2016. április: jegyzet, portré, disszemináció, tudomány, agykutatás, mikroszkópia, innováció, anyagtudomány, agrárium, közlekedés, zöldkörnyezet, kiállítás/konferencia, it
2016. április 6.

Szerző:
Bencze Áron

Fotó:
Forrás: facebook.com/bkkbudapest

Tovább formálódik Budapest közlekedése

Egy friss felmérés szerint 20 százalékponttal, 46-ról 66 százalékra nőtt egy –100-tól +100-ig terjedő skálán 2015-ben az előző évhez viszonyítva a Budapesti Közlekedési Központ szolgáltatásainak megítélése. Annak jártunk utána és foglaltuk össze, hogy milyen további fejlesztésekkel növelhető a tetszésindex 2016-ban?


Tovább újuló járműpark

2015 decemberétől összesen már 15 alacsonypadlós CAF villamos, valamint hét szóló és öt csuklós, alacsonypadlós Solaris–Škoda trolibusz segíti a Budapesten utazók akadálymentes közlekedését. A Spanyolországban gyártott új villamosokból összesen 35 rövidebb közlekedik majd a fővárosban a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) megrendelésére a BKV Zrt. üzemeltetésében. A gyártóval kötött szerződés lehetőséget teremt a 47 mellett további 77 villamos szállítására is: újabb forrás rendelkezésre állásával tehát összesen akár 124 vadonatúj villamos állhat forgalomba 2020-ig a fővárosban. Az opcionálisan lehívható további darabszám lehetővé teszi az elöregedett budapesti villamosállomány jelentős fiatalítását azonos típusú, modern, alacsonypadlós járművekkel.

A villamosok mellett forgalomba állt további két szóló és három csuklós új Solaris–Škoda trolibusz is. Összesen 36 új Solaris–Škoda trolibusz közlekedik majd a fővárosban. A nettó 4 + 2 milliárd forintból vásárolt 36 járműből 20 szóló és 16 csuklós kialakítású. Az összesen 18 milliárd forint (62,4 millió euró) összértékű közbeszerzés – forrás rendelkezésre állása esetén – további 72 új trolibusz vásárlására ad lehetőséget, amellyel gyakorlatilag a teljes budapesti trolibuszállomány megújíthatóvá válna korszerű, alacsonypadlós, részben felsővezeték nélkül is közlekedni képes járművekkel.

Tavaly novemberben adták át azokat a Solaris–Škoda trolibuszokat, amelyekből összesen 36 közlekedik majd a fővárosban

Idén február 15-én a Nemzeti Közlekedési Hatóság kiadta a hosszú CAF villamosok típusengedélyét, valamint az első szerelvény üzembe helyezési engedélyét is, így március végén forgalomba állt Budapesten a világ leghosszabb villamosa. Erre a hivatalos tanúsítványra vár további nyolc, már Budapestre érkezett hosszú CAF is, míg a maradék három szerelvényt a következő hónapokban szállítják a fővárosba. Az új járműből összesen 12 közlekedik majd Budapesten a BKV üzemeltetésében, mind az 1-es villamos vonalán.

A hosszú CAF villamosok világrekordernek számítanak, hiszen 55,9 méteres hosszukkal a leghosszabb és legnagyobb kapacitású villamosok a világon: egyszerre 345 ember utazhat rajtuk. A járművek belső kialakítása maximálisan megfelel a kor igényeinek: a szerelvények alacsonypadlósak, légkondicionáltak, egyterűek, nincsenek ma­­gasabban elhelyezett, nehezen megközelíthető ülések.

A buszokat illetően is előrelép Budapest: 2016-ban 45 Mercedes Conecto G (csuklós) autóbusszal találkozhatunk a főváros útjain, illetve a BKV által beszerzett újabb 10 PKD konstrukcióban készülő Modulo szóló autóbusz (BKV összeszerelés) és 20 elektromos midijármű (kész járművásárlás) áll forgalomba. Tavasszal szintén forgalomba áll 20 – az előbb említettel azonos kivitelű, de a gyártó által összeszerelt – Modulo szólóbusz és 30 Mercedes Conecto G típusú csuklós autóbusz is úgynevezett rendelkezésre tartás keretein belül. Szándékában áll még a BKV-nak az idei esztendőben lehívni újabb 15 Mercedes Conecto szóló autóbuszt is a meglévő keretszerződése terhére, ezek az autóbuszok várhatóan nyár közepén-végén állhatnak forgalomba.

Az új járművek üzembe helyezésével a BKK vonalain közlekedő buszoknak több mint 80 százaléka alacsonypadlós lesz, ami nagy segítség a kerekes székkel vagy babakocsival közlekedőknek, az idős utasoknak és a mozgásukban korlátozottaknak egyaránt.

