Az energiatárolás alapvető feltétel
A svédeket különösen szoros kapcsolat fűzi a lítiumhoz, hiszen két svéd kémikus, Johan August Arfwedson és Jöns Jacob Berzelius izolálta 1817-ben, a Stockholm környéki szigetvilágban található Utö bányából kitermelt ércből. Bár nevét a görög kő (lithos) szó után kapta, valójában a legkönnyebb szilárd elem, ennek is köszönhető, hogy a belőle készített akkumulátorok viszonylag könnyűek (persze azért ebben, vagyis az energiasűrűség terén még van hova fejlődni, ahogy azt látni fogjuk).
A lítium előszeretettel adja le a külső elektronját, ezáltal egyszeresen pozitív töltésű lítiumionná alakul. Ezt a tulajdonságát használta ki az 1970-es években Stanley Whittingham (az egyik idei díjazott), aki megalkotta az első működőképes lítiumos akkumulátort). Néhány évvel később John Goodenough megduplázta az akkumulátor kapacitását, ezzel létrehozta az első, a gyakorlatban is hasznosítható lítiumos tölthető elemet. Ezt tetőzte be 1985-ben Josino Akira (mindhárman Nobel-díjat kaptak), aki kiküszöbölte a rendszerből az elemi jódot, és immár tisztán jódionokkal üzemelt az akkumulátor.
Akkumulátort fejlesztő olajcég
A fejlesztés hatása beláthatatlan. Általában bele sem gondolunk, hogy hány eszközünk működése lehetetlenülne el, ha nem lenne képes villamos energiát tárolni. Nem lennének mobiltelefonok (vagy legalábbis lítiumion-akkumulátor nélkül sokkal nehezebbek és kisebb kapacitásúak lennének), nem létezhetnének nagy kapacitású akkumulátorral szerelt laptopok, elektromos autók, nem tudnánk tárolni a megújuló energiaforrások (például a szél- és naperőművek) által megtermelt energiát. Kijelenthető, hogy energiatárolók (például akkumulátorok) nélkül teljesen reménytelen lenne a fosszilis energiahordozók részarányának mérséklése az energiatermelésünkben.
A lítiumos akkumulátor kifejlesztése nem volt egyszerű. A kezdeti konstrukciók gyakran lettek zárlatosak, és olyan sokszor ütött ki tűz a laborban, hogy a tűzoltók már azzal fenyegetőztek, hogy a kutatókkal fizettetik meg azokat a speciális vegyi anyagokat, amelyeket a lítiumtüzek oltásakor használnak. Whittingham az 1970-es években az Exxon olajcégnél dolgozott, és ők finanszírozták a később elektromos autókba is beépíthető akkuk fejlesztését. Tették ezt azért, mert a hetvenes évek olajválságaiból tanulva elkezdtek felkészülni az olajmentes jövőre.
A nyolcvanas évek elején az olaj ára – a későbbi történések fényében sajnálatosan – esni kezdett, az Exxon bevételei is csökkentek, és bezárták az akkumulátorfejlesztő részlegüket. A lítiumion-akkumulátor fejlesztése nem állt meg, de lelassult. Mára azonban bizonyította a benne rejlő lehetőségeket, és meghatározta az energiatárolást érintő fejlesztések egyik fő irányát.
„A lítiumion-akkumulátor valóban fordulópontot jelentett az energiatárolásban, hiszen még jelenleg is ez az az akkumulátortípus, amely megfelelő energiasűrűséget képes biztosítani ilyen kis méretben is. Ez az akkumulátor tette lehetővé a nagy kapacitású elektromos járművek elterjedését is – mondja Ladányi József, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamos Energetika Tanszékének docense. – Ma már kétségtelen, hogy ez az akkumulátor olyan innováció volt, amely jelentős elmozdulást jelentett az elektrokémiai energiatárolás területén.”
A jövő a vanádiumé?
Mindez nem jelenti azt, hogy a lítiumion-akkumulátorok az elképzelhető legjobb (vagyis leghatékonyabb, legolcsóbb és legkörnyezetkímélőbb) elektrokémiai energiatároló megoldások lennének. Számos irányban folynak a kutatások, amelyek más anyagok, más technológiák alkalmazásával igyekeznek meghaladni a mai lítiumion-akkumulátorok képességeit, bár jelenleg még nem került kereskedelmi forgalomba egyetlen olyan akku sem, amely alapvetően előnyösebb lenne a lítiumionos megoldásnál. Ennek ellenére sok hír szól arról, hogy az akkumulátorok gyártásához használt anyagok kitermelése meglehetősen környezetszennyező, illetve a lítiumtechnológia kapacitása sokáig már nem növelhető – paradigmaváltás nélkül. Ez valószínűleg új anyagok alkalmazá-sát teszi szükségessé a jövőben.
Ladányi József szerint ez az új anyag talán a vanádium lesz. Ma még ugyan drágább a vanádiumos akkumulátor, mint a lítiumos, de nem szabad elfeledkeznünk arról, hogy tíz évvel ezelőtt még az utóbbi is lényegesen drágább volt a mai árszintnél. Hatalmas kiterjedésű vanádiummezők ismertek, ezért jó ideig nem lehet gond a szükséges alapanyag pótlása, és a vanádium kiválóan ötvözhető az acéllal. Nem ok nélkül alkalmazza a vanádiumot most is előszeretettel az autóipar. Ha vanádiumot ötvöznek az autók karosszériájába, azzal erősebbé és könnyebbé tehetik a szerkezetet.
„A lítiumos akkumulátortechnológiában manapság már a határokat feszegetjük. Ez azt jelenti, hogy hamarosan már csak az akkumulátorok méretének növelésével lehet növelni a kapacitást, vagyis az akkumulátorban tárolható energia mennyiségét. Minden fejlesztés végső célja a technológiai elvi maximum elérése. Az más kérdés, hogy a maximum mennyiben érhető el a jelenlegi technológiai és tudományos lehetőségek, illetve a gazdaságossági körülmények közepette” – magyarázza a docens.
A jelenlegi technológiát használó lítiumionos akkuk energiasűrűsége már nemigen növelhető. A világban rengeteg kutatócsoport dolgozik ezért azon, hogy új technológiák felfedezésével egyszerre növeljék az akkuk kapacitását és csökkentsék a méretét. Ez az elektromos autók tényleges hatalomátvétele szempontjából alapvető jelentőségű lépés lenne. Napjainkban a Tesla Model S típusa a kereskedelmi forgalomban kapható legnagyobb energiakapacitású elektromos jármű, amelynek átlagos hatótávolsága maximum 600 kilométer. Ez már összemérhető a benzines vagy dízeles kocsikéval, de kiemelkedőnek azért nem nevezhető.
Ugyanakkor – az akkuk viszonylagos könnyűsége ellenére – még most is az energiatároló egységek foglalják el az elektromos autók tömegének jelentős részét. A Tesla Model S nagyjából 2000 kilogrammos összsúlyának több mint a negyedét az akku teszi ki. A legtöbb elektromos autóban az akku jószerével a teljes alvázat elfoglalja, erre építik rá a karosszériát. Ebből fakadóan a mai tervezésű autókban gyakorlatilag lehetetlen cserélni az akkumulátort (anélkül, hogy apró darabokra szednénk a kocsit). Ez igen nagy probléma, merthogy kizárja az akkumulátorcserés energiafeltöltés lehetőségét.
Átkozott töltési idő
Az elektromos autók további hátránya a fosszilis üzemanyagot égető társaikhoz képest az, hogy a töltésük nemcsak néhány percig tart – ahogy azt a benzinkutaknál megszokhattuk –, hanem néhány óráig. Még a gyorstöltő állomásokon is hosszadalmas procedúrát jelent, ha teli kívánjuk tölteni az akkut, az otthoni hálózaton pedig egy egész éjszakán át tart (és a Tesla a legjobb akkuval rendelkező típus, a többi márka töltése ennél jóval lassabb lehet).
