2016. január–február: egyetem, portré, jegyzet, nanotechnológia, tudomány, agykutatás, hálózatkutatás, logisztika, innováció, anyagtudomány, kiállítás/konferencia, neutronkutatás, megújuló energia, fenntarthatóság, zöldkörnyezet, startup, it

Ugródeszka az innovatív startupoknak

A Magyar Nemzeti Kereskedőháznak (MNKH) köszönhetően január elején két magyar startup mutatkozhatott be a világ legjelentősebb elektronikai és technológiai kiállításán, a Las Vegas-i CES-en. Miért kaphatott lehetőséget a Brewie és a Vengit? Ducsai-Oláh Zsanett, az MNKH vezérigazgatója szerint jelenleg elsősorban a hazai innovatív termékek és szolgáltatások számítanak Magyarország legversenyképesebb exportcikkeinek.


A Magyar Nemzeti Kereskedőház tavaly áprilisban kinevezett vezetőjének programjában kiemelt helyen szerepel a magyar startupok, illetve innovatív kis- és középvállalkozások (kkv-k) szakmai támo­gatása, az ígéretes ötletek, technológiák kül­­piacokra juttatása. Ennek megfelelően első lépésként 2015 májusában létrehozták a Technológia- és Tudástranszfer Igazgatóságot, amelynek feladata az innovatív termékeket és szolgáltatásokat előállító magyar kkv-k felkutatása és támogatása, mely jelen esetben egy komplex export- és vállalkozásfejlesztési szolgáltatáscsomagot jelent.

Cél a globális piac

Ducsai-Oláh Zsanett

„Magyarország több ágazatban, egyebek között az agrárinnováció, a biotechnológia, az ICT és a smart city területén, nemzetközi szinten is versenyképes szakértelemmel, termékekkel és szolgáltatásokkal rendelkezik” – hangsúlyozta Ducsai-Oláh Zsanett, és azt is kiemelte, hogy ezek számítanak jelenleg a legversenyképesebb exportcikkeinknek. A jövőben az innováció lehet a magyar gazdaság motorja, éppen ezért minél nagyobb támogatást kell csoportosítani erre a területre. A kormányzati szemléletváltás már a 2014-es adatokból egyértelműen látható, hiszen két évvel ezelőtt kutatás-fejlesztési tevékenységre nemzetgazdasági szinten a GDP 1,38 százalékát, vagyis mintegy 441 milliárd forintot fordítottak, ami 5 százalékkal magasabb a 2013-as értéknél. Ráadásul a 2014-ben indult uniós ciklusban a tervek szerint 706 milliárd forintot szánnak a kutatás-fejlesztés és innováció támogatására, ami közel duplája a 2007–2013 közötti keretnek. A vezérigazgató arra is felhívta a figyelmet, hogy egy-egy új fejlesztés kizárólag akkor válhat gazdaságossá, ha túllép a magyar piac keretein, és helyt tud állni a globális piacon. „Szervezeti hátterünk képes arra, hogy ezt a folyamatot támogassa, hiszen már közel negyven országban vagyunk jelen, és további kereskedőházak nyitását is tervezzük” – fűzte hozzá.
Ducsai-Oláh Zsanett korábban úgy fogalmazott, hogy a startupok sikeres külpiacra jutásának egyik legnagyobb problémája az erőforráshiány, hiszen a fejlesztések számottevő költségei mellett gyakran nem oldható meg a validálás, a tényleges befektetői és vásárlói környezetben történő tesztelés, a hiteles visszajelzések begyűjtése, holott csak ezek alapján jöhet létre a piaci igényeknek ténylegesen megfelelő termék, szolgáltatás.
Véleménye szerint a fejlesztések döntő többsége azért nem tud átütő nemzetközi eredményt elérni, mert a termékfejlesztés fókuszába nem az adott piac vásárlói igényeit helyezik, ráadásul sok esetben azt sem vizsgálják meg kellő alapossággal, hogy a célpiacon szükség van-e egyáltalán az általuk kínált termékre vagy szolgáltatásra.

Kapcsolatépítés

A fenti problémák kezelésére jött létre a Kereskedőházon belül az Innováció Menedzsment Divízió, ahol elsősorban a startupok külpiacra segítésére koncentrálnak. Ebben a folyamatban nyújt támogatást az InnoTrade program, melynek keretében olyan kiemelt nemzetközi vásárokra, kiállításokra juttatják el a program résztvevőit, ahol külpiaci tapasztalatot szerezhetnek.
„Olyan innovatív hazai csapatokat ke­resünk, amelyek termékeikkel, szolgáltatásaikkal nemzetközi piacra kívánnak lépni, és már rendelkeznek egy működő prototípussal” – definiálta az elvárásokat Marozsi László, az InnoTrade program vezetője, kiemelve, hogy a jelentkezések beérkezése után egy független szakmai zsűri dönti el, hogy mely vállalkozások kapnak lehetőséget a nemzetközi rendezvényeken.
A kiválasztottak részére biztosítják az adott rendezvényhez kapcsolódó belépőjegyet, szállást és kiállítóhelyet, valamint felkészítést a sikeres szereplésre. Marozsi szerint egy ilyen út kiváló lehetőséget biztosít arra, hogy a startupperek találkozhassanak a potenciális befektetőkkel, partnerekkel, a különböző iparágak meghatározó szereplőivel. És hogy mit kérnek cserébe? A Kereskedőház szerint a sikersztorik má­sokat is inspirálnak, ezért egyetlen felté­telük, hogy a kiválasztott vállalkozók ta­pasztalataikat, élményeiket az út elején álló startupokkal is osszák meg egyebek között blogbejegyzés formájában, illetve médiaszerepléseik során.
Az InnoTrade pilot projektjében tavaly szeptemberben hat magyar kezdő technológiai projekt sikerrel szerepelt a tel-avivi DLD (Digital Life Design) innovációs fesztiválon, idén januárban pedig két hazai startup mutatkozhatott be Las Vegasban.
A Las Vegas-i Consumer Electronic Show (CES) a világ legjelentősebb elektronikai és technológiai fejlesztéseit bemutató rendezvény, amelyen a többi között olyan innovációk debütáltak, mint a Camcorder, a VHS-felvevő, a CD és DVD technológia, a HDTV és a Plazma TV, az Xbox, a Blu-Ray lemezek, a 3D és az OLED televíziók. A közel 170 ezer látogatót vonzó négynapos kiállításon több mint húszezer fejlesztést mutattak be, köztük a magyar Brewie-t és a Vengit új termékét, a Towerst is.

Sikerek a tengeren túl

Az olcsó, de egyben alacsony minőségű ke­reskedelmi sörök és a jóval magasabb árú prémium kézműves sörök közötti rést cé­loz­ta meg fejlesztésével 2013 nyarán egy né­hány fős baráti társaság. Eredetileg hob­bi­­­sörfőzésnek indult, azonban miután egy hónap alatt elkészült a prototípus, azaz egy tényleges automata sörfőző, és megnyertek egy belga startup versenyt, 2014 januárjában céget alapítottak. A startupperek közösségi finanszírozással összesen 750 ezer dollárt gyűjtöttek össze, és ötszáz gépet tudtak eladni. Az 1500 dollárba kerülő automata hosszú távon igazán megéri az árát, ugyanis 60 forintból fél liter minőségi sört képes elkészíteni. A recept egyszerű, mindössze malátára, komlóra, élesztőre és természetesen vízre van szükségük a vállalkozó szellemű vásárlóknak. „A CES-en töltött napok alatt elindítottuk online értékesítési felületünket, a standunkat közel nyolcszázan keresték fel, befektetők, gyártók, disztribútorok és a média képviselői. Számos üzleti kapcsolatra tettünk szert, és nem utolsósorban az eladásainkból is több tízezer dollár folyt be” – számolt be a részletekről Pál Marcell, a Brewie alapítója és vezetője.

Tél András és Pál Marcell – a Brewie alapítói a Las Vegas-i kiállításon

Hasonlóan pozitív élményekkel tértek haza Las Vegasból a Vengit alapítói is, akik sBrick termékük továbbfejlesztésével, a Towersszel mutatkoztak be. A termék eredetileg egy okos kocka, amelynek segítségével okostelefonon keresztül irányíthatjuk építményeinket. A távirányító rendszer nagyon hasonlít a Lego Technic szettekhez kínált távvezérlőhöz, azonban annál jóval többre képes. Az sBrick ugyanis Bluetooth technológiával dolgozik akár százméteres hatótávolsággal, rálátás nélkül, iOS, Android és Windows Phone 8 operációs rendszerű eszközökkel. A fejlesztést alapvetően legókiegészítőnek szánták, de lényegében bármilyen elektronikus eszköz távvezérlésére használható, ráadásul a jövőben egyszerűbb folyamatokat, programokat is tud majd kezelni.

Bollobás Márk alapító (balra) és Lázár Zoltán munkatárs a Vengit standján

A CES-en bemutatott továbbfejlesztett verzió összeköti a virtuális és a valós világot, a hozzá tartozó alkalmazással pedig a gyerekek kreativitása és motorikus képességei egyaránt fejleszthetők. „A korábbi rendezvényekkel ellentétben ezúttal nemcsak a végfelhasználókkal találkozhattunk, hanem befektetőkkel és gyártókkal is” – érzékeltette a CES súlyát Pásztor Lénárd, a Vengit alapítója. Konkrét eredményeket is fel tudnak mutatni, hiszen az egyik legnagyobb játékgyártóval például már többkörös tárgyaláson vannak túl. Azt is elmondta, hogy fejlesztésükkel az oktatás területére is szeretnének betörni, ami egy Las Vegasban megismert 30-40 milliós ügyfélbázissal rendelkező beszállítón keresztül reményeik szerint rövid időn belül meg is valósulhat.

Ígéretes programok

Ducsai-Oláh Zsanett, a Magyar Nemzeti Kereskedőház vezérigazgatója szerint az Inno­­Trade a hazai intézményrendszerben példa nélküli kezdeményezésnek számít, hiszen ennyire tervezett, kiszámítható és a startupperek igényeihez igazított program még nem jött létre. A Kereskedőház erre az évre számos, nemzetközileg jelentős eseményt – egyebek között a texasi South by SouthWest, a hannoveri CeBIT, a New York-i TechCrunch – jelölt ki a hazai start­upok képviselőivel közösen. Ez a lista azonban nem végleges, hiszen folyamatosan várják a startupok céljainak eléréséhez leginkább megfelelő eseményjavaslatokat.•

 
Innotéka