Teljes a budai fonódó villamoshálózat

Március 14-étől új, teljes vonalán, Dél-Budától Óbudáig közlekedik a 19-es és a 41-es villamos, ugyanis befejeződött a Lánchíd budai hídfője alatti villamosalagút felújítása. A budai hídfő alatt húzódó, új szerkezetű alagút építése a gondos tervezésnek és szervezésnek köszönhetően úgy zajlott, hogy közben mind a Clark Ádám tér, mind a Lánchíd forgalma folyamatos volt. Az új alagút szélesebb lett, a korábban középen álló alátámasztó acéloszlopokat elbontották. Az alagút Lánchídtól délre eső ki- és bevezető szakaszán szintén új támfalakat és támfalburkolatot húztak fel, új vonalvezetést kapott a villamospálya, megújult a felsővezeték, a közvilágítás, a rakparti járdák és korlátok, valamint a villamospálya melletti park is. A munkák speciális jellege miatt a kivitelezés különleges felkészültséget és figyelmet igényelt. A felújítás befejezése után néhány napig próbajáratok közlekedtek az alagútban; ebben az időszakban a szakemberek az új villamospályát, a vasúti biztosítóberendezéseket és az új felsővezetékeket is tesztelték.

Az új CAF villamos a felújított Lánchíd budai hídfője alatti villamosalagútnál

Ezzel az egész budai oldalt érintő fejlesz­téssel azonban nem ér véget 2016-ban sem a budai villamosvonalak korszerűsítése. Ez év nyarától elkezdődik az Alkotás úti, a Bartók Béla úti, a Fehérvári úti és a Villányi úti villamosvonalak akadálymentesítése a peronok átépítésével. A felújítási munkák során kiegészítő, áramellátási, pályaépítési és váltókorszerűsítési munkákat is elvégeznek.

Viszlát, papíralapú bérletek

Régi adósságát igyekszik leróni utazói felé a főváros. Magyarország legnagyobb, legtöbbek által igénybe vett közlekedési hálózatának régi nagy hiányossága volt egy korszerű, könnyen és egyszerűen használható jegy- és bérletrendszer, mely az utasok igényeihez rugalmasan és innovatívan alkalmazkodik. 2013-ra sikerült megállapodni az EBRD-vel a finanszírozásról: az 54,5 millió eurós megállapodás tervezését, kivitelezését, karbantartását és üzemeltetését a Scheidt&Bachmann német cég nyerte el.

Csaknem 2500 járművön mintegy 18 ezer érvényesítő berendezés lesz, másfél millió megszemélyesített és anonim (alapvetően a rendszeres utazóknak szóló), valamint csaknem kilencmillió eldobható chipkártyát fognak kiállítani. Utóbbi a vidékiek, a turisták, a fővárosba látogatók céljait hivatott szolgálni.

Az új elektronikus jegy- és bérletrendszer, a RIGO próbaüzeme már elkezdődött (Forrás: rigo.bkk.hu)

Tavaly decemberben a BKK-s dolgozói tesztkártyák kiosztásával megkezdődött az elektronikus jegyrendszer első próbaüzeme, mellyel párhuzamosan további két területen kezdődik meg, illetve folytatódik a fejlesztés. Egyrészt a központi hardver- és szoftverrendszerek, adatkapcsolatok és tranzakciós rendszerek elkészítésén dolgozik a BKK a Scheidt&Bachmann céggel közösen, másrészt a FUTÁR rendszerhez hasonlóan a több mint 2500 fővárosi közösségi közlekedési járműre kell felszerelni az érvényesítő készülékeket. A metrókapuk és HÉV-vonalak rendszerbe kapcsolására is ütemezetten, a felmérési és építészeti-tervezési munkálatok elvégzése után kerül majd sor a rendszer 2017. decemberi üzembe helyezéséig.

Útfelújítások egyetlen táblázatban

A BKK honlapján, a tavalyi évhez hasonlóan, idén is megtekinthetők a fővárosban zajló, forgalomkorlátozásokkal járó útfelújítási munkálatok és azok ütemezései egy táblázatba foglalva annak érdekében, hogy a Budapesten közlekedők egységesen, egy felületen lássák az elkövetkezendő időszakok korlátozásait. A közzétett táblázat a közúti korlátozások mellett a tömegközlekedési járatokat érintő változásokat is tartalmazza, így a fővárosban közlekedők akár hetekkel előre megtervezhetik, hogy mely útszakaszokat érdemes elkerülni egy-egy időszakban, illetve mely tömegközlekedési eszközök helyett szükséges mást választani. A BKK honlapján elérhető adatbázis az aktuális, hetente frissített információkat tartalmazza a dátum megjelölésével. A táblázat szerint márciusban Budapesten 13 különböző helyen kezdődtek útfelújítási munkálatok.

