Sínhegesztéstől a polimer kompozitokig
A MÁV-THERMIT Kft. 1995-ös megalakulása óta vesz részt a MÁV pályahálózatának karbantartásában és felújításában, tevékenységével pedig nagyban segíti a pályahálózat színvonalának megtartását és emelését. Milyen elvárásoknak kell megfelelniük?
– A folyamatos megbízások minőségügyi, technológiai és szervezeti, illetve adminisztrációs fejlesztéseket eredményeztek a cég életében. Társaságunk nagy súlyt fektet a lehető legmagasabb minőség elérésére, minőségügyi rendszerét éppen ezért az MSZ EN ISO 9001:2009 szabvány, valamint a MÁV Zrt. PÜ PLF VMR v3.1 szerinti követelményeknek megfelelően alakította ki.
A hegesztési technológiában a legnagyobb előrelépést az Euro tégely 2 rendszerre történő teljes átállásunk jelentette, de komoly fejlesztést végeztünk a szigetelt kötések területén is. Cégünkhöz fűződik az MTH-S és MTH-P kötések magyarországi bevezetése, melyek mindegyike előszigetelt fémheveder, és a helyszínen vannak felszerelve vagy beragasztva. Évek óta a rendszergazdái vagyunk az MGV (Magyar Görgős Váltóállító) szerkezetnek, azonban a nemzetközi fejlődési irányok alapján kísérleteket kezdtünk az aljközben elhelyezett görgők helyett a sínszékbe épített megoldással, és a Széchenyi István Egyetem által végzett vizsgálatokkal alátámasztott eredmények alapján megszereztük az új görgő ÉME engedélyét, majd a MÁV bevezető rendeletét.
Az utóbbi időben a polimer kompozitok alkalmazása olyan területeken is megkezdődött, mint a hidak javítása, tervezése, közlekedésépítés. Önök milyen szempontok alapján döntöttek a felhasználásuk mellett?
– A polimer kompozitok mellett szól kiemelkedő ellenálló képességük a korrózióval és agresszív közeggel szemben. Gyakran erősebbek, mint az acél, mégis könnyű a szerkezetük, és lehetőség nyílik az anyag tulajdonságainak tervezésére is. A MÁV-THERMIT a modern polimer kompozit termékek egész sorát forgalmazza. A Green Track környezetvédelmi gyűjtőtálca- és csurgalékelvezető rendszerrel a vasúti vágányzónában összefüggő és vegyszerálló burkolatot lehet kialakítani az elcsurgó anyagok összegyűjtésére és elvezetésére. A tálca olyan kialakítású, hogy bármelyik felépítményi rendszerhez alkalmas annak átalakítása nélkül. Létesítésével megoldódik a környezet terhelésének és szennyezésének csökkentése, károsodásának megelőzése úgy, hogy a vasúti felépítményi szerkezeti elemek is védelmet kapnak, nem károsodnak.
A Green Bridge rendszerrel a vasúti acélhidakon zaj- és rezgéscsökkentő járófelületet és lépcsőzetet lehet kialakítani. Ez a struktúra beépíthető acél-, fa- és vasbeton szerkezetekbe egyaránt, a rögzítési módszer mindegyik változathoz kidolgozott, létesítésével a környezet zaj- és rezgésterhelése jelentősen csökken.
Újszerű megoldást kínálunk a kábelépítést tervező és kivitelező vállalkozások és a vasúttársaságok számára a különféle méretű MTH-AP polimer kompozit kábelcsatorna-elemek hazai bevezetésével is. Ezek a kábelcsatornák alkalmazhatók vasútállomásokon, illetve vasúti műtárgyakon a különböző elektromos és biztosítóberendezési kábelek biztonságos átvezetésére. A csatornák elhelyezhetők a talajban vagy a felszínen is.
Milyen karbantartási munkálatokban tudták az említett fejlesztéseket hasznosítani?
– 1997 óta végzi társaságunk a MÁV teljes hálózatán a karbantartási és felújítási tevékenységhez tartozó aluminotermikus hegesztéseket, a feltöltő hegesztést, a helyszíni ragasztott-szigetelt illesztések beépítését, a sínkenők karbantartását, a görgős csúcssínemelő berendezések beépítését. Az ezredfordulótól pedig már a BKV sínhegesztési igényeit is ellátjuk. A megalakulás óta eltelt időszakban dolgozóink több mint százezer hegesztést hajtottak végre, beépítettek több mint 6500 darab ragasztott-szigetelt illesztést, illetve jelentős mennyiségű egyéb pályafenntartási munkát (feltöltő hegesztés, aljjavítás, sínkenő karbantartás, görgős váltóállítók beépítése) végeztek el.•