2011. december: jegyzet, portré, tudomány, nanotechnológia, innováció, biotechnológia, egyetem, közlekedés, logisztika, fenntarthatóság, zöldkörnyezet, megújuló energia, vízgazdálkodás, it, okostechnológia, agrárium
2011. december 2.

Szerző:
Cz. Á.

Konecranes Kft.
1/555-5270

Emelőszerkezetektől a konténerrakodásig

Évente több száz darut gyárt és helyez üzembe a 100 százalékban finn tulajdonú Konecranes Kft. — pozicionálja a cég méreteit Ujhelyi Csaba ügyvezető igazgató. A világ több mint negyven országában jelen lévő Konecranes magyarországi helyzetét tovább erősíti, hogy egyedülálló módon, országos lefedettségű szervizhálózattal rendelkezik.


Milyen termékpalettával van jelen Magyarországon a Konecranes?
– Anyacégünk jóvoltából a teljes termékpaletta megtalálható a magyar piacon a könnyű emelőberendezésektől egészen az ipari darukig. Egyedi, speciális alkalmazásra is kifejlesztett emelőberendezéseinkkel találkozhatunk a kisebb összeszerelő csarnokokban, prés- és forgácsolóüzemekben, illetve acél- és alumíniumművekben, papírgyárakban, hagyományos és nukleráis erőművekben is. Nyolc éve tovább bővítettük termékpalettánkat a nagy teherbírású targoncák forgalmazásával, s ezzel jelen vagyunk az átrakóterminálok szegmensében is: részt tudunk venni a vasúti, közúti, tengeri és folyami kikötői logisztikai folyamatokban, beleértve a konténerrakodást. Új termékeink között találhatók a manipulátárok, melyeket elsősorban autógyári és egyéb szerelősorokon használnak. Alkalmazásukkal megkönnyítik és meggyorsítják a motorok, műszerfalak vagy a kerekek beszerelését.

Magyarországon az utóbbi 10-15 évben épült legtöbb erőműhöz mi szállítottuk a darukat, tavaly például a gönyűi kombinált ciklusú erőműbe telepítettük daruinkat, de korábban Pakson is letettük névjegyünket, sőt jelenleg is folynak modernizálások darukomponenseink felhasználásával. Idén a pécsi biomasszás beruházáshoz két darab teljesen automatizált szalmabála-tároló és -szállító rendszert értékesítettünk, amivel a szakma korábban hazánkban még nem találkozhatott. A MÁV-val, illetve utódvállalataival 1990 óta kapcsolatban állunk: szállítottunk markolós, konténerrakodó és horogüzemű darukat, modernizáltunk csoportemelőket, darukat és egyéb emelőberendezéseket, továbbá különböző típusú darukat, targoncákat vizsgálunk, karbantartunk.

Mitől különleges és egyedülálló a szervizhálózatuk?
– Az elmúlt években országos szervizhálózatot alakítottunk ki, hibabejelentés esetén technikusaink néhány órán belül az ország bármely pontjára el tudnak jutni. Jelenleg 350 céggel van karbantartási szerződésünk, ami ötezer berendezés folyamatos ellenőrzésére vonatkozik. A szabványok szerint egy-egy ipari daru kalkulált élettartama körülbelül tíz év, ám használati intenzitásától függően további évek nyerhetők, azonban az élettartam lejárta után egy generál karbantartással az életciklusa újra a nulláról indul. Modernizációs megoldásaink egy meglévő, több tízéves berendezés műszaki paramétereit és állapotát a jelenlegi legkorszerűbb színvonalra hozzák.

Milyen különleges szolgáltatásokkal sikerült piaci helyzetüket megerősíteni?
– A távfelügyelet, azaz távdiagnosztika rendszerünk segítségével a berendezéseken a karbantartáshoz szükséges összes információt le lehet olvasni, sőt termelési adatokat is ki lehet nyerni. A Konecranes új, Trueconnect szolgáltatása a Truefficiency, amely valós idő­ben elemzi és jelentést küld az adott gép felhasználásának átfogó hatékonyságáról.

A szolgáltatáscsaládon belül pedig a True­support a technikusok számára ad technikai támogatást, amit három globális központon keresztül biztosítanak. Ugyancsak az egyedi szolgáltatások között szerepel a mágneses alapon működő kötélvizsgálat. Korábban szemmel vizsgáltuk a köteleket, ám így nem láthattuk a belsejét, pedig a belső szálak is hamarabb elfáradhatnak. Ez a fejlesztés komoly költséghatékonysággal járhat nagyfelhasználók esetében. Szintén korszerű eljárásaink között szerepel a darupálya sínellenőrzése, amihez a Konecranes egy komputeres robotot fejlesztett ki. Segítségével képesek vagyunk megmérni a sínen lévő eltéréseket, és az eljárás jóval pontosabb mérések elvégzésére képes, mint a korábbi, hagyományos változat. Nemrég vezettük be a darudiagnosztikát, a lengéscsillapítást, illetve a pozicionálást.
A számos fejlesztésnek és minőségi szolgáltatásnak köszönhetően a válság éveiben sem kellett egyetlen dolgozónkat sem elküldeni.•

 
Innotéka