Budapest–Balaton, az 1-es számú kerékpárút
Annak igénye, hogy kerékpárral biztonságos útvonalon eljussunk Budapestről a Balatonra, több évtizedre nyúlik vissza. Számos elhivatott, bátor kerékpározó vágott már neki a kalandos útnak, hogy sportból, szórakozásból vagy kihívásból teljesítse a távot. Tették ezt jobb híján a 7-es számú főút mentén, szakaszonként települések közötti összekötő utakon, a gépjárművek között.
Az elmúlt évtizedben a kerékpáros közlekedés támogatására kerékpárút-fejlesztések jelentek meg, jellemzően önkormányzati beruházásként, pályázatból elnyert forrásból. Ám sokáig a hazai kerékpáros fejlesztések kimerültek a gyalogos felületek mellé épített kerékpárutakban vagy felfestett gyalog- és kerékpárutakban. Megvalósulásuk után azonban, a fenntartáshoz szükséges forráshiány miatt, egyik-másik szakasz idővel az enyészeté lett.
Bő tíz esztendővel ezelőtt kaptak nagyobb figyelmet a kerékpáros turisztikai fejlesztések. Ekkor született meg az 1364/2011. (XI. 8.) Kormányhatározat, mely három országos jelentőségű kerékpáros turisztikai útvonal megvalósítását alapozta meg, köztük azt, mely az ország két fő desztinációját, a fővárost és a Balatont köti össze.
E szakasz megvalósításának története tehát 2012-ig nyúlik vissza. Az azóta eltelt időben számos mérnök munkájaként, különböző minisztériumok tevékenysége által és a kerékpárutak fejlesztésével megbízott kormánybiztos közreműködésének köszönhetően, ma már biztonsággal végigkerékpározható ez az útvonal.
Lendületet adott a fejlesztésnek az is, hogy a korábbi, szigetszerűen fejlődő és erőteljesen forrásfüggő önkormányzati beruházások helyett a NIF Zrt. egyben kapta feladatául a beruházás lebonyolítását, a megbízható üzemeltetés érdekében pedig a településközi szakaszok egységesen a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezelésébe kerültek.
Az útvonal tervezésének alapját egy 2013-ban készült megvalósíthatósági tanulmány szolgáltatta. Ebben részletes vizsgálat készült nem csupán a megvalósítás műszaki-gazdasági lehetőségeiről, hanem felmérték a leendő felhasználók igényeit is. A Budapest–Székesfehérvár, illetve a Székesfehérvár–Balaton közötti szakaszon három-három, egymástól jelentősen eltérő nyomvonal vizsgálatát tartalmazta. Ezek közül választották ki azt az útvonalat, amelyre engedélyezési, majd kiviteli terv készült.
A döntések meghozatalát támogatták a tervezés korai szakaszában elvégzett felmérések, melyek az érintett települések lakosainak utazási szokásait tartalmazták, kiegészítve a kerékpározók kikérdezéses igényfelmérésével. Az infrastrukturális elvárásokon kívül a közlekedési szokásokra, közlekedési igényekre is fókuszált a felmérés.
Ennek eredményeként kiderült, hogy a kerékpárt használók többsége a látnivalók és a kényelmesebb haladás érdekében hajlandó hosszabb táv megtételére. Kiemelkedő – 90 százalék körüli – volt azok aránya, akik turisztikai célpontokért akár pluszkilométereket is megtesznek. A tanulmány készítésekor a megkérdezettek által felállított fontossági sorrend egy kerékpáros útvonal esetén a legfontosabbtól a kevésbé fontos szempont felé haladva: látványosság, biztonság, domborzat és hossz.
A megvalósult Budapest–Balaton kerékpáros útvonalat – mely Magyarország 1. számú kerékpáros útvonala, a nemzetközi EuroVelo kerékpáros útvonalhálózatnak a 14. számú eleme – ennek tükrében kell néznünk. A cél az volt, hogy a 2013 és 2018 között még csak fehér papíron fekete vonalakként létező kerékpáros útvonalon, hosszabb-rövidebb szakaszok bejárásával, minél többen átélhessék a kerékpározásban rejlő lehetőségeket, legyen az akár hivatásforgalom, akár turisztikai cél.
