Colas – harminc év nyoma a térképen
A Colas magyarországi története a rendszerváltást követően, 1991. május 29-én kezdődött, a francia társaság ugyanis ekkor vásárolt többségi tulajdonrészt az Északkő Bányászati Kft.-ben. Az így létrejött társaság Colas Északkő Bányászati Kft. néven kezdte meg működését.
A tulajdonosváltás után olyan technikai és műszaki fejlődés következett be, ami hosszú időszakra meghatározta a cég működését. A magyarországi francia jelenlét előtt lényegesen nagyobb létszámmal is csak lassabban lehetett ugyanazt a munkát elvégezni. Ennek magyarázata főként a keleti, korszerűtlen eszközállományban és a képzetlen munkaerőben rejlett. A nyugati technológia és szemlélet megjelenése hatalmas lendületet adott az ágazatnak.
Miután hazánk is az Európai Unió tagjává vált, a piaci környezet jelentősen megváltozott, ám a francia cégcsoport nyilvánvalóan a mai napig abban érdekelt, hogy a lehető legmodernebb technológiai fejlesztésekkel dolgozzon Magyarországon is.
Az elmúlt években a Colas Magyarország tevékenysége igen sokrétű lett, a Colas Hungária Zrt. holdingvállalat és leányvállalatai: a Colas Út, a Colas Alterra, a Colas Közlekedésépítő és a Colas Északkő együttműködve dolgoznak az ország közlekedési infrastruktúra-fejlesztésén. Ennek az összehangolt működésnek köszönhetően az elmúlt évtizedek alatt rengeteg kilométernyi út, autópálya, közműhálózat, híd és felüljáró épült.
Az építőipar, a közlekedésfejlesztés azonban komoly felelősséggel jár, hiszen az utaknak, autópályáknak, közműhálózatoknak vagy éppen műtárgyaknak évtizedeken keresztül kell jól és biztonságosan funkcionálniuk. A Colas által végzett több ezer projektnek köszönhetően városok és községek sokasága vált biztonságosan és gyorsan elérhetővé, vagy éppen szabadult fel a közlekedési teher alól.
Hogy pontosan lássuk, miről is van szó, álljon itt néhány példa.
1992-ben a közműépítő Alterra Építőipari Kft. akvizíciójával még abban az évben elkezdődött a dél-pesti szennyvíztisztító bővítése. 1997-ben – mindössze hat évvel a tulajdonosváltás után – sor került a Colas első nagy autópálya-projektjére, az M5-ös Kecskemétet elkerülő, 12 kilométeres szakaszának megépítésére. 2004-ben elkészült az M3-as autópálya Polgár és Görbeháza közötti szakasza, ahol 12,7 kilométeren 151 954 tonna aszfaltot terítettek le. Majd 2007-ben aláírták a nemzetközi cégcsoport történetének addigi legnagyobb, az M6-os autópályához kapcsolódó projektjét, amelynek keretében mintegy 30 kilométeren 401 450 tonna aszfaltot terítettek le, valamint 35 műtárgyat – köztük az ország második leghosszabb völgyhídját – építettek meg.
Ezeken kívül olyan gyorsforgalmi út- és autópályaszakaszok megépítését végezte el a társaság, mint az M0-s körgyűrű, amelynek szélesített és felújított szakasza 2012-ben készült el a Colas Hungária és a Colas Út által. A társaság munkatársai több tízmillió köbméter földet mozgattak meg és több mint kétmillió tonna aszfaltot építettek be a többi között olyan szakaszokon, mint az M25-ös, az M30-as, az M31-es, az M85-ös vagy az M86-os.
Az országos nagy volumenű projektek mellett természetesen kisebb, helyi érdekeltségű munkákra is pályázott a Colas. Így számos budapesti, városi, nagyvárosi, illetve kisebb települési beruházásban vett részt a cég. Jelenleg is zajlik a Biatorbágy és Etyek közti kerékpárút építése, amely a BuBa, azaz a Budapest–Balaton kerékpáros útvonal részeként valósul meg.
A társaság az állami szektor mellett a magánszektor megrendeléseire is dolgozik. Ezen a területen a cég 30 százalékkal növelte a beruházások volumenét.
Az elmúlt évek során a gördülékeny munkavégzést segítette elő az is, hogy a társaság országos zúzottkőtermelő és aszfaltkeverő hálózata révén az útépítési és útfelújítási projektek minden munkafázisát a Colas dolgozói végezhették el. 2019-re – három év alatt – a Colas Északkő megduplázta a zúzottkő-értékesítés számait, abban az évben rekordmennyiségű, majdnem négymillió tonna zúzottkövet értékesítettek. Ehhez hasonlóan nyolc aszfaltkeverőjével, amelyek összkapacitása óránként 1490 tonna, a Colas Magyarország harmadik legnagyobb aszfaltgyártója.
A társaság célja továbbra is az, hogy sikeresen igazodjon a környezet folyamatos változásaihoz, valamint az, hogy hosszú távon versenyelőnybe kerüljön az építőipari cégek között. Ez komoly felkészülést igényel, hiszen a világ többet változott az elmúlt ötven évben, mint a megelőző kétszázban.
Napjainkban gőzerővel fejlődik az informatika, a BIM-nek (Building Information Modeling, azaz épületinformációs modellezés – a szerk.) köszönhetően például a Colasnál is áttekinthetővé, nyomon követhetővé váltak a munkák. A tervezett modellek háromdimenziós megjelenítésével hatékonyabb, pontosabb lett a munkavégzés.
A társaság a környezetvédelemre, a fenntarthatóságra is kiemelt hangsúlyt fektet. Ez főként olyan területeken figyelhető meg, mint az újrahasznosítás vagy a hulladékgazdálkodás. A Colas célkitűzése, hogy 2030-ra nemzetközi szinten 30 százalékkal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátását.
A cég filozófiája tehát egyfajta összetett gondolkodást tükröz. Vagyis azt, hogy az építőiparban dolgozók nem csak aszfaltot terítenek le. Az utak és hidak építésével ugyanis közösségeket kapcsolnak össze és embereket hoznak közelebb egymáshoz. Mindezt természetesen felelősségteljesen – az emberekről és az élővilágról megfelelően gondoskodva.
Az elmúlt harminc évre visszatekintve tehát egyértelműen kijelenthető, hogy a Colas Magyarország egyik vezető építőipari vállalata lett, nyomot hagyva az ország domborzatán és térképén egyaránt. És minden bizonnyal nyomot hagyott Magyarországon az a szemléletmód is, amelyet a cégcsoport követ. Ennek alapja a közösség, a gondoskodás és az ösztönzés.
Az 1929-ben Franciaországban alapított Colas a kezdetektől ezeket az értékeket szem előtt tartva alakította üzleti, valamint vállalati politikáját, és vélhetően – a minőségi, precíz munkavégzés mellett – ez a cég sikerének a kulcsa.•