2011. október 5.

Szerző:
B. Szabó Edina

Milyen az álomiskola?

A diákok erre valószínűleg kapásból azt felelnék, hogy olyan, ami nincs. Vagy olyan, ami nem kötelező, vagy ahol géppel töltik a fejükbe a tudást. Ha ennyire nem is lehet megúszni a tanulást, azért a korszerű technikai eszközök közelebb hozzák a kényelmes, interaktív tanulás lehetőségét.


2011. szeptember 12-én befejező­-dött a társadalmi egyeztetés az Új Széchenyi Terv keretében megvalósuló, korszerű közoktatási eszközök beszerzésének pályázati kiírásával kapcsolatban. Körülbelül 400 pá­lyázat részesülhet a több mint 10 milliárd forint forrásból. A támogatás várhatóan vissza nem térítendő lesz, és a projekt összes elszámolható költségét fedezi. A tervezet szerint 5 millió és 200 millió forint közötti összegre lehet majd pályázni.

A vélemények nagyon pozitívak, leginkább a számítógép alapú nyelvi labor megvalósítását és az interaktív táblák használatának lehetőségét támogatják.
A számítógép alapú nyelvlabor tech­­nikai feltételei nem csupán a meg­felelő hardver (vezérlőpult, tanári magnó, tanulói egységek, mikrofo-nos fülhallgatók és kábelek), de a lehető legkorszerűbb, frissíthető és a majdani nyelvvizsgára való fel­készítésben leginkább támogató szoftverek meglétét is jelenti. Természetesen érdemes mindezt egyben, komplex csomagban megvásárolni, hiszen a szerelést és telepítést követően a közoktatási intézmények így képesek leginkább hatékonyan és gyorsan a megfelelő garanciákat érvényesíteni. Szoftverben igen erős magyar fejlesztést is találhatunk a piacon, itt is komplex nyelvilabor-csomagot érdemes vásárolni.

Nem csupán a nyelvoktatás, de a biológia, kémia, földrajz és minden tantárgy, amit érdemes szemléltetni, esetében jól jön egy interaktív tábla a tanterembe. Egyes iskolák és felnőttoktatási intézmények már éltek a lehetőséggel, ugyanakkor a köz­oktatásban jelen lévő általános és középiskolák számára nagy beruházást jelent szert tenni egy ilyen hatékony segédeszközre. Az inter­aktív táblák legnagyobb előnye talán a diákok ösztönzése az aktív részvételre. A hozzákapcsolt számítógép segítségével a tábla mellett állva a pedagógus, előadó képes a kivetített anyagba feljegyzéseket, bejelöléseket, kiemeléseket tenni, elmenteni és sokszorosítani a hallgatóság részére. Adott esetben ez egy könnyen kezelhető fehér tábla, amelyen akár kutathatunk egy oktatási weboldalon, virtuálisan utazhatunk akár Párizsban, akár egy afrikai szavannán, leképezhetünk kémiai folyamatot vagy felkészíthetünk egy hokicsapatot. Hitachi, Panasonic, 3M, EBeam – csak néhány a gyártók közül, amelyek az alábbi funkciókkal kínálják termékeiket:

  • nagy képernyő, nagy hatású prezentá­ciókra,
  • csökkentett fényvisszaverődés és tartós felület,
  • távoli elérésű PC szabvány szoftver,
  • telekonferencia, webkonferencia szoft­vertámogatás, amely biztosítja a költ­ség­hatékony, valós idejű telekonferencia-meg­oldást – így mindenki részt vehet az előadásokon, akár a helyszínen, akár távolról.

Természetesen kiemelt példáink csak töredékét adják a pályázatba foglalt eszközöknek, hiszen a számítógépek és interaktív felületek mellett lehetőség van monitorok, vetítővásznak, projektorok, laptopok, vezeték nélküli internet eléréséhez szükséges eszközök beszerzésére is.
A közintézmények az ország egész területén pályázhatnak (kivéve a Közép-magyarországi Régiót és Budapestet, számukra külön pályázatokat írnak ki). A többi között általános iskolák, szakiskolák, gimnáziumok, szakközépiskolák, alapítványok és egyházak lesznek jogosultak a támogatás igénybevételére.•


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka