2018. március: jegyzet, orvostudomány, portré, neutronkutatás, tudomány, atomenergia, energiagazdálkodás, egészségipar, innováció, közlekedés, egyetem, fenntarthatóság, zöldkörnyezet, megújuló energia, agrárium, kiállítás/konferencia, it

Járműakusztika: mód­szer­­tan pontosabb szimulációs tervezéshez

A mainál jóval pontosabban meg lehet majd tervezni egy jármű utasterének akusztikai tulajdonságait, ha sikerrel zárul a Széchenyi István Egyetemen folyó kutatási program, amely az Audi Hungaria Zrt. és a Magyar Tudományos Akadémia támogatásával valósul meg.


Az MTA Lendület Programjának ipari kutatásokat célzó alcsoportja új projektre fókuszál. A kutató­csoport a Széchenyi István Egyetem Járműfejlesztési Tanszékén a járművek utasterére jellemző akusztikai tulajdonságok szimulációval történő meghatározásával foglalkozik. Az idén januárban indult, öt évig tartó projekt hozzájárul az egyetemi kutatógárda kompetenciafejlesztéséhez, valamint a győri vállalat versenyképességének erősítéséhez.

Feszty Dániel egyetemi docens, a rajta kívül négy PhD-hallgatóval működő kutatócsoport első embere, az egyetem Járműfejlesztési Tanszékének vezetője, nem mellesleg az Audi Járműfejlesztés részlegén is vezető pozícióban dolgozó fejlesztőmérnök elmondta: a szimuláció a 21. században egyre nagyobb szerepet kap, hiszen most már van annyira érett a számítástechnika, illetve az egész numerikus matematika, hogy tulajdonképpen virtuálisan meg lehet tervezni egy komplett autót. A gond csak az – tette hozzá –, hogy ezeknek a szimulációs eszközöknek egyelőre korlátolt az alkalmazhatóságuk. Az általuk vizsgált konkrét esetben az a probléma, hogy egy bizonyos frekvenciáig pontosan ki tudják következtetni a zaj mértékét, de a felett már nem. Ezért a kutatócsoport feladata egy olyan módszertan kidolgozása, amely számítógépes szimulációkkal jóval szélesebb tartományban teszi lehetővé az utastérben jelentkező zaj mértékére utaló pontos következtetést.

Feszty Dániel

Felmerül a kérdés, hogy miért az utastér a fontos, miért nem az a hanghatás, amely az autón kívül van? Ezzel kapcsolatban Feszty Dániel elmondta, hogy ez a vásárlók elvárásaival magyarázható, amelyek nagyban meghatározzák egy autó tervezését. Épp ezért ma már van egy úgynevezett „Sound Design” ága a járműfejlesztésnek, ami azt jelenti, hogy megtervezik, milyen zajélmény érje az utasokat az autóban. Például ugyanannak a motornak a hangja az utastérben lehet teljesen csendes, vagy lehet akár sportos is. Ez a tervező szabadságán és a vásárlók elvárásain múlik, és ehhez kellenek ezek a szimulációs módszerek. Így ugyanaz a motor, mondjuk, egy limuzin kategóriájú autóban csöndes lehet, míg egy sportautóban öblösebb hangja lehet – magyarázta a kutatócsoport vezetője.

A tanszékvezető kitért arra is, hogy a nagyon csendesnek számító elektromos motorok elterjedésével igen sok olyan hanghatás, zaj kerül majd előtérbe – vagyis utastérbe –, amit most még elmaszkolnak a belső égésű motorok. A motorzaj hiányából eredendően ugyanis más lesz a zajélmény a belső térben is. Ahhoz is kellenek ezek az újfajta módszerek, hogy ezeket az akusztikai tulajdonságokat versenyképesen, gyorsan és költséghatékonyan tudja megbecsülni egy autógyár.

Manapság az autóiparban nemcsak egy-egy technikai újítás a nagy érték, hanem a módszertan, azaz a know-how is, amellyel a járműveket tervezik. Ezek színvonalának legalább akkora értéke van a versenyképesség szempontjából, mint egy újfajta technológiának. Ilyen új módszertan kifejlesztését célozta meg Győrben az MTA–SZE Lendület Járműakusztikai Kutatócsoport.•

 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018

Innotéka