2015. október 27.

Szerző:
Tóth Zoltán ügyvezető, közlekedésépítő üzemmérnök

Káty-Út Kft. • (+36-20) 946-9529

Újrahasznosítás az útépítésben

Napjainkban közkedvelt szó az „újrahasznosítás”, néhány mondatban erről szeretnék szólni. Az építőanyagok árai az előállítási költségek miatt jelentősen növekedtek az elmúlt húsz esztendőben, ezért kerültek a figyelem középpontjába a különféle „recycling” megoldások. Ezek közül az egyik a hengerelt aszfaltok újrahasznosítása.


Az aszfalt hozzávalói a kőváz és a bitumen külön-külön is drága, de összekeverve, melegen szállítva válik igazán értékes építőanyaggá.
A hengerelt aszfaltok újrahasznosításának legismertebb eszköze a BAGELA márkanéven gyártott gép, melynek mérettől függően több típusa is megtalálható hazánkban, BA 4000-től a BA 10000-ig.

Budapest XX. kerület, Nagykőrösi út–Határ út, a 3-as villamos vágány­felújítása, 2010

Gépészeti felépítésük egyszerű: egy kéttengelyes hordozó vázon (létezik teherautó-platóra építhető kivitel is) helyezkedik el egy forgó dob, amelyet a gép erőforrása, egy HATZ márkájú dízelmotor hoz működésbe hidromotor és lánchajtás segítségével. Szintén ez az erőforrás hajt egy generátort, mely 230 voltos árammal látja el a vezérlést és az olajégőt, ugyanis a kívánt hőmérséklet eléréséhez szükséges hőenergiát ez biztosítja. A gép üzembe helyezésétől és feltöltésétől számítva körülbelül 20 perc múlva (függ a külső hőmérséklettől) lehet kezdeni az ürítést. Ez azt jelenti, hogy géptípustól függően óránként 3–8 tonna mennyiségű 160–180 °C -os aszfaltkeveréket kapunk.

A Margit híd felújítása, 2011

Milyen anyag alkalmas újrahasznosításra?

Mivel a gép nem varázsló, csak azt az anyagot adja ki melegen, amit beleraktunk hidegen. Tehát nem alkalmas

  • szennyezett: földes, sittel kevert,
  • alacsony bitumentartalmú (alaprétegek, pl.: AC–22 alap vagy AC–32 alap),
  • elöregedett (bitumentartalma elvesztette az illóolajait)

keverékek feldolgozására.
A gép elsősorban darabos törmelék újrahasznosítására alkalmas, de képes mart vagy darált aszfalt feldolgozására is. Az utóbbi két esetben nehezebb a minőség-ellenőrzés, és próbakeverést igényel.

Milyen célokra alkalmas az így előállított keverék?

Kiválóan alkalmas:

  • kátyúzásra, burkolatjavításra (akár nagy forgalmú utakon is),
  • nyomvonalas munkák helyreállítására (pl.: víz, gáz, csatorna),
  • valamint olyan munkák kivitelezésére, ahol a keverőtelepek távolsága, illetve egyéb munkaütemezési, szervezési okok miatt (pl.: éjszakai, hétvégi munkavégzés, vágányzáras munkák, ahol bizonytalan a munka kezdésének időpontja) nincs lehetőség új aszfalt alkalmazására.

A technológia nem érzékeny a külső hőmérsékletre, független a keverőtelepek munkarendjétől, a kibontott aszfaltot (ha alkalmas újrahasznosításra) nem kell elszállítani a munkaterületről, tehát szállítási költségeket, illetve lerakóhelyi díjat lehet megspórolni.

Gödöllő, 3-as számú főút, HÉV-átjáró átépítése, 2012

Néhány szó magunkról

Cégünk, a Káty-Út Kft. és elődje 1992 óta foglalkozik újrahasznosítással. Megrendelőink között szerepelnek önkormányzatok és állami vállalatok (pl.: BKV, MÁV), valamint különféle építőipari cégek és magánszemélyek egyaránt.
Vállalunk burkolatjavításokat, nyom­vonalas helyreállításokat újrahasznosított és keverőtelepi aszfaltokból is, továbbá útépítéseket, szegélyépítést, vízelvezetés megoldását, térburkolást és aszfaltozást.•


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka