2017. augusztus–szeptember: jegyzet, portré, tudomány, agykutatás, kiállítás/konferencia, energiagazdálkodás, innováció, automatizálás, öntészet, vízgazdálkodás, zöldkörnyezet, fenntarthatóság, közlekedés, it
Inno-tér
2017. május 6.

Egyedi innováció tért haza

Hazahozta az Egyesült Királyságból az utolsó, az egykori mátyásföldi üzemben tervezett és épített Ikarus autóbuszt a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum. Az Ikarus 489-es Polaris típus akkoriban Európa egyik leg­innovatívabb városi autóbusza volt, és egyben az Ikarus utolsó sikeres exportterméke.


A típusból összesen 11 darabot gyártottak az Egyesült Királyságba, ahol az Arriva üzemeltetésében közlekedtek. A DAF alvázra épített kocsik teljesen új formatervükkel és új műszaki megoldásaikkal jelentős fejlesztésnek számítottak, és a brit városokban napjainkig futottak. A 2000-ben bemutatott jobbkormányos városi típus már részben alacsonypadlós volt, beltere a Budapesten máig közlekedő Ikarus 400-as típuscsaládba tartozó kortársainál több részletében kidolgozottabb, továbbfejlesztett: az utastér mentes volt a látható csavaroktól és a balesetveszélyes élektől. Bár finanszírozási okokból a rendkívül ígéretes típusból 11 kocsinál több nem épülhetett, a legendás Ikarus gyár tervezői és mérnökei bebizonyíthatták, hogy képesek a nyugat-európai piacok megrendelésére is korszerű autóbuszokat tervezni még a 2000-es évek legelején is.

A megújuló Közlekedési Múzeum tavaly év végén vásárolta meg az utolsóként legyártott tíz Ikarus 66-os „faros” autóbusz egyikét. A most hazatért Ikarus Polarisszal a múzeum folytatja a gyűjteményéből fájóan hiányzó, de meghatározó, legendás magyar járművek megmentését.•

 
Inno-tér
Innotéka