2015. április: jegyzet, portré, agrárium, atomenergia, tudomány, régészet, innováció, közlekedés, logisztika, egyetem, vízgazdálkodás, megújuló energia, zöldkörnyezet, it

Intelligens fuvarozás

Elsősorban olyan kis- és középvállalatok számára hasznos a SmartTour járatoptimalizáló rendszer, amelyek jelentős áruterítő vagy terítő-gyűjtő járatok szervezésével foglalkoznak – határozta meg a fejlesztés célcsoportját a forgalmazásért felelős VariaTech Consulting Kft. ügyvezetője, Tóth Gábor. A program nemcsak figyelembe veszi az útvonalak domborzati viszonyait, de lehetővé teszi a költségre, távolságra vagy időre történő optimalizálást is.


A debreceni Szilícium Mező Regionális Informatikai Klaszterhez tartozó SziMeTour Kft. által készített járműoptimalizáló rendszernek mik az előnyei?

– Napjaink egyik szakmai kihívása a beszerzésben, áruterítésben, értékesítésben tevékenykedő tehergép­kocsik munkájának hatékony megszervezése. Megoldásunk alapvetően nem a tipikus logisztikai cégeket szólítja meg, hanem olyan, 15-20 gépjárműből álló, heterogén járműparkkal rendelkező vállalatokat, amelyek többnyire saját árut szállítanak ki, s jelenleg fix túraszervezéssel dolgoznak. A rendszer bevezetése során az ügyfelek dinamikus túraszervezésre állhatnak át, s ennek eredményeképpen jelentősen csökken a flotta üzemanyag- és munkaidő-ráfordítása, és emellett még a szolgáltatási színvonala is nő.

Hogyan működik a SmartTour a gyakorlatban?

– A rendszer a szállítási tervekre a napi rendelésállomány földrajzi eloszlása alapján tesz ajánlást, és közben meghatározott korlátozásokat (mint nyitva tartás, munkaidő, vezetési idő, várakozási idő) vesz figyelembe. Az így előállított teljes részletességű járatterv tartalmazza, mely járművek vegyenek részt a szállítási feladatokban, az adott jármű hány fordulót tegyen, az egyes fordulókban mely célállomásokat milyen sorrendben ejtsen útba, és azt is, hogy az egyes célállomásokon milyen feladatokat végezzen el. A járatoptimalizáló rendszer törekszik a flotta által megtett úthossz és a közvetlen költségek optimalizálására, s ezzel akár 15-20 százalékot is lehet a költségeken spórolni.

Hogy épül fel a rendszer, milyen újdonságokat tartalmaz?

– A rendszer központi eleme és legfőbb újdonságtartalma egy mesterséges intelligencia technológiával készült járatoptimalizáló motor, amelynek algoritmusa képes a ténylegesen megvalósult járatok hatékonysági adatait fogadni, és az optimalizáló algoritmust – mint öntanuló rendszert – ehhez adaptálni.
Laikus érdeklődőnek a rendszer működését úgy magyarázhatnánk el, hogy egy nagy „kosárba” beleöntjük a szállítási feladatok, a járművek, a sofőrök, a raktárak adatait, és az általunk meghatározott várakozási idő után kapunk egy optimális megoldást, a gazdasági számítások szerinti legkedvezőbb járatútvonalakat.
Mivel ez egy mesterséges intelligencia algoritmus – amely a termé­szetes evolúció folyamatának mintájára működik –, fontos, hogy a tényadatok visszakerüljenek a rendszerbe. Ezért a rendszernek részei a járművek központi komputeréhez csatlakozó, a pontos adatokat folyamatosan gyűjtő intelligens szenzorok.
A gépjárműhöz rendelt fedélzeti adatgyűjtő regisztrálja a bejárt út GPS-koordinátáit, a sebességet, a fogyasztást és egyéb jellemzőket. A munkatársak (sofőrök) mobil eszközein futó kliens a napi feladataik ellátásában nyújt segítséget, egy útvonaltervezővel és az adminisztrációs feladatok automatizált megoldásával.
Megoldásunk másik újdonsága, hogy bár önállóan is képes működni, szorosan integráltuk az SAP Business One és Microsoft Dynamics ERP rendszerekhez, a magyarországi kis- és középvállalkozások által használt két legjelentősebb vállalatirányítási rendszerhez.

Milyen terveik vannak a rendszer fejlesztésére?

– A Smart Tour megoldás a jövő generációjához tartozik, együtt nő, fejlődik felhasználóival, ma még elképzelhetetlen távlatokat nyitva a járatoptimalizálásban. Segít abban, hogy szállítási feladataikat az adott keretek között költséghatékonyabban és az erőforrásaikat optimalizálva valósíthassák meg. A gazdasági előnyök mellett a környezetünk számára is jövőbe mutató megoldás, hiszen alkalmazásával a szállítási feladatok környezetkárosító hatása is mérséklődik.•

 
2018. november – Közlekedésfejlesztési különszám

2018. november – Közlekedésfejlesztési különszám

Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018

Innotéka