MISZ vélemény
Ebben elsősorban a program néhány olyan tervezett paraméterére mutattak rá, amelyek véleményük szerint további finomításra szorulnak ahhoz, hogy azok piaci körülmények között kedvező fogadtatásra találjanak. Általános észrevételük, hogy igen sok olyan tényezőt kíván a program meghatározni amelyek előre nehezen beláthatók egy cég életében például a finanszírozás futamideje, formája, a cégfelértékelődés ütemezése.
A program megnevezett célcsoportja minden magyar pre-seed, seed és startup cég, de a javasolt befektetési politikában már jelentősen szűkíti a célpiacot a „K+F+I tevékenységet felmutatni képes vagy azt vállaló KKV-kra”. A MISZ véleménye szerint ez a bekerülési korlát különösen kritikus, ha összevetjük a vizionált, igen nagy számú, 8-900 cégből álló célportfolióval.
A MISZ-vélemény szerint a tervezet leginkább kritikus eleme azonban a finanszírozással szerezhető tulajdonrész hányad. Ennek felső korlátja a kezdeti finanszírozáskor 50 százaléka, ami a program végéig elérheti a 80 százalékot. Ez gyakorlatilag azt jelenti hogy „állami startupok” alakulnának a program keretében, hiszen az állami tulajdonrész meghatározó lenne már a kezdetektől fogva. Ilyen mértékű kezdeti (állami vagy privát) befektetői tulajdonrész finanszírozhatatlanná tesz egy startupot a nemzetközi piacon. A későbbi körökben érkező további befektetőknek nem lesz lehetőségük elfogadható értékelésen és ésszerű tőkestruktúra mellett beszállniuk a cégbe. Elfogadva, hogy az 50 százalékos felső limit csak elvi lehetőség, és a programot működtető Alap a piaci viszonyok figyelembevételével alacsonyabb tulajdonrész követelményt fog érvényesíteni, ezért a MISZ javasolja az 50 százalékos első körös felső határ lecsökkentését 25 százalékra.
A MISZ-vélemény teljes szövege a következő itt olvasható.
Forrás: MISZ