2011. október: jegyzet, portré, tudomány, egyetem, disszemináció, biotechnológia, atomenergia, paragrafus, innováció, közlekedés, megújuló energia, zöldkörnyezet, it
2011. október 5.

Szerző:
Czene Á.

Vasútvill Kft.
1/260-0850

Megbízások országszerte

A meglévő vasúti vonalak korszerűsítésére és az új pályák villamosítására specializálódott Vasútvill Kft. ügyvezető igazgatójával, Uhrinyák Lászlóval az elmúlt időszak beruházásairól beszélgettünk. Mint megtudtuk, nemcsak a dél-balatoni vasút biztosítóberendezés-fejlesztési projekt kötötte le kapacitásaikat, de részt vettek több vonal rekonstrukciójában, illetve Szeged és Debrecen városi közlekedésének fejlesztésében is.


 Minden vasúti vonal mellett elvégzett beruházás egyik legnagyobb kihívása, hogy a rekonstrukciós munka közben az üzemeltetés folyamatos kell, hogy maradjon – hívta fel a figyelmet Uhrinyák László. Ennek megfelelően a fejlesztéseket elsősorban az esti, éjszakai órákban tudták megvalósítani a nyári csúcsidőszakban. Oszloptranszformátorok szerelése, létesítése és a meglévők átalakítása teljesítménynövelés céljából – sorolta a feladatokat az ügyvezető igazgató. Az április 29. és szeptember 15. között elvégzett munkálatok során Lepsény és Nagyrécse között 12 transzformátort telepítettek (kilenc újat és három régi cseréjét).

Boba–Bajánsenye vonal

A Vasútvill Kft. (a cég 2004 óta tartja karban az ország keleti és nyugati részeiben a MÁV-vonalak felsővezeték-hálózatát) ezzel párhuzamosan természetesen az ország több pontján is részt vett különböző beruházásokban. Uhrinyák László elsőként a jelenleg is épülő kecskeméti Mercedes-gyár telephelyéhez kapcsolódó munkákról beszélt. Elmondása szerint a 120 milliós megbízás elsősorban az iparvágány villamosítására, fel­sővezetékek telepítésére és a térvilágítás kiépítésére vonatkozik. A munkálatok gyakorlatilag befejeződtek, az átadás folyamatban van – fűzte hozzá.

Oszlopállítás a Szolnoki járműjavítóban

Ugyancsak az idei feladatok közé tartozik a Szolnoki járműjavító iparvágányának villamosítása. Mint megtudtuk, a májusban indult projekt egy 2 kilométer hosszú szakaszt érintett, és az előzőekhez képest valamivel komplexebb is volt. A felsővezeték kiépítése, a biztosítóberendezések és a térvilágítás bővítése mellett ugyanis pályaátalakítási feladatokat is meg kellett valósítani.
Az ügyvezető igazgató kitért a Záhony II. ütemének kivitelezésére is. Elmondta, hogy a térvilágítási feladatokat, a felsővezeték átépítését és oszloptranszformátorok telepítési munkáit ez év végéig fejezik be.
A Vasútvill egy kisebb projekt keretében a Balatonszentgyörgy és Keszthely közötti szakasz optikai kábelszerelésében is részt vett.
Uhrinyák László véleménye szerint az idei esztendő két legnagyobb kihívását a Tárnok–Kelenföld és a Szajol–Püspökladány vonal átépítése jelentheti. Az első projekt szeptemberben kezdődött, a Vasútvill pedig előrehaladott tárgyalásokat folytatott a fővállalkozóval, és ígéretet kaptak a részvételre. A másik beruházás hároméves átfutású, és két szakasza van. Idén az alapozási és oszlopállítási feladatok mellett bizonyos pályaépítési munkákhoz kapcsolódó ideiglenes felsővezeték-szerelések lehetnek soron.
A Vasútvill szintén idén zárta le konzorciumvezetőként a Bajánsenye–Boba közötti 102 kilométer hosszú pályaszakasz villamosítását, és a GYSEV tulajdonában lévő Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vonal átépítését, ahol a Szombathely–Szentgotthárd szakasz villamosításának kétharmadát, azaz 42 kilométernyi vasútvonalat adtak át.

Váltófűtés kapcsolószekrény

A Vasútvill Kft. a MÁV hálózataiban elvégzett fejlesztések mellett egyre nagyobb hangsúlyt fektet a városi közlekedésben való részvételre is. Egy év csúszással, augusztus végén fejeződött be például a szegedi 2-es villamos felsővezetékének építése. A próbajárat sikeresen vette az akadályokat, az átadás még szeptember elején meg is valósulhat. Aláírt szerződésük van Debrecenben is, folytatta az áttekintést Uhrinyák László. Mint fogalmazott, a most ősszel induló beruházás a trolikereszteződések átépítését és a járművek felsővezetékébe épített gyorsváltók beszerelését érinti. A 175 millió forintos beruházás várhatóan plusztevékenységekkel is bővülni fog, miután a felmérések szerint a vezetékek tartóoszlopainak állékonysága nem teljesen megfelelő.•

 
Innotéka