Faros Ikarus az új szerzemény
„A hazai közlekedéstörténet egy lényeges darabját, talán a legnépszerűbb és legszebb magyar autóbusztípust mentettük meg és fogjuk felújítani az új Közlekedési Múzeum számára” – jellemezte a kevés megmaradt legendás Faros múzeumi tulajdonba kerülésének fontosságát Vitézy Dávid, az intézmény főigazgatója.
A farmotoros busz – amely a jármű végén elhelyezett jellegzetes motorsátorról kapta Faros becenevét – itthon az Ikarus 200-as típuscsaládot megelőzően a legnagyobb darabszámban üzemeltetett autóbusztípus volt. A Közlekedési Múzeum példánya az utolsó legyártott tíz Faros egyike. Magyarországon – legfőképpen a vidéki közutakon, a helyközi forgalomban – több mint 2700 közlekedett, és az 1980-as évekig egyetlen más típus sem szárnyalta túl az Ikarus 66-osok darabszámát. Ezzel mintegy két évtizeden át a Faros volt a legjellemzőbb, egyben az egyik legkorszerűbb, legkényelmesebb és leggyorsabb autóbusz a hazai utakon. A típus jól ismert volt egyebek között az NDK-ban, Lengyelországban, Kuvaitban is, de az egyiptomi és kínai utakon is jártak a farosok.
A megújuló Közlekedési Múzeum fontos küldetésének és feladatának tartja, hogy a hazai járműipar, jármű-formatervezés és közlekedés történetében egyaránt jelentősnek számító egykor sikeres hazai autóbuszgyár, az Ikarus örökségét megőrizze. •