Mobilitási jelentés
A jelentés érdekes megállapítása, hogy az érett piacokon a növekedés forrása az egy személyre jutó eszközök számának növekedése lesz. A fejlődő régiókban az új előfizetők számának emelkedése várható, mivel az okostelefonok egyre megfizethetőbbé válnak.
Az okostelefonok számának folyamatos növekedése magával hozza az adathasználat növekedésének felgyorsulását: az okostelefonok adatforgalma a becslések szerint 2020-ra a tízszeresére nő, és a teljes mobil adatforgalom 80 százaléka az okostelefonokra tevődik át.
A hálózatba kapcsolható eszközök számának növekedése mögött elsősorban az alkalmazások és üzleti modellek bővülő kínálata és ezzel párhuzamosan a csökkenő modemköltségek állnak.
A mobil videóforgalom 2020-ig évről évre megdöbbentő mértékben, évi 55 százalékkal növekszik majd, és az időszak végére a teljes mobil adatforgalom körülbelül 60 százalékát teszi majd ki. A növekedés elsődleges forrása a felhasználók preferenciáinak eltolódása lesz a videó streaming szolgáltatások irányába, valamint a videó részarányának növekedése az online tartalmakon belül, beleértve a híreket, a hirdetéseket és a közösségi médiát.
A fejlett mobil szélessávú piacok adatfogyasztásából egyértelműen kiderül, hogy a forgalom jelentős részét az előfizetők szűk köre generálja. Ezek a nagy adatfelhasználók az összes előfizető mindössze 10 százalékát képviselik, ugyanakkor ők adják a teljes adatforgalom 55 százalékát. A videó domináns szerepet játszik a nagyfelhasználók körében, ők naponta körülbelül egyórányi videót néznek, azaz hússzor annyit, mint az átlagfelhasználó.
Az európai országokban az elmúlt két évben csaknem kétszeresére nőtt az okostelefonok elterjedése a háztartásokban. Kelet-Európa fejlődő piacain a háztartásokban megháromszorozódott az okostelefon-penetráció. A nagyon fejlett piacokon, mint az Egyesült Királyság vagy Svédország, ez a szám már meghaladta az asztali számítógépekét.
A táblagépeket elsősorban az okostelefonokkal párhuzamosan használják, ezért ezek penetrációja is komoly növekedést mutat, a 2012-ben mért mindössze 18 százalékhoz képest 2014-ben már megközelítette az 50 százalékot.
Azokban az esetekben, amikor a mobilitás fontos követelmény – például üzenetküldésnél és hanghívásoknál –, az okostelefon a legkedveltebb eszköz. Az európai internetfelhasználók mind gyakrabban használják játékra és a közösségi háló elérésére az okostelefonokat és a táblagépeket. A helyhez kötöttebb eszközök, például az asztali számítógépek és laptopok esetében a leggyakoribb tevékenység a netes böngészés, ami az európai internetfelhasználók 93 százalékára jellemző. Az online vásárlás és a közösségi média felkeresése pedig a második és a harmadik leggyakoribb tevékenység ezeken az eszközökön.•