Hazai felkészülés az ELI-vel kapcsolatos képzési és K+F feladatokra

A hazai szinten példa nélküli, világviszonylatban is ritka K+F nagyberuházás, az ELI-ALPS kutatóintézet létrejötte miatt indokolt egy olyan konzorcium életrehívása, mely összefogja a hazai lézeres kutatásokban és fejlesztésekben részt vevő szervezeteket, valamint a lézeres ágazat speciális igényeinek megfelelő képzéseket nyújtó felsőoktatási intézményeket.


A Szegedi Tudományegyetem vezette konzorcium 1 milliárd 50 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyert az Európai Uniótól az „Ágazati felkészítés a hazai ELI projekttel összefüggő képzési és K+F feladatokra” című, 2013. április 15-étől 2015. április 14-éig tartó projektre. Ennek kapcsán megalakul a Lézertechnikai Platform, amely a felsőoktatás, a hazai lézeres ágazatban működő cégek, kutatóintézetek, valamint az ELI-ALPS között biztosítja majd a folyamatos konzultációt. A platformban részt vevő felsőoktatási intézmények a megfelelő színvonalú és összehangolt képzés biztosítására megalkotják a Lézerek és Alkalmazásai Oktatási Klasztert, amelynek alapító okiratát az elkövetkező hetekben írják alá az alapító tagok.

A TeWaTi (fönt) és a hELIos lézerrendszer a Szegedi Tudományegyetemen


A program kiemelt szakmai célja az ELI-ALPS-hoz köthető, lézereken alapuló kutatási módszerek és fényforrások megismertetése a hazai élő és élettelen természettudományi területeken dolgozó kutatókkal. A projektet a Szegedi Tudományegyetem vezetésével a Pécsi Tudományegyetem, az MTA debreceni Atommagkutató Intézete, valamint a Kecskeméti Főiskola alkotta konzorcium hajtja végre. Az együttműködő partnerek között szerepel az ELI-Hu Nonprofit Kft. mellett a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, az MTA Szegedi Biológiai Kutatóközpont, a Debreceni Egyetem, az MTA Wigner Fizikai Kutatóközpont, továbbá több hazai mikro- és kisvállalkozás. A konzorcium egyik kiemelkedő feladata a lézeres területhez kötődő magyar és idegen nyelvű képzés korszerűsítése a partnerintézményekben, és az ágazati munkaerő-piaci igényekhez igazítása. A párhuzamosságok ésszerű csökkentése mellett a konzorcium megteremti a sokszínű és többszintű oktatást, ezzel elősegíti a fotonika területén képzett szakemberek graduális, illetve posztgraduális képzését. Kialakítja a fő kutatási és fejlesztési stratégiákat, valamint a szükséges intézményi formákat.
Projektazonosító: TÁMOP-4.1.1.C-12/KONV-2012-0005•


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka