2011. október 5.

Szerző:
B. G.

R-Traffic Kft.
rtraffickft@mail.datanet.hu
96/528-464

Automatizált rendszerek a megújult dél-balatoni vasúton

Immár másfél évtizede tevékenykedik a közlekedésfejlesztés területén a győri székhelyű R-Traffic Kft. Legutóbbi nagyszabású munkájuk kapcsán dr. Rózsa Gábort, a cég alapítóját és ügyvezetőjét kérdeztük.


Hogyan kapcsolódott be a dél-balatoni vasútfejlesztési projektbe az R-Traffic Kft.? Mi volt a cég főbb feladata a projekt megvalósítása során?
– Az R-Traffic Kft. mérnöki és műszaki állománya több évtizedes szakmai gyakorlattal rendelkezik a kötöttpályás közlekedési rendszerek fejlesztésében, tervezésében és kivitelezésében. Folyamatosan részt veszünk a BKV HÉV és a metró, a GYSEV, valamint a MÁV Zrt. és más, iparvasutakat üzemeltető cégek projektjeiben. A dél-balatoni beruházás megvalósításában való részvételünket megelőzte a szegedi KÖFI projektben részben hasonló feladatok megoldása, amelyeket a Prolan Irányítástechnikai Zrt. fővállalkozása mellett végeztünk el. Cégünk feladata a központi forgalomirányítási rendszer bevezetését kísérő járulékos feltételek megteremtése volt. Az „el­néptelenített” állomásokon a folyamatos és zavarmentes forgalomlebonyolítás megköveteli – a biztosítóberendezések táv­vezérlésén túl – több alrendszer automatizálását is. Ilyen például a fonyódi és a nagykanizsai állomásokról távirányítható automatikus váltófűtő és ellenőrző rendszer, melynek cégünk volt a tervezője és kivitelezője. Az automatizált rendszer működtetése csak kijelzett hiba esetén igényel emberi beavatkozást.

A rendszer alapfilozófiája arra épül, hogy kedvezőtlen időjárási körülmények között a váltók fűtése biztosított legyen. A már korábban létesített váltófűtő berendezéseket bevontuk a központi vezérlő- és ellenőrző rendszerbe, de három zalai kisállomáson, valamint Siófok és Lepsény állomásokon új váltófűtő rendszert kellett telepíteni. Társaságunk valósította meg a térvilágítási rendszerek automatikus, központból történő vezérlésének lehetőségét is. A Prolan rendszeréből érkező menetrendi adatokon alapuló térvilágítás-vezérlés lehetővé teszi, hogy vonatérkezések előtt, alatt és után az utazóközönség kivilágított állomásokat találjon, míg vonatmentes időben a rendszer átáll takarékos üzemre. Az „elnéptelenített” állomások esetében fontos szempont a létesítmények védelme is. Ennek keretében mechanikai védelmet alakítottak ki, társaságunk pedig az elektronikus tűz- és vagyonvédelmi rendszert építette ki.

Oszloptrafó és váltófűtés

Mire képes az R-Traffic váltófűtési és a térvilágítási rendszere?
– A váltófűtési rendszer biztosítja a váltók időjárástól független működtethetőségét. Öt állomáson új váltófűtési rendszert építettünk, a többin pedig a MÁV meglévő rendszeréhez kellett az új eszközöket hozzáépíteni. Ez utóbbiaknál – rendszerkompatibilitási okok miatt – szükség volt a régebbi eszközrendszer lényeges mértékű átalakítására és homogenizálására. Az automatizált térvilágítási rendszer pedig gazdaságos szolgáltatást nyújt az utazóközönségnek, továbbá segíti a vasúti kiszolgáló személyzet munkáját a váltókörzetekben és a rakodóterületeken.
Mikor fejlesztette ki az R-Traffic ezt a rendszerét?
– A váltófűtési rendszert és a térvilágítást már korábban, a szegedi és más, kisebb projekt kapcsán is alkalmaztuk és továbbfejlesztettük. A beépített alkatrészek piacvezető cégek termékei, az alkalmazott számítástechnikai háttér is a legkorszerűbb, programozott logikai vezérlőkön alapul.
Milyen volt az R-Traffic tavalyi éve, s hol tartanak az idei tervek megvaló­sításával?
– Társaságunk a múlt évben részt vett a vasúti rehabilitációs tervezési projektekben, így például elektronikus biztosító-, valamint fénysorompó-berendezések telepítésében. Az idei fő tervünk – sok egyéb vasút-biztosítási feladat mellett – a dél-balatoni projekt megvalósításában való részvétel volt. Szeretnénk további nagy állomások tenderterveinek elkészítésében is részt venni.•


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka