Egyre több projektnél terveznek Budapesttel
4500 négyzetméteren nyílt meg a kibővített Szerviz Központ Budapest a Helsinki úton, a vállalat korábbi telephelyén. Közel 150 munkavállaló dolgozik itt, és több mint száz európai vasútijármű-üzemeltetőt, járműjavítót és forgóváz-felújító központot szolgál ki. Egyenes volt az ide vezető út?
Kiss Zoltán: 1997-ben garanciális szervizzel indultunk, külföldről érkező hibás, reklamált, elsősorban forgóvázszerelvényeket javítottunk. 2003-ban már mi végeztük a fékmechanika és a vezérlőszelepek, elsősorban kormányszelepek felújítását is. Ekkor még lényegesen kisebb volumenben végeztünk felújítási munkákat, még ha a gyártási kompetenciáink bővüléséhez hasonlóan az is fejlődött. 2018-ban született döntés Münchenben a szervizközpontok felújításáról és bővítéséről, Európán belül Budapesten a levegős, Krakkóban pedig a hidraulikus fékek számára, ahol a fékkomponensek tervezett felújítását és eseti javítását tudjuk elvégezni. 2018 végén indult el a tervezés, majd kétéves kivitelezési szakasz után 2021-re zártuk le a beruházást.
Üzleti partnereink döntő többsége Európában van, ahol a járművek átlagéletkora növekszik, az új készülékek piaca zsugorodik, cserébe az üzemben lévők fenntartása – mint üzleti potenciál – nő. A Szerviz Központ Budapest feladatai ma a pótalkatrészgyártás és logisztika, gyári felújítókészletek biztosítása az üzemeltetők által elvégzett felújításokhoz, valamint szervizszolgáltatás.
Kovács József: Minden országban megmaradtak a helyi szervizkapacitások is, ami elsődleges kapcsolat a helyi vevőink számára. A kisebb feladatokat megoldják helyben, a nagy óraszámú, jobban tervezhető felújítási munkákat azonban továbbküldik nekünk. A kedvező ár mellé itt Budapesten rövid átfutási idő és maximális rugalmasság társul. Utóbbi a legnagyobb érték a hálózaton belül, és az átfutási idő is kulcsfontosságú tényező, hiszen az álló szerelvény veszteséget termel az üzemeltetőnek.
Vagyis egyre nagyobb szerepet kap a felújítás, a berendezések élettartamának meghosszabbítása?
Kovács József: Napjaink egyik legnagyobb kihívása a klímaváltozás. A közel 200 éves múltra visszatekintő vasút fejlesztése és népszerűsítése elengedhetetlen a 2050-re kitűzött európai uniós klímacélok eléréséhez. A Knorr-Bremse vállalatcsoport nem csak a termékfejlesztésben tartja fókuszban a fenntarthatóságot. Vasúti szervizszolgáltatásainkkal további támogatást nyújtunk ezen a téren, amikor minden eddiginél nagyobb mértékben szélesítjük a termékeink élettartamának növelését célzó tevékenységeink körét.
Egy szerviz tevékenysége kevésbé tervezhető, mint a gyártási folyamatok. Megfigyelhetők trendek ezen a területen?
Kiss Zoltán: Idén nagyot ugrottunk az állapotfelmérések számát illetően, ami arra utal, hogy az üzemeltetők intenzívebben foglalkoznak a karbantartás kérdésével. Szeretnék tudni, hogy a különböző alrendszerek karbantartási ciklusidejét hogyan tudják ideálisan a jármű karbantartási ciklusrendjébe illeszteni. Állapotfelmérést rendelnek meg bizonyos egységek vonatkozásában, amit elvégzünk, és készítünk róla egy nagyjából százoldalas állapotfelmérési jegyzőkönyvet. Ez alapján ajánlást adunk az üzemidő meghosszabbítására vagy a karbantartás elvégzésére, ami alapján az üzemeltető meg tudja tervezni, hogy a berendezést mikor, milyen ellenőrzésnek veti alá.
Kovács József: Ezeknek a vizsgálatoknak van még egy aspektusuk, és ez különösen értékes a számunkra. Az állapotfelmérés során megszerzett információt és tudást a fejlesztőmérnökeinknek is átadjuk, akik így közvetlen visszajelzést kapnak arról, hogy egy 5-10-15 éve legyártott fék milyen műszaki állapotban van, illetve ezeket az információkat a következő termékek konstrukciójába is be tudják építeni. A folyamatba bevonjuk a garanciális kérdésekkel foglalkozó munkatársainkat is, akik szintén profitálnak ezekből az adatokból. Ennek a tudásbázisnak óriási a jelentősége. Büszkén mondhatom, hogy kevés olyan versenytársunk van, ahol házon belül jelen van az alkatrésztermékek fejlesztése, első mintázása, szériagyártása és szervizelése, valamint ennek a tudásnak a visszaáramoltatása.
Milyen speciális kompetenciákkal rendelkezik a Knorr-Bremse budapesti szervizközpontja?
Kiss Zoltán: Mechanikus, pneumatikus és villamos szerelést folytatunk itt a telephelyen. Előnyünk, hogy tisztában vagyunk vele, hogy az általunk felújított berendezés hogyan jelenik meg egy nagy rendszerben, milyen funkciója van, milyen lehetséges meghibásodásai lehetnek, és összességében látjuk a teljes életciklust. Univerzálisak és önállóak vagyunk, mert bontunk és felújítunk mindent, valamint alkatrész-minősítéssel és összeszereléssel is foglalkozunk. Lényeges különbség az új termékek gyártásához képest, hogy nincsenek szériák, itt mindenből egy-két darabot javítunk, újítunk fel.
Kovács József: Erősségünk a szervizelés mellett a pótalkatrész-ellátás is. Van egy nagyon rugalmas, húszfős csapatunk, amely a fűrészgépektől a hagyományos forgácsológépeken át a legmodernebb öttengelyes megmunkálóközpontokon keresztül a hegesztősarokig és szikraforgácsolóig mindenféle eszközzel képes gyártói dokumentáció alapján alkatrészeket előállítani, ráadásul igen gyorsan. Nekik köszönhetően az ügyfélnek nem kell megvárnia a klasszikus beszerzési folyamatokat. Ez a tevékenységünk nemrég új elemmel egészült ki: 3D additív technológia alkalmazásával, alumíniumötvözetből szinte bármilyen alkatrészt elő tudunk állítani, így a vevőnek adott esetben hat hónap helyett csak hat hetet kell várnia egy termék elkészültére. Mindent megteszünk, hogy tovább bővítsük szolgáltatásaink körét és rövidítsük a reakcióidőnket. A visszajelzések pozitívak, a partnercégeink között egyre többen és egyre több projektnél terveznek Budapesttel.•