2015. április 1.

Szerző:
Bencze Áron

Megbízások országszerte

A Vasútvill Kft. a mai napig a legmeghatározóbb tagja a villamos felsővezetékes szakmának a know-how-t és műszaki kapacitásokat figyelembe véve – szögezte le Uhrinyák László, a cég ügyvezető igazgatója. Az erede­tileg 25 kilovoltos, 50 hertzes, egyfázisú villamos felsővezeték építésére és felújítására létre­hozott vállalat közel négymilliárd forintos árbevétellel zárta a tavalyi esztendőt.


Jogelődjeinek köszönhetően 1949 óta vannak jelen a magyar piacon. Mely eredményeikre a legbüszkébbek?

– Fennállásunk alatt több mint 2000 kilométer vonalon építettünk felsővezetéket a MÁV Rt. vasútvonalain, és közel 260 kilométer hosszban láttuk el felsővezetékkel a GYSEV Győr–Sopron– Ebenfurt (Ausztria) közötti szakaszát. A hazai felsővezetékek több mint 95 százaléka fűződik a nevünkhöz. De nem csak a kiépítésben, a karbantartásban is letettük a névjegyünket: 2005 és 2011 között a MÁV villamosított vasútvonalaiból a keleti és nyugati országrészben mi birtokoltuk a felsővezeték üzemeltetésének jogát, mintegy 5000 kilométer hosszan. Büszkék vagyunk arra is, hogy a 2008 és 2010 között a Bajánsenye (országhatár)–Boba szakasz fejlesztése során a villamos felsővezetékhez 2280 tartóoszlopot, 3750 méter tartógeren­dát, 170 kilométer hosszláncot, 146 kilométer táp- és megkerülővezetéket, valamint 119 szakaszkapcsolót használtunk fel. A Boba–Jánosháza vonalon pedig megépült egy óránként 230 kilométeres sebességre alkalmas vezetékrész is.
A társaság a városi vasúti közlekedésben is vállal feladatokat. Legnagyobb referenciánk ezen a területen Budapesten, az 1-es villamos Bécsi út–Kerepesi út közötti szakasz átépítésében való részvétel volt, de részt vettünk a 4-es, 6-os villamos körúti átépítésében is, Debrecenben a nagyerdei villamos egy rövidebb szakaszát, Szegeden pedig a 2-es villamos felsővezetékének kivitelezését végeztük. Debrecenben korszerűsítettük a trolihálózat felsővezetéki berendezését.

Jelenleg mely szakaszokon dolgoznak?

– A cég munkáinak gerincét az elmúlt években is a hazánkban zajló vasúti rekonstrukciós munkák villamos felsővezetéki berendezéseinek átépítésével kapcsolatos feladatok alkották, egy részük lezárult, de némely megbízások áthúzódtak 2015-re. A tavalyi munkákból kiemelkedik a Szajol–Kisújszállás, Kisújszállás–Püspökladány 100-as számú vasútvonalon, a Gyoma–Békéscsaba 120-as vasútvonalon, Békéscsaba állomáson, a 41-es Baté–Kaposvár vonalszakaszon, a 30-as Zamárdi felső–Szántód-Kőröshegy vonalszakaszon és Székesfehérvár állomáson végzett tevékenység.

Békéscsaba állomás átépítése

Új villamos felsővezeték-­építést is végzünk a GySEV 16-os vonalán Hegyfalu–Beled, valamint Jánossomorja– Mosonszolnok–Hegyeshalom területeken. Kapacitásainkat tekintve az idei esztendőre is megnyugtató a leterheltségünk, azonban a cseh tulajdonosunknak és még mobilizálható kapacitásainknak köszönhetően vannak még tartalékaink. Nyitottak vagyunk a tavalyi év végén kiírásra került két szakasz, a Nagyút–Mezőkeresztes és a 17-es vonalat jelentő Szom­bathely–Zalaszentiván munkáira is.

Székesfehérvár állomás átépítése
Mi jelenti a cégnek a legnagyobb szakmai kihívást?

– Miután bizonyos fejlesztések előkészítettsége nem tökéletes, ezért a kivitelezési feladatok kis ütemekre vannak szétaprózva. Erre pedig rendkívül nehéz felkészülni. Rengeteg az ad hoc jellegű változás, ami az anyagszállítást és a létszám-csoportosítást bonyolítja. Ráadásul munkásaink az ország különböző pontjain dolgoznak Békéscsabától Püspökladányon és Esztergomon át egészen a dél-balatoni vonalszakaszig. Feladataink éjszakai kivitelezés alatt készülnek, ezért különösen büszkék vagyunk arra, hogy munkabiztonsági szempontból minden alkalommal megfeleltünk az elvárásoknak. Székesfehérvár állomás villamosítását nem véletlenül halogatták idáig. Rendkívül összetett munka, nemcsak forgalmi, de munkaszervezési szempontból is.

Akadnak más nehézségek is?

– Sajnos olykor egy-egy előnytelen konzorciumi szerződés még az alvállalkozókat is kellemetlenül érintheti. A Mosonszolnok–Csorna–Porpác vonal villamosítása esetében például hónapok óta várjuk a pénzünket. A tavaly augusztusban indult fejlesztésnél jelenleg 500-500 milliós teljesítésünk van, számlát azonban még egyetlenegyet sem tudtunk benyújtani az OVIT és a Dunántúli Kft. alkotta konzorciumhoz. Előleget ugyan már fel tudtunk venni, ez az összeg azonban még a harmadát sem éri el a teljes összegnek. Ez a helyzet hosszú távon tarthatatlan, hiszen egy kisebb cég két ilyen párhuzamos munkát már el sem bírna…•


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka