2011. május: portré, innováció, nanotechnológia, egyetem, ipari automatizálás, közlekedés, urbanisztika, agrárium, zöldkörnyezet, paragrafus, jegyzet

Tűz és víz a kőszegi várárokban

Kőszeg, ez a nyugat-dunántúli ékszerdoboz – sok városhoz hasonlóan – úgy döntött, hogy a történelmi belváros térburkolatainak felújítása révén visszaállítja a régi korok hangulatát. A látványtervek már most alátámasztják a város vezetőinek döntését.


Mangliár László

A feladatot Mangliár László okleveles építészmérnökre és tervezőtársaira – Takács Andrásra és Pintér Gáborra – bízták, akik a szombathelyi főtér megújításáért 2010-ben Közterület Megújítási Nívódíjat kaptak.

Hogyan kezdődött a kőszegi projekt? – kérdeztem elöl­járóban Mangliár Lászlótól.
– A kőszegi Fő tér 2006-os felújítása után Kőszeg városa is pályázott a tízezer fő alatti városok számára kiírt uniós pályázat keretében a történelmi belváros megújításának programjával. A tervek elkészítésére három tervezőt hívtak meg. Minket a szombathelyi sikerek alapján kerestek meg, és a beadott vázlattervek elbírálása után ránk esett a választás. Műszaki és anyagi okokból beton térkövet alkalmaztunk volna, de az Örökségvédelmi Hivatal a városfalakkal övezett történelmi belvárosban – a Városháza előtti Jurisics téren, illetve az azt övező utcákban – csak természetes kőburkolatot engedett betervezni. A vár melletti Diák köz sétaútján viszont szerencsére elfogadta a Semmelrock által kifejlesztett Pest Buda beton térkövet.

Hogyan jellemezné a Pest Buda követ?
– A régi szegmensívben lerakott kőburkolat modern változata, amely esztétikailag ugyanazt a történelmi hangulatot adja, miközben a megoldás műszaki előnyeit is hasznosítja. Amúgy ez a legjellemzőbb lerakása a kockakőnek. Az eredeti szegmensíves lerakás lényege az volt, hogy a bányából érkező kisebb és a nagyobb köveket is fel tudták használni. Az egyforma méretű faragott kőből épített burkolat jóval drágább volt. A szegmensíves lerakáskor ugyanis a széleken a kisebb kövek kapnak helyet, az ív közepén pedig a nagyobbak. Ilyen burkolat lerakásához eddig nem létezett beton térkő, mert azokat mindig egyforma méretre gyártották, s szegmensívet vagy legyezőmotívumot nem lehetett szépen kirakni belőlük. A Pest Buda térkőben éppen az a fantasztikus újdonság, hogy a kisebb kövektől a nagyobbakig az egész ívet legyártják. Ha ezeket egymás mellé soroljuk, szegmensíves mintázatot kapunk, ha viszont az íveket váltakozva rakjuk le, akkor hullámos mintázatot. Nem kell keresgélni a különböző méretű köveket, hiszen olyan méretben gyártják, hogy pontosan kiadja az íveket. Ráadásul olyan kötés van a kövek között, amely nagy terhelést is biztosan és tartósan kibír.

Hogyan illeszkedik a Pest Buda térkő az építészeti koncepcióba?
– A sétányt, amely a várat egykor védelmező vizesárokban fut, úgy terveztük, hogy visszaidézze az ostromot: a fekete téglaburkolatba lángnyelveket raktunk ki vörös színű téglából. A hullámvonalban lerakott – a vizet jelképező – Pest Buda térkő sötét felületében a vörös tégla lángnyelvek még jobban kirajzolódnak majd.

Hogyan fogadták a kőszegiek a látványterveket?
– Úgy láttam, hogy elnyerte a tetszésüket. Különösképpen azért, mert a tűzoltók aggódtak a tervezett téglaburkolat teherbírása miatt, hiszen nekik adott esetben ezen a sétaúton nehézjárművekkel kell megközelíteniük a várban lévő művelődési központot. Most azonban teljesen nyugodt vagyok, mert ennek a stabil, mechanikailag jól kötődő burkolatnak semmi problémát nem jelent majd az időnkénti „teherautós teszt”. Kezdődik a földmunka, reményeim szerint júniusra minden kő a helyén lesz.

A Semmelrock éppen június 8-án rendez konferenciát a Pest Buda térkő használatának tapasztalatairól…
– Azon a konferencián én is előadást tartok a térkövek műemlékvédelmi környezetben való felhasználásáról, egyebek között a kőszegi tapasztalatok alapján. Eddig sok vitánk volt az Örökségvédelmi Hivatallal a térkövek használhatósága miatt, de remélem, hogy a kőszegi munkával pont kerül majd ezeknek a vitáknak a végére is.•

A június 8-ai Pest Buda konferencia programja
10:10– 11:25
  • Dipl.-Ing. Detlef Schroeder építészmérnök, termékfejlesztő, az Einstein térkőrendszer feltalálója, az Inventions vállalat vezetője
  • Legújabb fejlesztések a burkolati hibák kiküszöbölésére. Az Einstein speciális távtartó elemekkel ellátott rendszerek szerepe tartós burkolatú köztereinken
  • Az első lépcsős, speciálisan nagy terhelésre kifejlesztett térkőrendszerektől az íves formában építhető, régi kiskockahangulatot visszaadó, azok hátrányait kiküszöbölő rendszerekig
  • A Pest Buda térkőrendszer előnyei a napjainkban még alkalmazott megoldásokkal szemben
  • Nemzetközi (német, spanyol) kitekintés a rendszerrel kapcsolatban
  • Szakmai kérdések megválaszolása

11:45–12:55
  • Dr. Dipl.-Ing. Claudia Pich, a Semmelrock International központi termékfejlesztési vezetője, vegyészmérnök
  • Új megközelítés a beton térkőrendszerek belvárosi alkalmazása során, a betontermékek előnyei
  • Ideális megoldások a Pest Buda térkőrendszerekkel, technikai adatok ismertetése
  • Gyakorlati tanácsok, fektetési praktikák
  • Szakmai kérdések megválaszolása

13:55–14:40
  • Mangliár László okleveles építészmérnök, Közterület Megújítás nívódíjas tervező (Szombathely főtér)
  • Tervezési körülmények ismertetése Kőszeg történelmi belvárosának rehabilitációs munkája során
  • Szempontok az ideális burkolattípus kiválasztásához
  • Az új burkolat funkciója, bemutatása
  • Szakmai kérdések megválaszolása

15:00–15:30
  • Szemes Tibor építőmérnök, felelős műszaki vezető
  • Építési, kivitelezési körülmények bemutatása Kőszeg történelmi belvárosának rehabilitációs munkája során
  • Kivitelezési munkák bemutatása, a hullámszerű formák megoldása a fektetés során
  • Szakmai kérdések megválaszolása
Bővebb információk lapunk belső borítóján.
 
Innotéka