2015. május 6.

Szerző:
Szegedi Imre

Okosabb közlekedés

Áprilisi reggel volt, metsző szél fújt, a leheletünk is látszott. Hat óra múlt pár perccel, éppen az orrunk előtt ment el a busz. Én bizony nem arra a békítő szösszenetre gondoltam, amire ilyenkor a nyugalomra vágyó embernek gondolnia kell, azaz hogy nem az éppen elrobogó buszhoz jött ki későn, hanem a következőhöz érkezett túl korán. Úgy fogtam fel, hogy elment, és ki tudja, mikor jön a következő. Mellesleg tudtam, mikor jön.

Ez a megálló egyike volt annak a 280-nak, ahol elérhető a percre pontos utastájékoztató rendszer. A kijelző azt mutatta, hogy még 19 perc és ott lesz. És tényleg ott volt a busz. Tempósan beért a vég­állomásra, átszálltam a metróra, majd arról a metrópótló buszra, mert idén tavasszal jó pár hétvégén hol itt, hol ott javították-javítják a kék metrót, és ilyenkor hol itt, hol ott kellett buszra váltani. Szerencsére a 4-es-6-os villamossal nem a Széna tér, hanem a Petőfi híd felé járok, így kimaradok a budai fonódó villamosrendszer, a Széll Kálmán tér és a körúti villamospálya átépítésével járó közlekedési katasztrófából. Aminek belátható időn belül vége lesz, mondják az illetékesek, de erre meg azt mondja a városlakó, hogy akkor a város másik frekventált pontján várható hasonló mizéria, mert ez a város nem létezhet munka­gödrök, elterelések, leszakadó támfalak nélkül.

Nem tudom. Én abban hiszek, hogy ezek a fejlesztések jobbá, dina­mi­kusabbá teszik a főváros közlekedését. Hogy amit egyszer tisztességesen megcsinálnak, ahhoz nem kell pár éven belül hozzányúlni. (Egyelőre – a tapasztalatok szerint – kell, és erre mindannyian rengeteg példát tudunk, és a miértre is könnyen jön a magyarázat.)

Most azonban nem a szétdúlt Szent István körút miatt morgok, hanem az utastájékoztató rendszernek örülök, melynek az online felületén elérhető utazásszervező alkalmazását is sokan veszik már igénybe, valós idejű információkat szerezve arról, hogy mikor indulnak az adott megállókból az egyes járatok. Az okos közlekedés kialakításának kétségtelenül az egyik jelentős fővárosi mérföldköve a FUTÁR projekt. 6,7 milliárd forintból egy olyan integrált közösségi közlekedési rendszer született, amely valóban valós idejű, percre pontos tájékoztatást nyújt.

Ahogy az e számunkban is olvasható: a 4-es és 6-os villamos kivételével a teljes autóbusz-, villamos- és trolibuszágazat forgalmát ezzel irányítják, de a dunai hajókról és a fogaskerekűről is informál a rendszer. A BKK a szolgáltatás továbbfejlesztésén, a beszerzett eszközök darabszámának bővítésén, illetve – a járműpark megújulásával párhuzamosan – a járművek fedélzeti eszközeinek zökkenőmentes áttelepítésén dolgozik. Dolgozzon is, hisz ezért van.

Nem volt olcsó ez a rendszer, ám ha tartja a jelenlegi nívót, ha nem romlik el, sőt ha még többet tud majd, akkor megérte, mert az ember azt érzi, hogy az ő érdekeit szolgálja. A többi fejlesztés is persze, de ez már a hasznos jelen.•

 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka