2015. december: jegyzet, portré, tudomány, atomenergia, agykutatás, lézer, disszemináció, innováció, egyetem, paragrafus, hulladékgazdálkodás, zöldkörnyezet, vízgazdálkodás, kiállítás/konferencia, it
2015. december 17.

Szerző:
S. K.

Ismét Innovációs Nagydíj pályázat!

A Magyar Innovációs Alapítvány – a Magyar Innovációs Szövetséggel, a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatallal, a Földművelésügyi Minisztériummal, a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal, a Nemzetgazdasági Minisztériummal és a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalával együtt – 24. alkalommal hirdette meg a Magyar Innovációs Nagydíj Pályázatot. Az Innovációs Klub ülésén a tavalyi díjazottak értékelték az elmúlt évet.


Az év legjelentősebb innovációs teljesítményét elismerő Magyar Innovációs Nagydíj mellett a kiemelkedő innovációs teljesítményeket további, összesen öt kategóriában díjazzák: Ipari, Agrár, Környezetvédelmi Innovációs Díj, valamint a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala Innovációs Díjai. A legeredményesebb, 2013. január 1. után alapított startup vállalkozás a Magyar Innovációs Szövetség Startup Innovációs Díját nyeri el. A díjak ünnepélyes átadására 2016. március végén kerül sor az Országházban – a pályázati határidő: 2016. február 17.

A pályázaton – közvetlen jelentkezés vagy javaslat alapján – azok a Magyarországon bejegyzett vállalkozások vehetnek részt, amelyek 2015-ben kiemelkedő műszaki, gazdasági innovációs teljesítménnyel (új termékek, új eljárások, új szolgáltatások értékesítése) jelentős üzleti hasznot értek el. Az innováció kiindulási alapja kutatás-fejlesztési eredmény, szabadalom, know-how alkalmazása, technológiatranszfer stb. lehet. A bírálóbizottság a Magyar Innovációs Alapítvány Kuratóriuma által felkért tudósokból, gazdasági szakemberekből áll, elnöke Pálinkás József akadémikus, az NKFI Hivatal elnöke.

Az elbírálás során a 2015-ben elért több­leteredmény/többletárbevétel, illetve egyéb műszaki, gazdasági előnyök mellett az innováció eredetiségét, újszerűségét, társadalmi hasznosságát, valamint a pályázat kidolgozottságának színvonalát is értékeli. A bizottság döntése végleges, fellebbezés­nek helye nincs. Korábbi Innovációs Nagydíj pályázatokon díjazott innovációval újból pályázni nem lehet. Pakucs János, a Magyar Innovációs Szövetség tiszteletbeli elnöke elmondta, hogy az elmúlt 23 kiírásra több mint 2000 pályázatot adtak be, ezek közül 181-et díjaztak. (Az innovációk által elért többleteredmény meghaladta az ezermilliárd forintot.) Friedler Ferenc, a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal általános elnökhelyettese arra hívta fel a figyelmet, hogy az innováció mellett a versenyképesség és a hatékonyság is fontos – ez a három szempont együtt jelent garanciát a fejlődésre.

A 2014. évi Innovációs Nagydíj nyertese, a Sanatmetal Kft. ügyvezető igazgatója, Farkas József szerint a világon percenként ültetnek be a piacvezető magyar vállal­kozásnál gyártott implantátumot. Az egri központú vállalkozás bevételeinek 34 százaléka származik Magyarországról, a többi külföldről jön. Az éles piaci verseny folyamatos innovációra kényszeríti a céget – harmincezerféle termékükből évente ezret lecserélnek. A tervek merészek: Mexikóban, Kínában és Oroszországban építenek gyárat, utóbbi helyen már a gyáravató időpontja is ismert: 2016 augusztusa. Jövő márciusban a Veszprémi Egyetemmel közösen fejlesztett, az okostelefonokkal kommunikáló EEG-készüléket dobnak piacra.

Volk Balázs, a 2014. évi Ipari Innovációs Díjat nyert Egis kutatási igazgatója szerint díjazott készítményüket régiónkban 77 ezer magas vérnyomással küzdő ember szedi – a pirula két hatóanyag kombinációja. A gyógyszergyár bevételének tíz százalékát költi kutatás-fejlesztésre, a cégnél 507 kutató-fejlesztő dolgozik.

Árendás Csaba, a 2014. évi Agrár Innovációs Díjas QuantisLabs Kft. ügyvezetője a szőlőtermést figyelő rendszerük előnyei között említette, hogy az ültetvényekre telepített érzékelők folyamatosan ellenőrzik a hőmérsékletet, a szélviszonyokat, a szőlők állapotát. Ezzel a megoldással napra pontosan megadható, hogy hol, mivel kell permetezni a szőlőket.

Ottlik Dávid, a 2014. évi Startup Innovációs Díjjal elismert Synetiq Kft. alapítója a reklámok hatásosságát mérő, úgynevezett neuromarketingre alapozta vállalkozását. Ez az ágazat egy év alatt 80 százalékkal növekedett, ebből a hazai cég sem maradt ki, amit az is bizonyít, hogy munkatársainak számát 2015-ben megkétszerezte. A cég egyebek mellett a BBC-vel, az HBO-val és a magyar RTL Klubbal is kapcsolatban áll.•

 
Innotéka