Folyamatban lévő és várható munkák
A tavalyi év munkái jelentős kapacitáslekötést igényeltek, és ez nagy feladat elé állította a társaságot. A feladatok viszonylagosan nagy száma, volumene, illetve területi elhelyezkedése nagyfokú rugalmasságot és fegyelmezett munkavégzést követelt meg valamennyi dolgozótól.
A munkák gerincét 2015-ben is a hazánkban zajló vasúti rekonstrukciós munkák villamos felsővezetéki berendezéseinek átépítésével kapcsolatos feladatok alkották. Ezek közül is kiemelkedett a 120-as vonali Gyoma–Békéscsaba vasútvonalon, Békéscsaba állomáson, a 30-as vonali Lepsény–Szántód-Kőröshegy vonalszakaszon és Székesfehérvár állomáson végzett tevékenység, amely több „síkon”: tervezés, felsővezeték-átépítés, térvilágítás, energiaellátás, oszloptranszformátorok telepítése folyt vagy folyik, mind ez idáig sikerrel. Békéscsaba állomáson a befejezéséhez közeledő beruházás valamennyi csúszása a felsővezeték-átalakítási munkáknál jelentkezett, csökkentve azok átfutási idejét.
Komoly feladat volt a 80-as számú vasútvonalon végzett átalakítási munka, amellyel egy időben járműdiagnosztikai berendezés tartószerkezet-kiépítését is elvégeztük. A munkák nehézségét elsősorban az üzem alatti átépítés miatti nagymértékű akadályoztatás rendkívül nagy járulékos költségei jelentették. A munkák eredményes teljesítése nagyfokú szakmai hozzáértést, elkötelezettséget, együttműködést igényelt a terület irányítását, ellenőrzését végző valamennyi, a projektben részt vevő szakembertől.
A rekonstrukciókon kívül új építési feladataink is adódtak. Ilyenek a GYSEV 16-os vonalán végzett villamosítás, melynek keretében Jánossomorja állomáson, Jánossomorja–Mosonszolnok vonalon, Mosonszolnok, valamint Hegyeshalom állomásokon végeztünk villamosítási munkákat.
A villamos felsővezetéki berendezésekkel kapcsolatos munkáink közül kiemelkedik a Jánossomorja–Mosonszolnok–Hegyeshalom–Rajka-országhatár közötti optikai kábel megépítése, melyet a GYSEV KÖFI berendezés telepítéséhez szereltünk fel. A GYSEV részére Szombathelyen, Vépen, Csornán és Vasegerszegen oszloptranszformátorokat telepítettünk. Oszloptranszformátorokat telepítettünk Békéscsabán is, ahol a felsővezeték energia távvezérlés keretében optikaikábel-telepítési munkákat végeztünk a betápláló fázishatárnál.
Központi telephelyünkön lévő műhelyrészlegünkben tavaly jelentős gyártási feladatokat is végeztünk. A MÁV és a GYSEV megrendeléseire nagyvasúti felsővezetéki szakanyagokat gyártottunk, szállítottunk, biztosítva ezzel a vasútvállalatok zavarmentes üzemeltetési feladatainak ellátását.
Idén folytatódnak Székesfehérvár állomás átépítésével kapcsolatos munkáink. Jelentős munkákra került sor az állomás új utasforgalmi területeinél lévő, illetve annak a végpont felé eső részének új felsővezetéki berendezésének telepítésénél.
Csúcspontjához érkezett az energiaellátással kapcsolatos feladatok sokasága. Az új, 10/0,4 kilovoltos transzformátorok telepítésével és üzembe helyezésével az állomás 0,4 kilovoltos energiaellátása több – gazdaságossági, karbantartási és biztonsági – szempontból is korszerűbb lett. A térvilágítási tornyok cseréje felgyorsult, illetve a kábelezési munkák is jelentősen előrehaladtak.
A GYSEV 2016-ban is folytatja villamosítási tevékenységét, ezúttal a 17-es számú, Szombathely–Vasvár–Zalaszentiván vasútvonalon. Társaságunk ebben a munkában is részt vesz, mint a villamos felsővezeték tervezője, illetve a kivitelezés műszaki irányításában, a kiviteli munkák Szombathely–Vasvár vonalszakaszának végzésében. A munkáknak őszre be kell fejeződniük, emiatt jelentős kapacitáskoncentrációra van szükség.
2016-ban még jelentős villamosítási feladatokat is tartalmazó munkák vannak ajánlati szakaszban. Társaságunk ezekre is adott alvállalkozói ajánlatot, és sikeres döntés esetén kész ezekben az ajánlatának megfelelően részt vállalni.
Az írott, elektronikus és egyéb médiákban informális szinten megjelentek alapján várható az észak-balatoni vasút egy részének villamosítása. Társaságunk kiemelt jelentőségűnek ítéli ezt a munkát, és kész kapacitásait a feladat végrehajtásának alárendelni.
Fenti feladatok jelentősen leterhelik a társaság mérnökeit, tervezőit, felelős műszaki vezetőit, műszaki előkészítést végző szakembereit, ugyanakkor kiváló terepet biztosítanak a pályakezdő mérnökök, szakemberek képzésére, a gyakorlati „fogások” elsajátítására. Társaságunknál hat pályakezdő mérnök és több kezdő szakember szerezhet tapasztalatot a munkák tervezésének, előkészítésének, szervezésének, lebonyolításának és dokumentálásának folyamatában.
A Vasútvill Kft. változatlanul részt vesz a Budapesten folyó városi villamoshálózat rekonstrukciójában, fejlesztésében is. E munkák keretében részt veszünk az 1-es és a 3-as villamosok felsővezeték-építési munkáiban, valamint a budapesti trolibuszhálózat korszerűsítésében.
Ezeket a feladatokat a TÜV Rheinland által tanúsított Integrált Irányítási Rendszer keretei szerint végezzük.•