállítás szünetel, a motorvonatok állnak, a mozdonyok ezzel szemben az árufuvarozásban hasznosíthatók. Összegezve: az eszközkihasználtság és járműmobilitás szempontjait tekintve a távolsági forgalomban a mozdonyvontatás mellett érdemes letenni a voksot.

Nyugaton a vasút ismét reneszánszát éli. Magyarországon szerencsére a kormány szándéka is egybeesik ezzel a tendenciával, és határozott akarat mutatkozik arra, hogy minél nagyobb mértékben a vasúton történjen az áruszállítás.

Milyen szempontok vezérlik a társaságot az új járművek beszerzésekor?
– Elsősorban arra törekszünk, hogy új mozdonyaink megfeleljenek a következő harminc esztendő ma látható műszaki és üzleti elvárásainak. A döntések során a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem által készített tanulmányokat is felhasználjuk. Innovációs és járműfejlesztési tevékenységünk során nyolc M47-es mozdonyba a legmodernebb, Fridriechshafenben gyártott motort szereltük be, sőt az egyikbe még koromleválasztó berendezést is építettünk. Ennek próbaüzeme jelenleg is folyik. Egy másik K+F-es fejlesztés a V46-os tolatómozdonyokon történik. Ezeket a 800 MW-os teljesítményű járműveket hibridekké szeretnénk átalakítani. Jelenleg arra várunk választ az egyetemtől, hogy milyen hibrid megoldást válasszunk.

Szintén egyedinek számít humánerőforrásunk kezelése is. A mozdonyvezetők időszakos oktatását folyamatosan végezzük. Egy most induló kutatásban az oktatás minden szereplőjét (a hatóságot, a mozdonyvezetőket, a vizsgáztatókat, a munkáltatókat) megkérdezzük, hogy kiderüljön, mennyire hatékony ez a képzés. A MÁV-TRAKCIÓ-nak egyébként a MÁV-csoporton belül is példamutató a létszámgazdálkodása, az adminisztrációs létszám a szükséges minimumon van, és a közel ötezres dolgozói állomány ellenére mindössze 22 vezetőt foglalkoztatunk.
A társaság 2008 óta megtapasztalta a piaci kihívásokat. Rákényszerült a hatékony gazdálkodásra a közszolgáltatási feladatainak költségkímélő ellátása és bevételeinek növelése érdekében.•

 
Innotéka