Virtuális valóság a demencia kutatásában
A Sea Hero Quest VR a virtuális valóságon alapuló játékokban rejlő lehetőségeket törekszik kiaknázni a demencia kutatása terén. A mobiljátékot világszerte közel hárommillióan töltötték le, ez több mint 12 ezer év laboratóriumi kutatás volumenének felel meg. Összehasonlításképpen a legnagyobb ezt megelőző tanulmány mindössze 599 önkéntes adatait ölelte fel. A letöltések számának köszönhetően létrejött az első globális viszonyítási alap az emberi térbeli tájékozódás terén, amely az eddigi legátfogóbb demenciakutatási projekt.
Ha valaki mindössze két percig játszik a Sea Hero Quest VR játékkal, azzal mintegy ötórányi laboratóriumi kutatásnak megfelelő adatot generál. A játék által begyűjtött anonim adatokat egy biztonságos szerveren tárolják Németországban, majd ezeket a University College London és University of East Anglia csapata elemzi. Az adatok elemzéséből nyert első eredményeket San Diegóban a Neuroscience konferencián mutatták be 2016-ban, és folynak a kísérletek a játék klinikai környezetben történő alkalmazására is.
A projekt a Deutsche Telekom mellett a University College London, a University of East Anglia és az Alzheimer’s Research partneri támogatásával zajlik, a Glitchers független játéktervezőivel együttműködésben. A Sea Hero Quest VR mobilalkalmazás ingyenesen tölthető le az App Store-ból vagy a Google Play-ből, a Samsung Gear VR platformján működik, ez év augusztusától pedig már ingyenesen elérhető az Oculus mobilplatformon is.•