2014. december 3.

Szerző:
Bencze Áron

Fotó:
Thaler Tamás

Új kihívások előtt az alagutas szakma

Az elmúlt években elsősorban puha talajokban épültek alagutak Magyarországon, azonban az M0-s Buda­kalász és Pilisborosjenő közötti nyolc kilométeres sza­kaszán kőzetbe kell majd vájni – jelölte meg a hazai alagutas szakma egyik legnagyobb kihívását Horváth Tibor, a Magyar Alagútépítő Egyesület (MAE) elnöke.


Horváth Tibor Fábián Miklóssal, a rendezvény szervezőbizottsági tagjával

Jövő év elején tisztújító gyűlést tart a 82 egyéni tagot és 26 céget tömörítő szakmai egyesület, melyben a kivitelező-, tervező- és beruházócégek, illetve egyetemek mellett a mérnöki kamara, különböző típusú mérnöki és tanácsadó cégek, egyetemi tanárok és önálló mérnökök is képviseltetik magukat. Horváth Tibor véleménye szerint a jelenlegi elnökség eredeti célkitűzéseiből számos fontos elem megvalósult ugyan, ám az egyik legfontosabb elképzelés, azaz a kormányzati döntéshozókkal való kapcsolatépítés – fogadókészség hiányában – nem alakult ki kellő mélységben. Szakmailag független, objektív támogatásra márpedig szüksége van az alagutas szakmának, ugyanis az elmúlt években egyre kevesebb a megbízás a piacon. „A négyes metró hosszabb időre felpezsdítette a szakmai életet, azonban átadása után gyakorlatilag megszűnt a mozgásterünk” – hangsúlyozta a MAE elnöke, kiemelve: jelenleg az egyetlen említésre méltó munkát a Bátaapátiban található nukleáris hulladéktárolónál jegyzik. Összehasonlításul: Sanghajban évente csaknem 100 kilométernyi metróalagút épül, az 567 kilométer összhosszúságú, a világ leghosszabb metróhálózatát a tervek szerint 2020-ig 887 kilométer hosszúra akarják fejleszteni.

Mivel az egyesület tagja a Nemzetközi Alagútépítő Egyesületnek, a Felszín Alatti Munkák Nemzetközi Szövetségének (ITA-AITES), és egyben hazánk hivatalos szakmai képviselője, ezért a MAE missziójának tekinti a szakmai közösség összetartását is. Ezzel kapcsolatosan Horváth Tibor arra hívta fel a figyelmet, hogy hagyományaiknak megfelelően 2014-ben ismét megrendezték az Alagút- és Mélyépítő Szakmai Napok konferenciát. „A mélyépítési szakma első ilyen jellegű rendezvényét még 1994-ben rendezték meg az akkori TU-TI Bau Kft. kezdeményezésére” – mondta el az elnök, aki szerint a szakmai kohézió fenntartásához elengedhetetlen, hogy kétévente személyesen számoljanak be a szektor szereplői megvalósult munkáikról és új szakmai megoldásaikról. Azt is elmondta, hogy az elnökség a magyar mélyépítő cégek régiós mozgásterének elősegítésére 2012-ben, mintegy 60 külföldi előadóval, nagy sikerrel rendezte meg a kelet-európai országok első alagútépítő konferenciáját Budapesten.

Horváth Tibor kitért az új generáció kérdésére is. Véleménye szerint a mérnöki képzés kifejezetten magas színvonalú Magyarországon, ráadásul a magyarok innovatív képességüket jól tudják kamatoztatni ebben a szakmában. Éppen ezért a MAE 2010-től diplomaterv-pályázatot hirdetett, ahol elsősorban nem oktatási, hanem szakmai szempontból vizsgálták meg a pályamunkákat. „A témaválasztás mellett elsősorban a sorok között kiolvasható elhivatottságot kerestük” – avatott be az elbírálás szempontrendszerébe az elnök. Az egyesület minden évben három díjat oszt ki a frissdiplomások között, az idei első helyezett egy nemzetközi konferencián képviselte az egyesületet és tartott sikeres előadást. Horváth Tibortól azt is megtudtuk, hogy miután itthon befejeződtek a nagy alagút-építési munkálatok, az idegen nyelveket beszélő kollégák külföldön próbáltak szerencsét. Napjainkban már a világ számos pontján találkozhatunk magyar mérnökökkel ezen a szakterületen: Európa mellett Hongkongban, Indiában, Kanadában, Mexikóban, Pakisztánban és Ausztráliában is.

És hogy milyen szakmai kihívások várnak az itthon maradt kollégákra? Az elnök szerint az elkövetkező évek egyik – ha nem az egyetlen – nagy volumenű munkáját az M0-s Budakalász és Pilisborosjenő közötti szakaszán épülő két alagút fogja jelenteni. A MAE új elnökségének feladata, hogy előadások, rendezvények szervezésével elősegítse a szakma felkészülését erre a munkára. Magyarázatképpen hozzátette: az elmúlt években elsősorban puha talajokban dolgoztak, az M0-s esetében azonban kőzettel fognak találkozni.•


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka