2012. augusztus–szeptember: jegyzet, portré, biofizika, biotechnológia, nanotechnológia, mikroszkópia, tudomány, innováció, egyetem, disszemináció, ipari automatizálás, agrárium, közlekedés, építés, zöldkörnyezet, it
2012. augusztus 2.

Szerző:
Bencze Áron

Konecranes Kft. • konecranes.hu

Egyedi megoldások a bányászatban

Az emelőgépek piacán vezető helyen álló Konecranes széles körű ismeretekkel rendelkezik a bányászat területén is – mondta el az Innotéka magazinnak Fehér Krisztián területi vezető, aki szerint a csúcsszínvonalú megoldások fejlesztése mellett helyi szervizhálózatukkal nyugodt hátteret tudnak biztosítani ügyfeleik számára Magyarországon.


Évente több száz darut gyárt és helyez üzembe a 100 százalékban finn tulajdonú Konecranes Kft. A cég az utóbbi 10-15 évben épült hazai erőművek szinte mindegyikébe szállított darukat. 2010-ben például a gönyűi kombinált ciklusú erőműbe telepített berendezéseket, de korábban Pakson is letették névjegyüket, sőt jelenleg is folynak modernizálások darukomponenseik felhasználásával. Idén januárban ráadásul a vállalat minősített beszállítója lett a Paksi Atomerőmű Zrt.-nek, amely az eddigi együttműködésre építve tovább kívánja bővíteni paksi tevékenységét – ismertette lapunk kérdésére az elmúlt évek fontosabb eseményeit Fehér Krisztián területi vezető.

Bányák esetében a Konecranes robbanásbiztos daruk és részegységek széles skáláját kínálja. A területi vezető a részletekről szólva kifejtette: minden stratégiai fontosságú részegység, például a sodronyköteles emelők, láncos emelők, hevederes emelők, haladó hajtások és daruvezérlő berendezések tervezése és gyártása megfelel az olyan veszélyes környezetek által támasztott legmagasabb biztonsági szintnek is, amelyik a vegyipari és petrolkémiai üzemekre, olajfinomítókra, gázerőművekre, szennyvíztisztítókra és festőüzemekre vonatkozik. Mint megtudtuk, a robbanásveszélyes környezetbe szánt Konecranes-termékek típusvizsgálatát akkreditált vizsgálóállomások végezték, és minden terméket CE jelöléssel és megfelelő dokumentációval biztosítják. A cég az ügyfelek kérésére megnövelt biztonsági jellemzőkkel rendelkező termékeket is készít, például bronzbevonatú horgokat és bronzkerekeket.

Az újabb fejlesztések között található a roncsolásmentes kötélvizsgáló berendezés, valamint a darupályát ellenőrző sínrobot is, amely a geometriai méreteket, a daru sínpályájának eltéréseit vizsgálja. Amit eddig csak kézzel, emberi erővel, de főképpen nehezen elérhető helyeken, balesetveszélyesen lehetett felmérni, azt most a robot végzi el, és rádión keresztül továbbítja az adatokat a számítógépnek. Az feldolgozza az adatokat, és elkészíti az erről szóló jegyzőkönyvet. A roncsolásmentes kötélvizsgáló a mágneses tér torzulásából állapítja meg a kötélszerkezet belsejében lévő sérüléseket. Az emelőberendezések több mint 400 egyedi emelőszálat is tartalmazhatnak. Az emelőkötél élettartama során az emelőszálak hajlítási és koptatási igénybevetélnek vannak kitéve. Ha túl sok elemi szál törik el, az emelőkötél biztonsága nem garantálható. Vizuális ellenőrzéskor általában csak az emelőkötél külső felületét vizsgálják meg. A hagyományos vizsgálati módszerekkel lehetetlen a belső mag vizsgálata. Sokszor előfordul, hogy egy adott kötelet biztonságosnak nyilvánítanak, miközben a belső sérülések miatt már szükség lenne a cserére. Az üzemi berendezések és emelőkötelek biztonságának növelésére vezették be a Konecranes Rope-Q roncsolásmentes emelőkötél-vizsgálati módszert, amely alkalmas az emelőkötél belső elemi szálainak vizsgálatára is.

Az új daruk már rendelkeznek a lengést megakadályozó funkció­val is; a fokozatmentes mozgást és lengéscsillapítást lehetővé tevő rendszer működik. PLC (programozható logikai vezérlő) számítja ki a sebesség módosítását, és úgy állítja be a mozgást, hogy ne lengjen a teher.

Érdekességnek számít a 4-es metró beruházáshoz korábban telepített két, egyenként 30 tonnás bakdaru is, melynek segítségével szedték ki az összes építési hulladékot és földet az alagútból. Fehér Krisztián kiemelte: a párjukat ritkító emelőszerkezetek percenként 50 méteres sebességre képesek, ezért a beruházó a jövőben hídépítéseknél tudja hasznosítani ezt az egyedi berendezést.•

 
2019. október – Közlekedésfejlesztési különszám

2019. október – Közlekedésfejlesztési különszám

Hírlevél feliratkozás

Innotéka