„A töltés sebessége nemcsak az akkumulátor energiasűrűségétől függ (bár az elektrokémiai átalakulás sebessége is jelentősen hat rá), hanem sokkal jobban korlátozza azt az otthoni villamos hálózat rendelkezésre álló teljesítménye. Ma Magyarországon azért sem cserélhetnénk hirtelen a gépkocsipark felét elektromos meghajtású járművekre, mert nem bírná el ezt a hatalmas energiafelvételt a villamosenergia-hálózat – figyelmeztet Ladányi József. – A háztartási fogyasztók villamos hálózatát egyszerűen nem arra tervezték, hogy autógyorstöltőket üzemeltessenek róluk. Mindehhez meg kellene erősíteni a teljes villamos hálózatot. A helyzetet tovább nehezíti, hogy ez a jelentős áramfelvétel nem elosztva, egyenletesen jelentkezne a nap folyamán, hanem sztochasztikusan, kiszámíthatatlanul.”
Nem is az esti, lassú töltések jelentik a fő problémát, mert arra fel lehet készülni. Nagyobb kihívás, amikor olyan helyzet van (például esik az eső, és az emberek inkább mennek autóval), ami miatt egyszerre többen használják az autójukat, és napközben akarják mindannyian tölteni őket a városok csomópontjaiban.
Kevesen tudják, de az elektromos járműveknek már volt egy fénykoruk, az előző századfordulón (mielőtt kiszorították volna őket a szélvész gyorsasággal fejlődő olajalapú motorok). Egy londoni busztársaság például elektromos buszokat használt, amelyek időről időre begurultak a garázsba, ahol a szerelők néhány csavar elforgatásával pár perc alatt kicserélték az akkumulátoraikat, és már mehettek is vissza a forgalomba. Mindenkiben, aki ismeri a ceruzaelemet, felmerülhet, hogy miért nem használunk cserélhető akkus autókat. Nos, az ötlet egyszerűbben hangzik annál, mint amennyire megvalósítható.
„Természetes, hogy az akkucsere egyike a hosszas töltési idő kiküszöbölésére adható ötleteknek. De ez további kérdéseket is felvet. Vajon kié ilyenkor az akkumulátor? Ha mindenkinek van sajátja, azt miért adná oda másoknak? Ha viszont központi, bérelhető akkumulátorokkal szerelnék az autókat, ahogy a gázpalackokat is cseréli az ember, akár működőképes is lehetne ez a megoldás. Azt is figyelembe kell venni, hogy ezek egyenáramú akkumulátorok, így a biztonságosság is fontos szempont kell, hogy legyen. Az ötlet azonban nem kivitelezhetetlen, csakhogy jelenleg semmiféle keretrendszer nem áll rendelkezésre hozzá.”
Vagyis jelenleg sem a gazdasági, sem a jogi, sem a logisztikai, sem a technikai feltételek nem adottak egy akkumulátorcserélő szolgáltatás beindításához. Pedig nyilvánvalóan ez a módszer közelítené meg legjobban a belső égésű motorokat használó járművek üzemanyag-utántöltési idejét.
Ha nem fúj a szél
A megújuló energiaforrásokból származó energia volatilitása, azaz változékonysága (hiszen nem mindig fúj a szél, és nem mindig süt a nap) kezelendő probléma a megújulók egyre nagyobb részaránya miatt. Minden időpillanatban ugyanannyi energiát kell termelni, mint amennyire igényt tartanak a fogyasztók. Amennyiben energiatöbblet jelentkezik a hálózaton, vagy az erőműveket kell visszaszabályozni, vagy a többletenergiát kellene tárolni. Előbbi a megújuló energiaforrások esetén ma még kevésbé megoldható. Mit lehet tenni? A megoldást a minél hatékonyabb energiatárolás jelenti.
