2016. október: jegyzet, portré, agykutatás, energiagazdálkodás, csillagászat, tudomány, genomika, innováció, egyetem, gépipar, anyagtudomány, vízgazdálkodás, zöldkörnyezet, fenntarthatóság, közlekedés, it
2016. október 7.

Szerző:
Zoljánszky Alexandra

Huszonegyedik századi megoldások

„A fiatalok már a kezdetektől olyan vállalati szemlélettel, munkakultú­rával, tudással és technológiával találkoznak, ami az elméleti tudás mellé azonnali gyakorlati hasznosulást hoz. Ez pedig nekünk is rendkívül fontos” – érvelt a győri Széchenyi István Egyetemen tavaly bevezetett duális képzés mellett Schubert Olívia, az Audi Hungaria Motor Kft. oktatási és tudományos kooperációk osztályának vezetője.


A megoldás kétségkívül 21. századi, ráadásul novembertől a Cyber Learning oktatási módszertannal új időszámítás is kezdődhet a felsőoktatási intézményben. Nem új keletű a gyakorlatorientált képzés a Széchenyi István Egyetemen, a felsőoktatási törvény azonban 2015-ben adott először lehetőséget az intézményeknek, hogy duális képzés elnevezéssel még szorosabbra fűzzék egyes hallgatók kapcsolatait a vállalatokkal. „Első lépésként csupán öt fő számára hirdettünk helyet járműmérnök szakra felvételiző diákoknak, hiszen arra eddig nem volt példa, hogy a középiskolából kikerült fiatalok rögtön bekapcsolódjanak egy nagyvállalat életébe. Az Audival azonban sikerült továbbfejlesztenünk a létező gyakornoki programokat, így gördülékenyen ment az első év – adott rövid áttekintést dr. Kovács Zsolt, az egyetem igazgatásszervezési főigazgatója az új képzési irány kezdeteiről. – A sikeres tapasztalatok alapján a duális képzést szélesebb körben folytatjuk. Az idei felvételi során tízre bővítjük a duális képzésben részt vevők számát, és a villamosmérnök szakon is meghirdettük a duális programot, öt fővel” – mondta a fő­igazgató, hozzátéve, hogy jövőre is folytatják az együttműködést, több csatlakozni kívánó partnercéggel tárgyalnak, így tovább bővülhet a hallgatói létszám.

„Az első időszakban intenzív felkészítést tartottunk, megmutattuk a diákoknak az egyes szakterületeket. Az első két félévben a készségeket megalapozó tréningközpontunkban töltötték a gyakorlati időt, ahol a szakmunkásokat és a szakközépiskolai tanulókat is képezzük. A harmadik félévtől kerültek át a diákok az adott szakterületre, ahol főleg az egyetemi tananyagra kialakított projektfeladatot kapnak” – tájékoztatott Schubert Olívia és hangsúlyozta, a vállalat számára fontos, hogy minél képzettebb, kiváló nyelvtudással rendelkező és csapatmunkában, a vállalati kultúrában dolgozni tudó munkatársakat képezzenek. Az utánpótlás kinevelésének legjobb módszere a duális képzés, hiszen a diákokkal szinte napi kapcsolatban állnak.
„A fiatalok a legjobb technológiákkal, a legkorszerűbb mérnöki ismeretekkel talál­koznak, reméljük, hogy a végzettségük nagyon jó minőségű lesz, és az egyetem után nálunk is állnak munkába” – tette hozzá az Audi Hungaria Motor Kft. oktatási és tudományos kooperációk osztályának vezetője.

Az egyetem pedig biztosítja, hogy a hallgatók a 21. századi követelményeknek megfelelő elméleti tudást kapjanak, ezt bizonyítja a szeptemberben tesztüzemből éles működésbe lépett Cyber Learning elnevezésű rendszer is. A Multidiszciplináris Műszaki Tudományi Doktori Iskola ugyanis bejelentette, hogy ezentúl virtuális térben tartják az előadásokat, illetve védéseket – a világon elsőként.

Dr. Baranyi Péter egyetemi tanár elmondta, az alaprendszer egy virtuálistér-generátor, a Széchenyi Egyetem pedig a Cyber Learninget adta hozzá applikációként. „Az oktatás módszertana jelentősen megváltozik, egyre inkább projektszemléletű lesz, s a virtuális térben bárki csatlakozhat a világ bármely pontjáról a képzésekbe, projektekbe” – ma­gyarázta. Az egyetem tehát elébe megy a változásoknak, novembertől az egész intézményben elkezdik bevezetni e forradalminak tartott oktatási technológiát. „Néhány év alatt szinte mindenki zsebébe okostelefon került, ugyanígy lopózik be az életünkbe a virtuális valóság is. A mai középiskolások már igényelni fogják ezt az oktatásban is, amit évtizedekig a virtualitás fog meghatározni” – mondta, hozzátéve, hogy ez végtelen lehetőségeket rejt magában. Például a duális képzésben is hasznos lehet, ugyanis ipari környezetet is tudnak szimulálni költséghatékonyan és természetesen. Nemcsak az oktatás és tananyag hatékonysága növelhető a háromdimenziós szemléltetési lehetőséggel és tananyagokkal berendezett oktatási projektterekkel, hanem számottevő költségkímélést jelent egyes laboratóriumok és szemléltető modellek virtualizált változatának használata.•

 
2018. november – Közlekedésfejlesztési különszám

2018. november – Közlekedésfejlesztési különszám

Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018

Innotéka