2015. október 27.

Szerző:
Bencze Áron

Emeletes Stadler vonatok Magyarországon?

Hazánkban van a világon a legnagyobb egységes FLIRT flotta, melynek részesedése a budapesti elővárosi forgalomban megközelíti a 60 százalékot – pozicionálta a Stadler Rail erejét Dunai Zoltán, a cégcsoport országigazgatója, kiemelve: amennyiben igény van rá, néhány éven belül akár itthon is futhatnak emeletes Stadler járművek.


Májusban állt forgalomba a svájci központú Stadler Rail Csoport századik FLIRT típusú alacsonypadlós villamos motorvonata Magyarországon. Milyen arányt képviselnek a hazai vasútvonalakon?

– Az elmúlt évek során a Magyar Államvasutak újkori történetének egyik legjelentősebb beszállítójává váltunk, pedig az első két járművünk mindössze alig kilenc évvel ezelőtt állt forgalomba a Budapest–Pusztaszabolcs–Dunaújváros vasútvonalon. A jelenlegi 112 FLIRT motorvonatra három közbeszerzés elnyerésével kaptunk megbízást. Az első, 30+30 motorvonatra szóló szerződést a Stadler 2006-ban írta alá a MÁV, illetve a MÁV-Start Zrt.-vel, amelyet 2012-ben követett a GYSEV Zrt.-vel kötött, négy motorvonatra szóló megállapodás. A most ősszel záruló közbeszerzést a Stadler 2013-ban nyerte meg, amelyet a MÁV és a GYSEV közös kiíróként hirdetett meg 42+6 motorvonat vásárlására.

A MÁV-Start Zrt.-nek készült kék-szürke színezésű FLIRT motorvonat

A világon Magyarországon van a legnagyobb, egy üzemeltetőhöz tartozó, azonos műszaki tartalmú FLIRT flotta – majdnem minden nyolcadik darab hazánkban fut –, melynek részesedése a budapesti elővárosi forgalomban megközelíti a 60 százalékot, a MÁV utasforgalmának pedig mintegy harmadát, 34 millió utast szállít.

A GYSEV Zrt.-nek készült sárga-zöld színezésű FLIRT motorvonat

Az eddig forgalomba állított FLIRT vonatok 94 százalék feletti átlagos rendelkezésre állás mellett több mint 80 millió kilométert futottak a hazai vasút­vonalakon; ami kifejezetten megfeszített szerviztevékenységet is jelent.

A Stadler pusztaszabolcsi karbantartó bázisa

A Stadler eddig 15 országból összesen mintegy 1120 FLIRT gyártására kapott megbízást. Magyarország mellett a legnagyobb volumenben Svájcban és Németországban találkozhatunk velük. Az akadálymentesített járművek összesen 211 ülőhellyel rendelkeznek, végsebességük pedig óránként 160 kilométer. A motorvonatok a kor követelményeinek megfelelően korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, tágas, kerekes székek és kerékpárok fogadására is alkalmas utasterekkel, mozgáskorlátozottak által is könnyen használható mosdóval, wifivel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal rendelkeznek. A járműveket a gyártó ETCS2 vonatbefolyásoló rendszerrel is ellátja, amely lehetővé teszi, hogy az európai uniós forrásokból felújított vasútvonalakon is óránként 160 kilométeres sebességgel közlekedhessenek.

Számuk rövidesen tovább fog bővülni…

– Valóban. Idén júliusban összesen 21 FLIRT típusú elővárosi villamos motorvonat szállításáról írtunk alá szerződést. A járműveket egyenként 5,788 millió euróért szállítja a Stadler, az első vonatok már ez év októberében, míg az utolsó járművek 2016 decemberéig érkeznek Magyarországra. A hatékony energiafelhasználású motorvonatok szintén Budapest elővárosában szolgálják majd az utazóközönséget.

A MÁV Zrt. részére készült első FLIRT flotta járműve

A közbeszerzést a 2007–2013-as uniós ciklus pénzügyi zárása miatt a MÁV-Start két részre bontotta: hat jármű beszerzését még az idén záródó Közlekedés Operatív Programból finanszírozzák, tizenöt vonat vásárlását pedig az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program forrásaiból fedezik.

Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár a MÁV-Start és a GYSEV motorvonat-beszerzési projektjének záró rendezvényén utalt arra, hogy nagyobb ülésszámú vonatokra lehet szükség a jövőben. A kérdés már csak az, hosszabb vagy magasabb lesz az új jármű?

– Az utasszámadatok szerint léteznek olyan elővárosi vonalak, ahol a jelenlegi járműveinknél nagyobb befogadásra képes vonatokra lenne szükség. Nyilvánvalóan a vásárló kezében a döntés, hogy milyen irányba képzeli el a bővítést, melynek mindkét alternatívát tekintve vannak fizikai határai: egyrészt a peronhosszúság, másrészt az elővárosi vonalakon található műtárgyak magassága. Ismereteim szerint két ilyen „akadály” van az adott szakaszokon, ezek közül az egyik probléma a Kerepesi úton található „Százlábú” híd átalakítása után meg fog oldódni. Sokakban felmerülhet a kérdés, hogy mennyire lesz gördülékeny a menetidő tartása, ha az utasok jelentős része emeleten fog ülni. A gyakorlat más országokban azt mutatta: általában egyirányú a forgalom ezeken a vonalakon, reggel a központ, délután pedig az agglomeráció felé.