Magyarországon a szélerőművek legnagyobb beépíthető kapacitása 300 megawatt. Ennek maximalizálására éppen azért van szükség, hogy a villamosenergia-rendszer irányítója kezelni tudja az adott esetben hirtelen jelentkező teljesítménykiesést vagy -többletet a szél változásából adódóan. Jóllehet az időjárás-előrejelzések egyre pontosabbak – és furcsa módon az áramtermelés és a meteorológia mind szorosabb kapcsolatba kerül, ahogy fokozatosan mégis egyre nagyobb teret nyernek a megújuló energiaforrások –, az időjárás azonban mindig is kiszámíthatatlan marad. Márpedig az energiaellátásban semmit sem szeretnek kevésbé, mint a kiszámíthatatlanságot.
Ám az sem előnyös, ha szélcsend miatt nagy teljesítmény esik ki a rendszerből, hiszen a hiányt a piacról kell eseti jelleggel megvásárolni – ami nem olcsó. Vagyis biztosítani kell a folyamatos energia-utánpótlást. Adja magát az ötlet, hogy amikor túlzott mennyiségű villamos energia termelődik, akkor elraktározzuk a felesleget, majd amikor hiány van, visszatápláljuk a rendszerbe. De vajon melyik energiatárolási módszer erre a legalkalmasabb?
„A szélerőművek vagy a napenergiát hasznosító erőművek, háztartási méretű kiserőművek megjelenésével és elterjedésével elkerülhetetlen lesz hosszabb távon, hogy energiatárolók létesüljenek – mondja Ladányi József. – A háztartási léptékben megtermelt energiát az elektrokémiai akkumulátorok raktározhatják el, nagy léptékben pedig a szivattyús-tározós erőművek jelenthetik a megoldást.”
A Tesla – az elektromos autók területén kifejlesztett akkutechnológiát hasznosítva – otthoni használatra is kínál falra szerelhető akkumulátorokat. Ezeket folyamatosan töltik a napelemek, és áramszünet esetén amolyan szünetmentes tápként is funkcionálhatnak. A hálózati szolgáltatás kimaradása esetén – cég ígérete szerint – akár egy hétig is elláthatják energiával a lakást, ha folyamatosan töltődnek a napelemekből.
Ezek azonban igen költségesek, ezért aztán nem valószínű, hogy a közeljövőben elterjedhetnének Magyarországon. Sokkal reálisabbnak tűnik a nagy léptékű nap- és szélerőművek, valamint a hozzájuk kapcsolódó szivattyús víztározók építése. Ladányi József szerint Ausztriában nem azért üzemel több szélturbina, mert ott többet fúj a szél, hanem azért, mert nekik több szivattyús-tározós erőművük van (nálunk egy sincs). Magyarországon több potenciális helyszín is lenne szivattyús-tározós erőmű építésére, ám ezek többsége nemzeti parkban, környezetvédelmi területen fekszik, így társadalmilag és környezetvédelmi szempontok miatt kevésbé támogatott a megépítésük.
E cikk szerzője járt olyan osztrák-alpokbeli vízi erőmű bemutatótermében, amelyhez két, jelentősen különböző tengerszint feletti magasságba épített víztározó kapcsolódott. A víztározókat csövek kötötték össze. A vízerőműben megtermelt áram segítségével felszivattyúzták a vizet a felső tározóba – ezzel gyakorlatilag helyzeti energiát tároltak el benne. Amikor nyaranta csökken az erőművet tápláló folyó vízhozama, a kieső energiatermelést a felső tározóból kiengedett víz mozgási energiájával pótolják.
Ladányi József véleménye szerint nagyon hiányzik a magyarországi megújuló energiaforrások hasznosíthatóságához a szabályozhatóság. Márpedig a szabályozhatóság energiatárolási megoldásokat feltételez. Az előrejelzések szerint a jövőben három nagy energiatároló irányvonal válik dominánssá. Az egyik a szivattyús-tározós erőmű, a másik továbbra is az akkumulátor (vagyis az elektrokémiai energiatárolás) lesz, bár a technológiájuk jelentősen különbözhet a ma ismert megoldásoktól.
