Árpád-házi királyok nyomában
A székesfehérvári Szűz Mária-prépostság templomát Szent István kezdte építtetni a 11. század elején, végső nyughelyéül. Elkészülte után a korabeli Európa egyik legnagyobb bazilikája volt a templom, ahol a magyar történelem 38 királyát koronázták meg, tizenöt magyar uralkodót pedig ott temettek el. Az egykori templom csaknem teljes területét feltáró ásatások és írott források ellenére kevés biztosat tudunk a Székesfehérváron eltemetett királyok sírjainak helyéről. Az ottani bazilikába való királyi temetkezés Könyves Kálmán 1116-os halálától vált szokássá, elődei közül Orselo Pétert a pécsi székesegyházban, Aba Sámuelt Sármonostorban, I. Andrást a tihanyi apátságban, I. Bélát Szekszárdon, I. Gézát az egykori váci székesegyházban, Szent Lászlót Váradon temették el.
Szent István székesfehérvári sírjáról, a király temetkezési helyéről és módjáról egyetlen megemlékezés maradt. Könyves Kálmán király uralkodása idején írta Hartvik püspök, hogy (Szent István)
„Szent testét az épület közepén fehér márványból faragott szarkofágba helyezték”.
1426-ban az itáliai származású Ozorai Pipó gótikus stílusban újjáépíttette a bazilika délnyugati tornyát. Becslések szerint 65–70 méter magas lehetett az úgynevezett Pipó-torony, amelyet a törökök lőporraktárnak használtak, s miután nem tudták megtartani a várost, nehogy a győzteseké legyen a robbanóanyag, 1601-ben inkább felrobbantották. A hatalmas robbanásban a torony összeomlott, a templom leégett.
A török hódoltság idején a székesfehérvári királysírokat feldúlták, uralkodóink földi maradványait pedig szétszórták a törökök. Az itt eltemetett egykori királyok közül egyedül a 12. század végén uralkodott III. Béla, valamint felesége maradványait sikerült azonosítani. A székesfehérvári bazilika területén 1848-ban bukkantak árokásás közben III. Béla és felesége temetkezésére más sírok között. Maradványaikat már akkor – a korszak tudományos színvonalán, temetkezési mellékletek alapján – azonosították, és Pestre szállították. A környezetükben lévő maradványokat is feltárták, azok a Magyar Nemzeti Múzeumba kerültek. 1862-ben a budavári Mátyás-templom főoltára alá épített kriptában helyezték el a maradványokat, innen kerültek azok 1898. október 21-én mai helyükre, a kápolnába.
Az Országos Onkológiai Intézet munkacsoportja 2013-ban kezdett dolgozni a maradványok azonosításán. (Az Országos Onkológiai Intézetben a személyre szabott terápia megállapításához új módszerek jelentek meg, amelyek az archeogenetikában is hasznosíthatók.) A programot vezető Kásler Miklós professzor és csapata 2014 márciusában vett mintát. Hat év múltán jelentették be, hogy sikerült a 800 éves csontokból meghatározni az Árpád-házra jellemző DNS-t. Az Árpád-házi királyok és királynék csontjain végzett genetikai vizsgálatokat az Országos Onkológiai Intézet és a Göttingeni Egyetem párhuzamosan végezte. A tudományos publikáció a European Journal of Human Genetics tudományos lapban jelent meg az Árpád-ház filogenetikai eredetének meghatározása III. Béla Y-kromoszómás szekvenciájának elemzése alapján címmel.
Ugyanakkor volt, aki fölvetette, hogy a Mátyás-templomban őrzött csontok Könyves Kálmántól is származhatnak. A krónikák leírják Könyves Kálmán halálát, „ahogy az agyveleje a fülén kicsordult”, aminek a koponyát vizsgálva CT-nyoma maradt volna. Kásler Miklós professzor 2020-ban arról nyilatkozott, hogy a Könyves Kálmán halálát leíró krónikák nemcsak arról szólnak, hogy az agyveleje kifolyt a fülén, hanem arról is, hogy párakötést tettek rá. Vagyis hólyagos középfülgyulladásban halt meg a király, ami viszont deformitást okoz a koponyán, amit CT-vel ki lehet mutatni. III. Béla koponyáján ellenben nem találtak ilyen eltérést, viszont látszik egy trepanáció, azaz koponyalékelés nyoma. Az egykori beavatkozás nem ütötte át a koponya mindkét csontlemezét, csak a külsőt. Tehát vélhetően rituális beavatkozáson esett át az uralkodó. Éppen emiatt könnyen tisztázhatták, hogy a koponya III. Béla koponyája. A vizsgálat két irányból azonosította III. Bélát: egyrészt a felesége DNS-e, illetve, hogy a király esetében nem tudták kimutatni azt a betegséget, amelyben Könyves Kálmán meghalt.
Az elmúlt évezred történelme csak egyetlen királyunk, I. András síremlékét kímélte meg teljesen.
A kripta belső struktúrája, építészeti kivitele az alapítás korát adja vissza.
I. András 1055-ben a Tihanyi-félszigeten monostort és királyi temetkezési helyet alapított. A király az altemplomi kripta fölé építtetett monostorba bencés szerzeteseket költöztetett, miközben el kell ismerni, hogy nem tudjuk pontosan a monostor és a kripta egymáshoz való pontos elhelyezkedését. A történettudomány hiteles adatként fogadja el a krónikák beszámolóját, mely szerint a zirci udvarházban elhunyt András királyt, végakaratának megfelelően, a tihanyi bencés monostorban temették el 1060-ban, majd fia, Dávid herceg végső nyughelye is ez lett 1090 körül.
Az ELKH Bölcsészettudományi Kutatóközpont (BTK) koordinálásával 2020-ban indult el A Tihanyi Királykripta multidiszciplináris kutatása című projekt. A program legfőbb célja a Tihanyi Bencés Apátság királykriptájának régészeti hitelesítő feltárása volt. A kripta területén utoljára 1953-ban folytak kiterjedt régészeti munkák, ezek dokumentációja alapján várható volt, hogy eredeti helyzetben lévő, érintetlen temetkezést nem találnak a helyszínen. Az 1953-ban kialakított sírhely betonszarkofágjából három rossz állapotú faládát emeltek ki. Ezek a ládák – olvasható a BTK közleményében – a kripta korábbi átalakításai során előkerült, méltatlanul rossz körülmények között őrzött emberi maradványokat tartalmaztak. A vizsgálatokat először a debreceni ATOMKI ‒ Isotoptech Zrt. radiokarbon-laboratóriumában végezték, majd az itteni mérési eredmények alapján a nemzetközileg szintén magasan jegyzett poznańi és mannheimi laboratóriumban is megismételték.
A laboratóriumi vizsgálatok összesített adatai szerint az előkerült embertani anyag egy része, de legalább az egy vagy két felnőtt férfihoz köthető csontmaradványok biztosan 11. századiak.
Az okleveles források, a történeti kutatás eddigi eredményei, az apátság történeti hagyománya, valamint az újonnan elvégzett régészeti feltárás eredményei alapján a kutatásban részt vevő szakemberek megalapozottnak tartják, hogy a 11. századra keltezhető csontmaradványok I. András király és szűkebb családja földi maradványaihoz tartozhatnak. „Egy vagy két férfi maradványairól lehet szó. A csontok nagyon rossz állapotban kerültek elő, ezért többféle módszerrel próbálunk értékelhető genetikai mintához jutni. Optimisták vagyunk, hisszük, hogy eredményre jutunk” – tájékoztatott Mende Balázs Gusztáv, a BTK Archeogenomikai Intézetének tudományos főmunkatársa.
A 11. századi Árpád-házi uralkodók sorában sohasem kapott nagy figyelmet a mindössze három éven át uralkodó I. Géza, annál többet tudunk öccséről, I. (Szent) Lászlóról. Pedig I. Géza utódaival folytatódott az Árpádok históriája, hiszen Szent Lászlónak nem született fia. I. Gézát a váci bazilika közepén temették el 1077-ben. A katedrálist a későbbi évszázadokban többször jelentősen átépítették, de az alapító király sírját minden bizonnyal tiszteletben tartották a templom fő helyén. A török kor harcaiban a székesegyház megsérült, tetőzete megsemmisült, ám falai a nyugati tornyok kivételével még a török kiűzése után is álltak. Ezek szisztematikus bontása csak 1720 körül indult meg, miután a ferencesek megszerezték a területet, és a katedrális helyén saját rendházuk építésébe kezdtek. A középkori székesegyház maradványai kisebb részben a mai ferences kolostor déli szárnya alatt helyezkednek el, nagyobb részben mellette kerültek elő. 2015-ben Batizi Zoltán régész azonosította a középkori templom közepén a valószínű sírhelyet – bár a szakemberek véleménye megoszlik arról, hogy valóban a király sírhelyét találták-e meg –, a kifalazott sírgödörből azonban már a kőanyagot is kitermelték a 18. században. A gödörben több csontmaradványt találtak, de I. Gézával kapcsolatba hozható nem került elő.
