2014. augusztus 1.

Szerző:
Hegedűs József minőségügyi vezető

Új magyar termék a közlekedésbiztonság területén

Jól bizonyít a DAK Acélszerkezeti Kft. új közúti visszatartó rendszere a gyakorlatban. A közutak acél műtárgyainak magyar gyártójánál 2011–2012-ben Tarány Gábor ügyvezető és Merl Róbert projektvezető irányításával új közúti biztonsági korlát rendszer­családot fejlesztettek ki.


A fejlesztés célja egy versenyképes, könnyű, biztonságos rendszer megalkotása volt. Az új rendszernek kompatibilisnek kellett lennie a kft. által régebben forgalmazott, és az országban mindenfelé alkalmazott rendszerekkel. Szempont volt még az egyszerűség, a kevés elem, a könnyű szerelés és karbantarthatóság, melyek együtt olcsó üzemeltetést tesznek lehetővé.

A többlépcsős fejlesztés végeredményeképpen teljesen új elven működő rendszer jött létre, mely egy speciálisan kialakított oszlop szinusz kapcsolat segítségével a hosszanti elhelyezkedésű szinusz elem kötélerejét optimálisan használja ki, így kisebb folyóméter­súlyának köszönhetően gazdaságosan, és a tesztek, valamint a kezdeti tapasztalatok alapján biztonságosan alkalmazható.

A rendszercsalád négy korláttípusból áll: A közutakon leggyakrabban alkalmazott N2 visszatartási fokozatú korlát típusszáma DAK N2S-L. H1 visszatartási fokozatban egyoldali korlátunk a DAK H1–S. A H2 visszatartási fokozatban két típust is kifejlesztettünk. Egyoldali H2-es korlátunk a DAK H2S-S míg a családnak az autópálya elválasztósávokban alkalmazható kétoldali típusa a DAK H2D-S.
A fejlesztés egy szakaszában az addigi kedvező eredményeken felbuzdulva kipróbáltuk, hogy a H1-es rendszer miként viselkedik a H2 visszatartási fokozatú teszt során.

Közlekedésbiztonsági szempontból rendkívül fontosnak tartjuk, hogy a H1-es korlátunk törésteszttel igazoltan képes arra, hogy egy elszabadult autóbuszt visszavezessen a pályára. Később, erősebb oszlopok alkalmazásával a H2-es korlátunkat a képeken látható módon, sokkal kisebb hatástartomány mellett is képessé tettük erre a feladatra.

A H1S korlát (fönt) a H2 teszten és a megerősített H2D-S

A sikeres töréstesztek után ma már az új típusú útkorlátok az ország számos útján megtalálhatók. Ilyenek kerültek például az M3-as autópálya Nyíregyháza–Vásárosnamény szakaszára; a 62-es számú főút Perkáta elkerülő szakaszra, valamint a 86-os számú főút korrekció Szombathely–Vát szakaszára is.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. szakemberei az új rendszert kedvelik, számos baleset tapasztalatai alapján jónak tartják. Jól működik ütközések alatt, és könnyű cserélni a megsérült elemeket.
Néhány képet is kaptunk tőlük az M3-as autó­pálya új szakaszán történt balesetekről. Ez az a szakasz, ahol a rendszert először alkalmaztuk.

Utánfutós kisteherautó már biztonságban az M3-as elválasztósávja mellett
N2S-L típusú korlát
H2D-S korlát az M3-as elválasztósávjában

A rendszernek számos előnye van a felhasználó szempontjából:

  • Kompatibilis a DAK Kft. által korábban gyártott és számos helyen beépített eddigi útkorláttípusokkal.
  • A kevesebb elemből álló rendszer karbantartása könnyebb feladat, minimális az alkatrészigény a fenntartáshoz, ezért a sérült szakaszok cseréje egyszerűbb.
  • Az átmeneti elemek száma az egységes koncepció miatt nagymértékben csökken.
  • Kisebb a súlya, ezért a rendszer telepítése olcsóbb.

Örömmel állapíthatjuk meg, hogy az eddigi felhasználói tapasztalatok a fejlesztés helyességét igazolták vissza.
Bízunk benne, hogy a közlekedők egyre több helyen tapasztalhatják meg a DAK Acélszerkezeti Kft. termékei által nyújtott biztonságot a közutakon!•


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka