2014. március: jegyzet, portré, agykutatás, tudomány, nanotechnológia, megújuló energia, atomenergia, innováció, közlekedés, biztonságtechnika, egyetem, ipari automatizálás, elektronika, it, paragrafus, zöldkörnyezet
2014. március 5.

Szerző:
Bencze Áron

InfraPlan Vasút- és Úttervező Zrt. • infraplan.hu

A fejlődés tartja fenn a szellemi frissességet

Az InfraPlan Vasút- és Úttervező Zrt. tavaly ünnepelte megalakulásának tizedik évfordulóját. Az elmúlt évek eredményeiről és a további fejlődési lehetőségekről Kosik Attila vezérigazgatót kérdeztük.


Visszatekintve az elmúlt évtizedre, milyen jelentősebb munkákat emelne ki, amelyek meghatározták a cég fejlődését?
– A Sopron–Szombathely–Szentgotthárd–országhatár vasútvonal rekonstrukciójának tervezését említeném meg, ahol 109 vágánykilométer vasúti pálya, 10 állomás, 99 műtárgy, 74 útátjáró kiviteli terveinek készítését, generáltervezését végeztük 2010 és 2011 között. Ezenkívül további mintegy 85 vágánykilométer vasútvonalon, illetve 6 állomáson terveztünk vasúti pályát és kábelalépítményt, műtárgyakat. Jelenleg előkészítés, kivitelezés alatt álló munkáink több mint 100 vágány­kilométert tesznek ki. Ezek között nyíltvonali pálya és állomástervezés egyaránt szerepel.

Ezek szerint a fontosabb országos vasúti rekonstrukciók többségében részt vettek. Ilyen számottevő a tervezési kapacitásuk?
– Összesen 28-30 főt alkalmazunk, ami a kapacitást illeti, nem annyira a létszámra, sokkal inkább a teljesítményre és a minőségre helyezzük a hangsúlyt. Az újdonságnak számító és egyben hasznos megoldásokat a mindennapi tervezési feladatokban a lehető legszélesebb körben alkalmazzuk. Külön szeretném megemlíteni a cégnél bevezetett úgynevezett mesteriskolát, melynek keretében minden fiatal kollégánk elsajátíthatja a „nagy öregek” által felhalmozott tudás mindennapi készségszintű alkalmazását.

Geofonos ejtősúlyos mérés

Szavai sejtetni engedik a fejlődéssel kapcsolatos elhivatottságát. Milyen új technológiákra, megoldásokra gondol?
– Fejlődni nemcsak érdemes, de ez adja számunkra a szellemi frissességet. Idén fejeződött be egy KMOP pályázat keretében végzett kutatásunk a földművek tömörsége és teherbírása közötti összefüggés vizsgálatával és új dinamikus elven működő diagnosztika bevezetésével.
Az általunk használt könnyű ejtősúlyos, külső szenzorokkal rendelkező berendezés könnyen mozgatható, és a mérés mindössze néhány percet vesz igénybe. A műszer 3-4 méter mélységig hatoló hullámokat eredményező ütést mér a földműre, és a visszavert jeleket geofonokkal érzékeli. Az eredmények alapján reális képet kapunk az adott talaj állapotáról.
Tavaly közel ötezer mérést végeztünk el az országban az általunk tervezett vasútvonalszakaszokon felújítás előtt és után. Az eredmények segítik a tervezést, a fenntartást, az üzemeltetést, és széles körben alkalmazható utak és bármilyen egyéb alépítmény állapotfelvétele és méretezése esetében is.
A tervezési feladatok gyors és hatékony végrehajtásánál a 3D lézerszkennert és digitális ortofotó használatát 2011 óta beemeltük a tervezési folyamatba. Mindemellett fel kívánjuk hívni a szakma figyelmét is erre a hatékony eszközre és sokrétű alkalmazhatóságára. Ennek részeként a Sopron–Nagycenk között kezdeményezésünkre történt meg a technológia első hazai, vasúti alkalmazása, amely, megítélésem szerint, kiterjedhet a projektellenőrzés, a műszaki átadás és a fenntartás területeire is.

3D-s felvétel Sopron–Harka között

Harmadikként leginkább a fejlesztőkkel való közös gondolkodást emelném ki, ennek eredményeként megvalósítottuk a paraméterezhető programvezérelt tervezést. Ezzel értük el, hogy akár a vonalvezetés, az alépítmény vagy a vízelvezetés szempontjából több változatot tudunk megvizsgálni, azokat számszerűsítve összehasonlítani rövid határidőn belül.
A módszer segítségével a terv optimalizálható az alkalmazni kívánt technológiához, a tervezett alépítményi kialakítás és rendelkezésre álló gépek közül a legoptimálisabbat választhatjuk ki. Ha a hazai közlekedési infrastruktúra-fejlesztésben a költséghatékonyságot célnak tekintjük, akkor ezen a területen még sok a tennivaló.

A tervező kollégák hogyan fogadják, mi­ként tudják a mindennapi munka mellett követni ezt a fejlődést?
– Fiatalos lendülettel, szakmai elhivatottsággal, időt, energiát nem kímélve dolgoznak az optimális megoldás létrejötte érdekében.•

 
Innotéka