Automatizált rendszerek a megújult dél-balatoni vasúton
Hogyan kapcsolódott be a dél-balatoni vasútfejlesztési projektbe az R-Traffic Kft.? Mi volt a cég főbb feladata a projekt megvalósítása során?
– Az R-Traffic Kft. mérnöki és műszaki állománya több évtizedes szakmai gyakorlattal rendelkezik a kötöttpályás közlekedési rendszerek fejlesztésében, tervezésében és kivitelezésében. Folyamatosan részt veszünk a BKV HÉV és a metró, a GYSEV, valamint a MÁV Zrt. és más, iparvasutakat üzemeltető cégek projektjeiben. A dél-balatoni beruházás megvalósításában való részvételünket megelőzte a szegedi KÖFI projektben részben hasonló feladatok megoldása, amelyeket a Prolan Irányítástechnikai Zrt. fővállalkozása mellett végeztünk el. Cégünk feladata a központi forgalomirányítási rendszer bevezetését kísérő járulékos feltételek megteremtése volt. Az „elnéptelenített” állomásokon a folyamatos és zavarmentes forgalomlebonyolítás megköveteli – a biztosítóberendezések távvezérlésén túl – több alrendszer automatizálását is. Ilyen például a fonyódi és a nagykanizsai állomásokról távirányítható automatikus váltófűtő és ellenőrző rendszer, melynek cégünk volt a tervezője és kivitelezője. Az automatizált rendszer működtetése csak kijelzett hiba esetén igényel emberi beavatkozást.
A rendszer alapfilozófiája arra épül, hogy kedvezőtlen időjárási körülmények között a váltók fűtése biztosított legyen. A már korábban létesített váltófűtő berendezéseket bevontuk a központi vezérlő- és ellenőrző rendszerbe, de három zalai kisállomáson, valamint Siófok és Lepsény állomásokon új váltófűtő rendszert kellett telepíteni. Társaságunk valósította meg a térvilágítási rendszerek automatikus, központból történő vezérlésének lehetőségét is. A Prolan rendszeréből érkező menetrendi adatokon alapuló térvilágítás-vezérlés lehetővé teszi, hogy vonatérkezések előtt, alatt és után az utazóközönség kivilágított állomásokat találjon, míg vonatmentes időben a rendszer átáll takarékos üzemre. Az „elnéptelenített” állomások esetében fontos szempont a létesítmények védelme is. Ennek keretében mechanikai védelmet alakítottak ki, társaságunk pedig az elektronikus tűz- és vagyonvédelmi rendszert építette ki.
Mire képes az R-Traffic váltófűtési és a térvilágítási rendszere?
– A váltófűtési rendszer biztosítja a váltók időjárástól független működtethetőségét. Öt állomáson új váltófűtési rendszert építettünk, a többin pedig a MÁV meglévő rendszeréhez kellett az új eszközöket hozzáépíteni. Ez utóbbiaknál – rendszerkompatibilitási okok miatt – szükség volt a régebbi eszközrendszer lényeges mértékű átalakítására és homogenizálására. Az automatizált térvilágítási rendszer pedig gazdaságos szolgáltatást nyújt az utazóközönségnek, továbbá segíti a vasúti kiszolgáló személyzet munkáját a váltókörzetekben és a rakodóterületeken.
Mikor fejlesztette ki az R-Traffic ezt a rendszerét?
– A váltófűtési rendszert és a térvilágítást már korábban, a szegedi és más, kisebb projekt kapcsán is alkalmaztuk és továbbfejlesztettük. A beépített alkatrészek piacvezető cégek termékei, az alkalmazott számítástechnikai háttér is a legkorszerűbb, programozott logikai vezérlőkön alapul.
Milyen volt az R-Traffic tavalyi éve, s hol tartanak az idei tervek megvalósításával?
– Társaságunk a múlt évben részt vett a vasúti rehabilitációs tervezési projektekben, így például elektronikus biztosító-, valamint fénysorompó-berendezések telepítésében. Az idei fő tervünk – sok egyéb vasút-biztosítási feladat mellett – a dél-balatoni projekt megvalósításában való részvétel volt. Szeretnénk további nagy állomások tenderterveinek elkészítésében is részt venni.•