Így lehet most már végigkerékpározni Budaörsről, Törökbálintról indulva Biatorbágy, Etyek, Gyúró, Tordas és még számos település érintésével Balatonakarattyáig.
Az útvonal tervezésekor az volt az alapelv, hogy a külterületi szakaszokon, a gépjárműforgalomtól elválasztva, kerékpárút vagy – osztrák mintára – burkolt mezőgazdasági út létesüljön.
Belterületen a gépjárművek és a kerékpárosok sebessége nem tér el jelentősen egymástól, így az integrálás adja a jó megoldást; egy önálló kerékpárút – különös tekintettel a csomópontokra – hamis biztonságérzetet kelt. Települések átkelési szakaszain a legkisebb baleseti kockázatot jelentő irányhelyes kialakítás volt az alapelv (menetirány szerint jobb oldalon), jellemzően kerékpársáv vagy kerékpáros nyom kialakítása történt. Az irányhelyes kerékpársávok vitathatatlan előnye, hogy a közlekedők észlelik, érzik egymást, így a csomóponti veszélyforrások is minimalizálhatók.
Ennek jó példája Etyek és Tordas belterületi szakasza. Míg Etyeken kerékpársáv, Tordason egy rövid szakaszon kerékpáros nyomok felfestésére került sor, kanyarodásnál kiemelt csomóponttal.
Az útvonal turisztikai szempontból kiemelhető eleme lehet a biatorbágyi viadukton való áthajtás vagy az etyeki borvidéken való kerékpározás élménye.
A Velencei-tó és Székesfehérvár számos egyéb kikapcsolódási lehetőséget is nyújt.
Azok számára, akik csak egy-egy szakaszt járnának be, lehetőség van a kombinált közlekedésre, hiszen Biatorbágyról, kis kitérővel Martonvásárról, Velencéről, Székesfehérvárról, Polgárdiról vagy Füléről vasúttal mind a Balaton, mind a főváros irányába lehetőség van arra, hogy vasúton folytassák az útjukat.
Jóllehet még csak néhány hónapja került sor a műszaki átadásra, már számos visszajelzés érkezett. Ám a szubjektív vélemények, pró és kontrák helyett álljanak itt a tények.
Az automata forgalomszámláló pontok több szakaszon megkezdték működésüket. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. birtokában lévő adatok közül a törökbálinti mérési ponton – 2022. június közepi átadása óta cikkünk szeptember közepi leadásakor – 43 849 járműáthaladást mértek. Ez két fél hónapot és két teljes hónapot tekintve havi 13-14 ezer kerékpáros/keresztmetszeti áthaladást jelent. Irányonkénti bontásban az áthaladások száma 15-20 százalékkal nagyobb a Balaton irányába. A hétvégi forgalom a hivatkozott mérési ponton és időszakban valamivel nagyobb, mint a hétköznapi, de természetesen ez nem általánosítható a teljes szakaszra.
Tervezőként szívünkhöz nőtt ez a kerékpáros útvonal, hiszen a kezdetektől a megvalósulásig részt vettünk benne, és szinte minden szakág közreműködésére szükség volt. Ezenfelül egy közel 110 kilométeres útvonal tervezése 19 település, három megyei közútkezelő és számos egyéb szereplővel egy olyan összetett feladat volt, ami kerékpárút-tervezések esetén ritkán fordul elő.
Így lett igazán szép íve annak a 2011-es Kormányhatározatnak, mely lehetővé tette ennek a hiánypótló kerékpáros útvonalnak a megvalósulását. Míg 2013–14-ben a bokrok rejtették a nyomvonalat, 2022-ben friss aszfalton lehet rajta tekerni. A legnagyobb elismerés számunkra, tervezők számára mégiscsak az, ha a felhasználók örömüket lelik benne.•