A hidrogén-meghajtású vonat a jövő szolgálatában
A Coradia iLint forgalomba helyezésével a vállalat bebizonyította, hogy a hidrogén-technológia költséghatékony és környezetbarát alternatívát jelent a vasút számára. Erre nagy szükség van, ha a világ vezetői tartani akarják magukat a Párizsi Megállapodásban rögzített célkitűzéshez, amelynek értelmében az iparosodást megelőző szinthez képest 2 Celsius-fok alatt kell tartani a globális felmelegedést, és további erőfeszítéseket kell tenni annak érdekében, hogy ez az érték 1,5 Celsius-fokra mérséklődjön az évszázad végéig. Az Európai Unió azt vállalta, hogy 1990-hez képest 2030-ra 55 százalékkal csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását, 2050-re pedig eléri a nettó zéró károsanyag-emissziót. A vállalás teljesítésében kiemelt szerepe van a közlekedésnek, ezen belül a vasúti fejlesztéseknek, valamint az azokat megvalósító vállalatoknak.
A közlekedés a világ teljes szén-dioxid-kibocsátásának 25 százalékáért felelős. Bár a vasút a legkevésbé szennyező – a légi közlekedés például négyszer nagyobb terhelést jelent a környezetre –, így is komoly potenciál van az ágazat dekarbonizációjában, különösen Európában, ahol a vonalak 46 százalékán, villamosítás hiányában, jelenleg dízelüzemű vonatok közlekednek. A fosszilis üzemanyagok kiváltására, a vasúti járműpark zöldítésére és az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére ma már több lehetőség is kínálkozik: az akkumulátor, a hibrid, valamint a hidrogén-meghajtású járművek.
A dízelvonatok kivonása a forgalomból jelentősen csökkenti a környezeti terhelést, a számítások szerint, ha ezek közül egyet hidrogén-meghajtásúra cserélnek, azzal 350 gépkocsi kibocsátásával egyenértékű szén-dioxid-megtakarítást lehet elérni. A kiváltásban rejlő potenciált az is jól mutatja, hogy Európában 2040-ig 4-5 ezer dízelvonat pótlását kell megoldani. Az is fontos tényező, hogy a vasúti pályák villamosításának költsége napról napra nő, az infrastruktúra is egyre összetettebb, mindezek mellett a szélsőséges időjárás is nehezíti az üzemeltetést. Karbantartást igényelnek, télen gyakran sérülnek a felsővezetékek. A hidrogénvonatoknál ez egyszerűbb feladat, hiszen minden berendezés a vonatban van.
Bemutatkozik a Coradia iLint
A Coradia iLint a világ első, hidrogén-üzemanyagcellával működő személyvonata, teljesen emissziómentes, csendes, csak vízgőzt és kondenzvizet bocsát ki. Több innovációval is rendelkezik: tiszta energiaátalakítás, akkumulátorokban történő dinamikus energiatárolás, továbbá a hajtóerő és a rendelkezésre álló energia intelligens felhasználása. A vonat fékezési energiáját egy vontató akkumulátor tárolja, amely rásegít a gyorsításra, és biztosítja a segédüzemi berendezések áramellátását is. Egy intelligens energiamenedzsment-rendszer folyamatosan felügyeli a vonat energiafelhasználását és a pálya sajátosságait, így a lejtőket és emelkedőket is számításba veszi. Kifejezetten a nem villamosított vonalakra fejlesztették ki, így lehetővé teszi a tiszta, fenntartható vonatüzemeltetést, mindezt a nagy teljesítmény megtartása mellett. Az Alstom Coradia iLint hatótávolága 1000 kilométer, ezt 15 perc alatt elvégezhető feltöltéssel képes megtenni. Az iLintet az Alstom munkatársai Salzgitterben (Németország) és Tarbes-ban (Franciaország) tervezték.
1,175 kilométer egy feltöltéssel
Az Alstom tavaly szeptemberben azzal került be a világsajtóba, hogy egy sorozatgyártású, nem módosított Coradia iLint vonata egyetlen tank hidrogénnel 1,175 kilométert tett meg. A rekordot elérő jármű Alsó-Szászország közlekedési társasága, az LNVG (Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen) flottájának tagja, tavaly augusztus óta rendszeresen közlekedik személyszállítási forgalomban az EVB (Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser GmbH) hálózatán, az Elba Weser vidékén. (Az EVB-nél a szerelvény 80 és 120 km/h közötti sebességgel közlekedik, a maximális sebessége pedig 140 km/h.)
A fenntartható mobilitás iránt igen nagy a nemzetközi érdeklődés. Az LNVG-vel kötött, Alsó-Szászországban közlekedő 14 Coradia iLintre vonatkozó szerződés mellett az Alstom megbízást kapott újabb 27 vonatra, melyeket a frankfurti agglomerációban fognak használni. Németországon kívül az Alstom hat Coradia Stream hidrogénvonatot épít az olaszországi Lombardia régióban, és további nyolc járműre szóló opcióról egyezett meg. Franciaországban 12 Coradia Polyvalent hidrogénvonatra szerződtek, amelyeket négy különböző régióban osztanak szét. A Coradia iLintet sikeresen tesztelték már egyebek között Ausztriában, Hollandiában, Lengyelországban és Svédországban is.
Magyar tervek, magyar szerepvállalás
A vonat üzemeltetéséhez hidrogén-töltőállomásokra van szükség. Az infrastruktúra kialakításának első lépéseként az Alstom 2021 decemberében szándéknyilatkozatot írt alá a Mollal. A cél az új technológia üzemeltetésével és műszaki vonatkozásaival kapcsolatos tapasztalatok megosztása. Az együttműködés a Mol számára azt is biztosítja, hogy a hidrogén előállításának, az ehhez kapcsolódó infrastruktúrák fejlesztésének, valamint szállításának lehetőségeit vasúti környezetben vizsgálhassa.
Tavaly augusztusban hidrogén-üzemanyagcellás motorvonat beszerzéséhez szükséges nyilvános, előzetes piaci konzultációt kezdeményezett a MÁV-Start. „A konzultáció elindulásával még egy lépéssel közelebb jutottunk a hidrogén-meghajtás alkalmazásához a hazai vasúti közlekedésben” – mondta az esemény jelentőségére utalva Balázs Gáspár, az Alstom Transport Hungary Zrt. vezérigazgatója, hozzátéve, hogy a vállalat szerint ennek a technológiának komoly jövője van Európában, ezen belül Magyarországon. Az Alstom elkötelezettségét a hazai vasúti közlekedés fejlesztése mellett az is jól mutatja, hogy tavaly nyár óta a vállalat folyamatosan bővülő mátranováki üzemében gyártják a Coradia iLint hidrogénvonatok egyik legfontosabb alkatrészét, a forgóvázkereteket.•