A tiszta elektrolízis
A harmadik irányvonalról eddig még nem esett szó. Ennek alapja a hidrogén vagy a különféle szintetikus gázok. Vagyis a megtermelt villamos energia segítségével hidrogént vagy szintetikus gázokat állítanak elő (például elektrolitikus vízbontással vagy más elektrokémiai reakció segítségével). Így már nagy energiatartalmú anyag jön létre, amelyet jóval könnyebb tárolni, mint a – szó szoros és átvitt értelmében is – megfoghatatlan áramot. Később, amikor szükség lesz az energiára, egészen egyszerűen el lehet ezeket a gázokat égetni, és visszanyerni a betárolt energiát.
Az energia visszanyerése történhet közvetlenül is (vagyis például a gáz elégetésével nyerünk hőt), de vissza is alakíthatjuk árammá, például energiacellákon keresztül. A hidrogén energiahordozóként való hasznosításának különös előnye, hogy égésekor nem szén-dioxid keletkezik, hanem víz, amely nem növeli az üvegházhatást. Az áram segítségével előállítható szintetikus gázok rövid szénláncú szénhidrogének lennének, amelyeket be lehetne táplálni a földgázhálózatba, és onnan a hagyományos módon hasznosítani.
Gyakran felmerül a nagy léptékű villamosenergia-tárolás egyik alternatívájaként a lendkerekes energiatárolás is, amikor hatalmas és nehéz kerekeket hajtanak meg, amelyek tehetetlenségük miatt nem képesek azonnal megállni, amint az őket hajtó energiaforrás elapad (gondoljunk csak a lendkerekes kisautókra). Az ilyen óriási és végeláthatatlanul pörgő kerekek elméletben alkalmasak lehetnek arra, hogy a megforgatásukra használt energia jelentős részét ezután egy dinamót hajtva visszaalakítsák elektromossággá. Ladányi József úgy véli, hogy biztonsági megfontolásból nem feltétlenül jelentenek ideális megoldást, mert éppen biztonsági szempontok miatt csak bunkerszerű építményekben valósíthatók meg.
Jóllehet az akkumulátorokra hajlamosak vagyunk úgy gondolni, mint kis méretű – legfeljebb járműveket ellátó – eszközökre. Csakhogy ez nem lesz feltétlenül így a jövőben. Már hazánkban is működik három kísérleti jellegű projekt, amelyekben néhány tíz megawattos kapacitású energiatárolás folyik – mégpedig elektrokémiai megoldással. Tehát igenis lehet nagyobb léptékben üzemelő akkumulátorokat is készíteni.
„A megújuló energiatermelésünk sem centralizált, hanem elosztott – mind földrajzi értelemben, mind a villamosenergia-rendszerhez való kapcsolódási pontjait illetően. Ha a háztartási méretű, illetve kiserőművek mellé is telepítenénk lítiumion-akkumulátorokat, akkor az egész országra vetítve jelentős mértékű energiatároló kapacitást kapnánk összesen – vélekedik Ladányi József. – Nem lesz centralizált a villamosenergia-termelésünk a jövőben sem, egy-két nagy erőművet leszámítva. Egyértelműen látszik, hogy az elosztott villamosenergia-termelés már itt van, és csak tovább fog terjedni. Például a Magyar Villamos Művek több mint száz naperőművet épít jelenleg. A megújulók hektikus termelése mellé energiatároló kapacitásra van szükség.”
Jelenleg Magyarországon nincs előírva, hogy a háztartási méretű kiserőművekhez kötelezően be kell építeni tárolókapacitást is. Németországban viszont minden második napelemes kiserőmű mellé a fogyasztó energiatároló egységet is telepít. Ezzel a fogyasztó nemcsak a villamos energia árát minimalizálja – hiszen akkor tudja felhasználni a megtermelt és betárolt energiát, amikor a legelőnyösebb neki –, de így a villamos hálózat túlzott igénybevétele, végső soron a szolgáltatói hálózatfejlesztési ráfordítások is csökkenthetők.•