I. Gézát tehát öccse, a később szentté avatott I. László követte a trónon. Simor János győri püspök, későbbi esztergomi érsek volt az utolsó, aki felnyittatta az 1095-ben Nyitrán elhunyt Szent László koponyaereklyéjét. Mindez 1861-ben történt. Azóta senki sem látta Szent László hermájának tartalmát. A kegyeleti jogokat gyakorló Győri Egyházmegye 2011-ben döntött úgy, hogy engedélyezi a relikvia fölmérését modern képalkotó eljárásokkal, modellezését, valamint az így nyert adatok alapján a király arcvonásainak rekonstrukcióját.
A szakemberek arra voltak kíváncsiak, valóban koponyaereklye van-e benne, a teljes koponya vagy csak töredék, és arra főleg, hogy I. László király maradványait őrzi-e. Az 1046-ban született I. László 1077-től magyar, 1091-től horvát király is volt. Sokáig azt hitték a szakemberek, hogy először Somogyváron temették el, majd onnan került Váradra. Ezt a tévhitet Solymosi László történész 2016. októberi akadémiai székfoglalójában cáfolta. A történész szerint a lovagkirályt a váradi székesegyházban temették el, a somogyvári apátságban sohasem nyugodott. III. Celesztin pápa 1192-ben avatta szentté I. Lászlót. Ekkor felbontották nyughelyét, maradványait díszes sírba helyezték át. A koponyát azonban különválasztották, és mellszobor alakú tartóba tették. (A díszes sírt azóta sem találják Nagyváradon.) Az ereklyetartó 1406-ban, tűzvészben megrongálódott, a koponyának azonban nem esett baja. Naprághy Demeter 1606-ban hozta el Nagyváradról, majd Prágában restauráltatta. Naprághy 1607-es győri püspöki kinevezése után a Szent László-herma is a városban maradt, mivel a főpásztor végrendeletében az ottani székesegyházra hagyta azt.
2011 szeptemberében négy napot kaptak a Kristóf Lilla Alinda antropológus által vezetett orvosok, antropológusok, bölcsészek arra, hogy minél alaposabban feltérképezzék a 150 éve nem elemzett relikviát. A Semmelweis Egyetem anatómusa, Patonay Lajos és a Szegedi Tudományegyetem antropológusa, Pálfi György koordinálásával mintát vettek a DNS-vizsgálathoz. A megmaradt három fogból egy kisőrlőfogat távolítottak el, valamint a koponyaalapból kiemeltek egy-egy centiméter átmérőjű csonthengert. A sok száz éves ereklyéből csak töredezett, további érdemi vizsgálatra, következtetések levonására, összehasonlításra alkalmatlan DNS-szekvenciát nyertek. Ha sikerrel járnak, a kezünkben volna egy referencia-génállomány a többi Árpád-házi királyhoz. Az arcrekonstrukció alapján a királynak erőteljesen kiemelkedő szemöldökíve és mélyen behúzódó orrgyöke volt, szája közepes vastagságú lehetett. A rekonstruált arc kevéssé hasonlít a hermáéhoz, ami azzal magyarázható, hogy a herma mintegy 400 évvel a király halála után készült, az ötvösmester nem ismerhette Szent László pontos arcvonásait.
