Új tanszék
A tanszék támogatója a Magyar Telekom anyavállalata, a Deutsche Telekom kutatás-fejlesztéssel foglalkozó részlege, a berlini Telekom Innovation Laboratories (röviden T-Labs).
A most induló tanszék célja, hogy – felismerve a legújabb technológiák által támasztott üzleti és társadalmi kihívásokat – kézzelfogható tudást adjon azoknak a hallgatóknak, akik a jövőjüket a dinamikusan növekvő iparágban, az infokommunikációban képzelik el.
Az utóbbi 15 évben felgyorsult ütemben bővültek a vezetékes és mobilhálózati infrastruktúrák, közben rendkívüli mértékben elterjedtek a szenzorokkal, szoftverekkel és a hálózatra kapcsolódás lehetőségével ellátott eszközök. Napról napra óriási mennyiségű adat jön létre, és emiatt egyre erősebb, az adatok tárolására és feldolgozására alkalmas technológiákra és eszközökre van szükség. Mindezek összhatására fejlesztették ki azokat az adatokra építő üzleti alkalmazásokat, amelyek egy adott vállalkozás vagy intézmény adatait gyűjtik össze és elemzik, ezzel biztosítva a mindennapos üzleti tevékenység új szempontú megértését. A vállalati és szervezeti versenyképesség szempontjából mind jelentősebb tényezővé válnak azok a megoldások, amelyek a céges, illetve intézményi folyamatok során keletkező adatok értelmezését, újrahasznosítását célozzák meg.
A tervek szerint a most induló Adattudományi és Adattechnológiai Tanszék a kutatás és a nyílt innováció eszközeivel segítené elő az adatvezérelt üzleti alkalmazások létrejöttét. Az intézményért öt évig felelős professzor, Horváth Tamás vezette tanszék a mobilhálózatokból kinyerhető, üzleti és környezeti szempontból releváns adatokra alapuló kutatásra összpontosít majd. Az Informatikai Kar azt tervezi, hogy az egyetem más karait is bevonja az együttműködésbe, építve arra a versenyelőnyre, miszerint az egyetem – az immár öt tudományterületet átölelő képzési és kutatási portfóliójának köszönhetően – egyedülálló interdiszciplináris kompetenciaközpont.•