2014. június: jegyzet, portré, tudomány, it, disszemináció, innováció, paragrafus, atomenergia, közlekedés, zöldkörnyezet, építés, robotika

Négyes metró – biztonságos közösségi közlekedés Budapesten

Ez év márciusától világszínvonalú, a Siemens által fejlesztett automata vonatvezérlésű metrón utazhatnak a budapestiek is.


Mostanra talán alig van olyan budapesti, aki ne utazott volna a főváros legújabb attrakcióján, a 4-es metróvonalon. Az utóbbi idők legjobban várt beruházásának átadásán megfeszítve dolgoztak a szakemberek, hogy a látványos tereket, a technológiai innovációkat – mint például az automata vonatvezérlés – és a kiszámítható menetrendet a lehető legbiztonságosabban élvezhesse az utazóközönség. A magyarországi infrastrukturális fejlesztésekben több mint 125 éve jelen lévő Siemens fontos feladatot végzett a 4-es metró beruházásában: az automatikus vonatvezérlést, a kommunikációs rendszert és az áramellátást szállította.

Mérföldkő: a 4-es metróvonal

A 4-es metróvonal az utóbbi idők legfontosabb magyarországi infrastrukturális projektje, és a hazai közlekedésfejlesztés egyik mérföldköve. A Siemens elkötelezettségének, technológiájának és szakértelmének is köszönhetően a vonal fontos közlekedési csomópontokat köt össze (például megkönnyíti az utasforgalmat a Kelenföldi és a Keleti pályaudvar között), és emberek százezreire van hatással nap mint nap. Az átadás előtti utolsó fázisban, a hatósági próbák során nem jelentkezett komolyabb műszaki probléma, biztonságkritikus meghibásodás pedig egyáltalán nem merült fel. Ezzel azonban még nincs vége a projektnek, hiszen a következő egy évben utasforgalmi próbaüzem keretében közlekednek a szerelvények.

A Siemens fontos feladatot végzett a 4-es metró beruházásában: az automatikus vonatvezérlést, a kommunikációs rendszert és az áramellátást szállította.

A Siemens olyan vasúti biztosítóberendezést szállított, amely egyfelől hagyományos, vezetővel történő vasúti közlekedést, más­felől automata vonatvezérlés alkalmazásával vezető nélküli közlekedést is lehetővé tesz. Az utasforgalmi próbaüzem befejeztével elbontják a vezetőállásokat, így a járművek valódi automata metróként fognak közlekedni. Vezető már most sem irányítja a szerelvényeket, de még vannak vonatkísérők. A 4-es metró Kelet-Közép-Európa első automata vonatvezérléssel épült metróvonala, ám ez a Siemens-technológia már a világ több mint 25 nagyvárosában, köztük Barcelonában és Párizsban is bizonyított.

A kommunikációs rendszeren belül számos saját vezetékes és vezeték nélküli alrendszer, például biztonsági, optikai, telefonos és tűzjelző hálózat található. Mindezek bevált, általánosan használt rendszerek, melyek nélkül városaink mindennapi élete immár elképzelhetetlen.

Az áramellátást segítő száraz transzformátorok a Siemens csepeli transzformátorgyárában készültek, és az elosztószekrények gyártása is javarészt hazai partnereknél valósult meg. A 4-es metró áramellátásának biztonsága számos műszaki megoldásban ölt formát. A Siemens a metró áramellátását olyan 10 kilovoltos középfeszültségű, minősített kábellel oldja meg, mely akár 60 percig is ellenáll a tűznek. Ezt a speciális kábelt többtucatnyi kísérleti fejlesztés közül választották ki a szakemberek. Természetesen az áram­ellátáshoz szorosan közeli kérdésként kezelték a tűz-, munka- és utasvédelmi biztonságot is, hogy az alagút minden pontja a lehető legbiztonságosabb legyen.

Továbblépés

Számos ország szakemberei egyesítették tudásukat a projekt megvalósulása érdekében; a végeredmény, a 7,3 kilométeres, tíz állomással rendelkező 4-es metróvonal pedig a komplex csúcstechnológiának köszönhetően az egyik leginnovatívabb és legbiztonságosabb tömegközlekedési alternatívát nyújtja. A városban a következő jelentős infra­strukturális beruházás az 1-es és a 3-as villamosvonal rekonstrukciója, melyben a Siemens szintén fontos szerepet játszik. De természetesen készen állnak bármilyen új kihívásra, legyen az metró, villamos vagy villamos hajtású busz. A Siemens korszerű, jól bevált megoldásokat kínál, legyen szó akár az infrastruktúráról, akár magukról a járművekről.•

 
2019. október – Közlekedésfejlesztési különszám

2019. október – Közlekedésfejlesztési különszám

Hírlevél feliratkozás

Innotéka