Tavaly novemberben a Magyarságkutató Intézet arról számolt be, hogy sikeresen nyertek ki Szent László királyunk maradványaiból DNS-információt, amelyből meghatározzák a teljes örökítőanyagát. A Győri Egyházmegye tavaly júniusban engedélyezte a Szent László-koponyaereklye interdiszciplináris kutatását. A fog- és sziklacsontporból a helyszínen vett mintákból az intézet archeogenetikai laboratóriumában a kutatók sikeresen nyerték ki a DNS-információt, amelyből az egykor élt egyén teljes örökítőanyagát meghatározzák. Az új kutatásra azért volt szükség, mert korábban az archeogenetikai vizsgálatok sikertelenül zárultak, az újabb pedig azért lehetett sikeres, mert az elmúlt évtizedben hatalmas technológiai előrelépés történt ezen a téren.
Idén áprilisban a Magyarságkutató Intézet azt jelentette, hogy a Székesfehérváron talált csontok kutatásakor két Árpád-házi személyt azonosítottak. Ennek alapfeltétele III. Béla király genetikai mintájának meghatározása volt, amelynek köszönhetően vált lehetségessé a Székesfehérváron és a Tihanyban nyugvó maradványok azonosítása. A vizsgálatok során azonosított Árpád-házi személyek a tudományos publikáció megjelenésekor válnak hivatalosan ismertté.
Idén ünnepeljük az Aranybulla közzétételének 800. évfordulóját. A magyar történelem egyik meghatározó dokumentumát II. András, egyik legjelentősebb Árpád-házi királyunk adta ki, akinek sírját magyar–román összefogással Egresen (Igriş) tárják fel. (Egres a Maros folyó partján, Temes megyében található.)
A középkori krónikáink többsége szerint az 1235-ben elhunyt II. Andrást az egresi monostorban helyezték örök nyugalomba. A Pázmány Péter Katolikus Egyetem (PPKE) Régészeti Intézete a temesvári Bánáti Múzeum munkatársaival 2013 óta kutatja a területet. Geofizikai módszerrel találták meg a falu közepén lévő lelőhelyen a föld alatti maradványokat. 2019-től az Emberi Erőforrások Minisztériuma Árpád-ház Programjának támogatásával zajlanak a munkák a Bethlen Gábor Alapkezelőn keresztül.
Eddig több mint kétszáz sírt tártak fel a templom területén, de csak két, igényesen megépített középkori síremlék alapozása került elő.
Ezekről azonban nem jelenthető ki, hogy biztosan a király és feleségének a nyughelye. A feltételezett királyi sírhelyek esetleg már a tatárjáráskor elpusztultak, ebből azonban nem következik, hogy az uralkodó csontjait nem találhatják meg.
A második honalapítóként is emlegetett IV. Béla királyt, feleségét és fiát Esztergomban temették el, ám nyughelyét mindmáig nem sikerült azonosítani, még a sírját befogadó ferences templom helye sem ismert. A magyarázat ebben az esetben is a Kárpát-medence viharos történelmében keresendő. A király fia, Béla herceg 1269-ben, lánya, Margit, egy évvel később hunyt el. A herceget a ferencesek esztergomi templomában – az esztergomi ferences kolostor Magyarország első ferences rendháza volt –, a később szentté avatott Margitot a Margitszigeten temették el. 1270. május 3-án meghalt IV. Béla király, júniusban vagy júliusban az özvegye, Mária királyné is. Kettejüket fiuk mellett helyezték végső nyugalomba. Az 1543-ban török kézre került Esztergomot az 1595-ös ostrom szinte teljesen elpusztította. A város templomainak csak a romjai érték meg a törökök 1685-ös kiűzését. A városba visszatérő ferencesek kolostoruk helyét nem tudták azonosítani, így 1697-ben a város közepén álló egyik romos templom helyét kapták meg. Egyesek szerint a király sírja nem a ma Szent Annaként ismert templom alatt van. Az esztergomi Jókai utca 7.-ben kellene keresni a hajdani Segítő Szűz Mária-templom szentélyét, amelynek főoltára előtt volt a Képes Krónika szerint IV. Béla vörösmárvány síremléke. Kérdéses, hogy a magánépület alatt hogyan végezhetnének feltárást? A roncsolásmentes technikák elvileg hasznos információkkal szolgálhatnak, a helyi ferences vezető azonban kétli, hogy a Jókai utcában előkerülhetnének IV. Béla maradványai.
Ha mégis megtalálnák a síremléket, benne csontmaradványokat, a genetikai meghatározásra is lenne mód. Ám túl sok a ha…•