2015. június: jegyzet, portré, tudomány, lézer, disszemináció, egyetem, innováció, ipari automatizálás, építés, zöldkörnyezet, kiállítás/konferencia, it
2015. június 9.

Szerző:
Szegedi Imre

Nagyobb merítést!

Szenzációs magyar siker a fenntarthatóság olimpiáján Houstonban! – olvasható számos helyen. Valóban szenzációs, hogy a nyolcadik fenntarthatósági olimpián (I-SWEEEP, International Sustainable World Project Olympiad) a 70 országból kiválasztott több mint 600 diák közül a Magyarországot képviselő Wesely Norbert (Széchenyi István Gimnázium, Sopron) harmadik lett. A májusi megmérettetésen a több mint 400 magas színvonalú projekt közül a soproni diák Mikrokontrolleres fűtésvezérlés című munkája mérnöki kategóriában lett érmes – és kapott jelentős pénzjutalmat.

Ahogy a korábbi években, úgy idén is volt magyar versenyző az Intel ISEF (International Science and Engineering Fair), a világ legnagyobb, középiskolásoknak szóló tudományos tehetségkutató versenyén. Idén Magyarországot az a Rozsnyik Szabolcs képviselte, aki a zentai Bolyai Tehetséggondozó Gimnázium és Kollégium végzőse, kutatásait a Szegedi Tudományegyetemen végezte. Idén májusban közel 1700 fiatal mérte össze tudását a mintegy négymillió dolláros, több mint egymil­liárd forint összdíjazású megmérettetésen. Hazánk 1995 óta szerepel az ISEF-en. Az eltelt húsz évben a magyar fiatalok összesen két negyedik helyezést, három harmadik helyet, három második díjat, valamint tizenhárom első díjat, továbbá több különdíjat nyertek. 2005-ben Rátai Dániel a Leonar3Do fantázianevű, 3D-s térbeli rajzolóprogramjával hat kategóriában is elnyerte az első díjat.

Sorolhatnánk a további versenyeket, a jobbnál jobb eredményeket, ám most inkább az idei Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetség­kutató Verseny májusi díjkiosztóján felszólaló Sipos Imre köznevelésért felelős helyettes államtitkár egyik gondolatára térünk ki. A civilben matematika–fizika szakos középiskolai tanár arra hívta fel a figyelmet, hogy nem ülhetünk a babérjainkon, mert a versenyzők már hosszú ideje ugyanabból a körből kerülnek ki. Ugyanazok a középiskolák „termelik ki” az ifjú innovátorokat, ami jó is meg nem is. Jó, hogy aki ilyen helyre kerül, az bizton számíthat arra, hogy a benne szunnyadó tehetséget észreveszik. De mi van azokkal, akik szintén kreatívak, csak éppen az iskolai környezet nem ösztökéli a tehetség felszínre kerülését? A helyettes államtitkár reméli, hogy szélesedik a bázis, hogy más iskolákból is felbukkannak fiatal tudósok.

Így legyen, mert ezzel mindenki jól jár. De hogy a merítés valóban szélesebb legyen, a középiskolákat, a tanárokat is érdekeltté kell tenni. Utat kell találni hozzájuk, hogy a diákjaik utat találjanak a világ innovációs vérkeringésébe. Nehéz, ám nem lehetetlen a feladat. Zentától Sopronig sokan tudják a megoldást.•

 
Innotéka