Újabb Ikarus a gyűjteményben
Az Ikarus 200-as családot követő 300-as széria tervezését már az 1970-es években megkezdték, ekkor vált szét a városi és a távolsági buszok típuscsaládjainak gyártása.
A legmodernebb felszereltséggel rendelkező buszokban tévé, légkondicionáló berendezés, illemhely, hangosítórendszer is helyet kapott, továbbá a poggyász kényelmes elhelyezéséhez megnövelt rakodóterű csomagtartóra is szükség volt. Némely járműveken a sofőr számára külön kialakított hálófülke biztosította a pihenés lehetőségét. A típuscsaládon belül még forgószékekkel kialakított tárgyalóbuszt is találunk.
Az Ikarus 300-asok önhordó kivitelei nagyobb részben a székesfehérvári gyárban készültek, ezek formatervét Őrsi Ferenc alkotta. Ezzel párhuzamosan azonban a mátyásföldi Ikarus Egyedi Gyáregységben – a későbbi Ikarus Egyedi Autóbuszgyár Kft.-ben – Torma Lajos vezetésével 1984-ben kezdték meg a 300-as autóbusz-karosszériák fejlesztését Scania és Volvo alvázon a svéd piacra, majd hazai alvázon a belföldi piacra is. Az Ikarus 396.27-est kifejezetten a belföldi piacra fejlesztették 1990-ben.•