A BKK 2016-ban tervezetten a következő műtárgyak felújítását végzi
  • Margitsziget Árpád hídi lehajtó híd felújítása
  • Róbert Károly körút Árpád hídi rámpán található Népfürdő és Esztergomi utcai hidak felújítása (útfelújítással együtt)
  • M5-ös bevezető út, Gyáli úti és Határ úti felüljárók felújítása, a város­hatá­ron található, úgynevezett 0 je­lű híd felújításának befejezése
  • A Ferihegyi gyorsforgalmi út feletti Attila utcai gyalogos híd cseréje
  • A Marina-part és a Népsziget közötti gyalogos Dunaág-híd felújítása

 

Több száz új P+R

Az elmúlt esztendőkben a fővárosban számos, a BKK által üzemeltetett P+R parkoló újult meg. Egyebek között 2014-ben egy háromszintes, 330 férőhelyes P+R parkolót nyitottak a KÖKI Terminál épületében.

Tavaly megújult a csepeli HÉV végállomása, illetve a Kaszásdűlő HÉV-állomáson működő P+R parkoló, továbbá idén január­ban megnyitott a felújított és kibővített ka­pacitású Pillangó utcai P+R parkoló is. Az elmúlt évek fejlesztéseinek köszönhetően körülbelül 1150 P+R parkolóhellyel nőtt a parkolóhelyek száma Budapesten, számuk jelenleg meghaladja az 5150-et.

Mindezek mellett a négyes metró kelenföldi végállomásának térségében két Etele téri és két őrmezői területen, azaz összesen négy helyszínen – az Európai Uniónak tett vállalásnak és a Fővárosi Közgyűlés döntésének megfelelően – közel 1500 új P+R parkolóhely létesül. Három parkoló – összesen több mint 950 új férőhellyel – építése már befejeződött: az Etele téri oldalon levőket szeptemberben és decemberben, az őrmezői oldalon kialakított P+R-t pedig novemberben vehették birtokba az autósok. Ma már az Etele téri parkolók maximális kihasználtság mellett üzemelnek, és a Budaörsi úti csomópontépítés melletti parkoló használóinak száma is folyamatosan nő, azaz egyre többen döntenek úgy, hogy a kerület külső részeiről vagy az agglomerációból érkezve ott hagyják autójukat, és metróval, autóbusszal, villamossal vagy kerékpárral folytatják útjukat a belváros felé.

Már három P+R parkoló várja az autósokat a négyes metró dél-budai végállomásánál

Február végén kezdődtek meg a negyedik, azaz utolsó P+R parkoló kivitelezési munkái a négyes metró kelenföldi végállomásánál. Az új, modern, kerékpárosok és mozgáskorlátozottak által is igénybe vehető parkoló az őrmezői oldalon, a MÁV használaton kívüli vágányainak helyén épül a tervek szerint 500 férőhellyel. A szerződésben szereplő ütemterv szerint az utolsó parkoló építése ez év végéig fejeződik be, és várhatóan döntő részben szintén európai uniós forrásból fog megvalósulni. A kapcsolódó nyílt közbeszerzési eljárást hat cég közül legolcsóbb ajánlattevőként a KÉSZ Építő és Szerelő Zrt. nyerte, a munkák becsült összege nettó 1,06 milliárd forint. A vállalkozó szerződéses feladatait képezi a Kelenföld vasútállomáshoz kapcsolódó nyolc, használaton kívüli MÁV-vágány helyén – a közelmúltban külön szerződés keretében megvalósult bontási munkákat követően – a P+R parkoló megépítése és a hozzá tartozó út-, víz-, közmű-, műtárgy- és magasépítési munkák teljes körű megvalósítása.

Március elején a már meglévő, az Ostoros út páratlan oldalán található parkoló átépítésével és bővítésével Cinkota HÉV-állomásnál létesült új P+R és B+R parkoló. A Cinkota HÉV-állomás mellett lévő területeken az Ostoros út páros oldalán, valamint az állomás előterében található Állomás tér üzemi területének egy részén – az autóbusz-forduló felújításával egy időben – pedig új P+R parkolókat alakítanak ki.

Március 7-étől az újjáépítés idejére a par­koló teljes területét lezárták, ez idő alatt a terület eddig burkolatlan felülete szilárd térkő- és aszfaltburkolatot kap, valamint annak kapacitása is jelentősen, 82-ről 165-re nő. Mindezek mellett egy új, 40 férőhelyes, fedett kerékpártárolót is létesítenek. A munkálatok várhatóan június végéig tartanak, utána egy korszerű, kamerákkal ellátott, díjmentes parkoló áll majd az ügyfelek rendelkezésére.
A munkálatok során körülbelül 100 méteren az Ostoros út is új burkolatot kap.
A felújítás eredményeként több mint 600 négyzetméteren megújulnak a zöld­felületek, és 70 fát is ültetnek.

Buszsávból parkoló

Az I. kerületben, a Fő utcában megnő a par­kolóhelyek száma, a kerékpárosoknak is alternatív eljutási lehetőségek nyílnak a rakparti kerékpárút mellett déli irányban. Erre a budai fonódó villamoshálózat elindulása teremt lehetőséget: az autóbusz-forgalom mérséklődött, már nem indokolja a korábban kialakított buszsávot, ezért azt megszüntetik. Helyette a Clark Ádám tér felé a bal oldalon parkolósáv létesül, valamint új kerékpársávot festenek fel.•

 
Innotéka