Komoly megbízásokat kaptak idén Svédországban. Mit lehet erről tudni?

– A Stadler Rail 33 darab, négyrészes KISS emeletes motor­vonat szállítására kapott megbízást a svéd AB Transitio lízingcégtől. A szerződés része további 110 vonat beszerzéséről szóló opció is. A megrendelés összértéke 360 millió euró, a szerelvények Stockholm elővárosi vona­lain fognak közlekedni. Az első járművet a Stadlernek 2018 elején kell leszállítania. A vonatok a Mälaren tó és Stockholm nyugati része között fognak járni, végsebességük eléri az óránkénti 200 kilométert.

A svéd AB Transitio emeletes motorvonata

A járműtesteket úgy alakították ki, hogy illeszkedjenek a svédországi űrszelvényhez, amely magasabb és szélesebb az európai normánál. Nem ez az egyetlen megbízásunk a skandináv országban. Az ABB-vel együtt nyertük el a Svéd Nemzeti Vasúttársaság (Statens Järnvägar) X2000 típusú nagysebességű billenőszekrényes villamos motorvonat flottájának felújítására kiírt pályázatot idén júniusban. A 25 éves vonatok Svédország leggyorsabbjai közé tartoznak, végsebességük meghaladja az óránkénti 200 kilométert. A 36 jármű új villamos berendezéseit az ABB gyártja, azok beszerelését, a felújított járművek üzembe helyezését pedig a Stadler Rail Csoport szerviz divíziója látja el. A két cég sikeres kooperációja 2002 óta tart, melynek során több mint 1500 regionális és több mint 300 – többségében Stadler gyártású – vasúti szerelvény készült el hasonló együttműködés keretében. A Magyarországra jelenleg is érkező új FLIRT típusú motorvonatokat az ABB szervizmérnökei is felügyelik.

Idén januárban együttműködési keretmegállapodást írtak alá a Dunakeszi Járműjavítóval. Minek köszönhető ez az időzítés?

– A személyes véleményem korábban is az volt a Járműjavítóról, hogy egy remek infrastruktúrával és adottságokkal rendelkező cégről van szó, azonban addig, amíg egy konkurens cég tulajdonában voltak, nem volt lehetőségünk érdemben együttműködni velük. Az időzítés annak köszönhető, hogy az állam megvásárolta a Bombardier tulajdonrészét, ezzel megnyílt a lehetőség a kooperáció előtt. A piacon mi ismertük fel elsőként ennek a jelentőségét, és már tavaly decemberben megkezdtük a tárgyalásokat a vállalattal, aminek eredményeképpen reményeink szerint a társaságok már meglévő kapacitásainak összehangolásával hatékony gyártási együttműködés jön létre. A gyakorlatban mindez azt jelenti, hogy a Stadler tervezéssel és kocsiszekrények gyártásával, míg a Dunakeszi Járműjavító Kft. végösszeszereléssel és üzembe helyezéssel fog részt venni. Amennyiben a Járműjavító beszállítói aránya meghaladja a 25 százalékot, akkor konzorciumi formában indulunk a pályázatokon, ha alatta marad, akkor alvállalkozóként jelennek meg a projektekben. Terveink szerint az első közös munkáinkat a Millenniumi Földalatti Vasút és a HÉV-vonalak tervezett fejlesztése, valamint a MÁV-Start 2016-ban szállított motorvonatai jelenthetik, illetve az egyiptomi IC dízelmotorvonat projekt, amelynek részeként az Eximbank által szervezett kormányhitelből épülne 25, nagy befogadóképességű szerelvény.

Milyen magyar beszállítói aránnyal dolgozik a cégcsoport?

– Ebben a tekintetben az első komoly lépést a szolnoki gyár 2009-es megnyitása jelentette, hiszen az ott gyártott alumínium kocsitestekhez a fékberendezéseket a Knorr-Bremse budapesti üzemében készítik, a fékkompresszorokat pedig Kiskunhalason a Ganzair. A következő nagy ugrást a forgóvázas szerelés elindulása jelenti majd, de a Dunakeszi Járműjavító Kft. megjelenésével a hazai beszállítói arány meghaladhatja a 60 százalékot is.

A Stadler szolnoki kocsiszekrénygyártó üzeme
Tavaly az InnoTrans kiállításon, Berlinben mutatták be a harmadik generációs FLIRT-öket. Melyik országban találkozhatunk már velük?

– A vonatok továbbfejlesztése azért vált szükségessé, mert idő­közben szigorodtak a műszaki követelmények, ami a többi között jelentős szerkezeti átalakításokat is eredményezett. Ezek közül a leglátványosabb változás a passzív ütközésvédelem fejlesztése volt a jármű elején. Ennek köszönhetően egy közúti baleset esetén az óránként 80 kilométeres sebességgel haladó vonat mozdonyvezetője sértetlen marad.

A Szerbiában közlekedő harmadik generációs FLIRT motorvonat

A vonatok a vevő igényeitől függően három-hat részből állnak, és akár 160 vagy 200 kilométeres óránkénti sebességre is képesek. A szerelvények a kocsik számától függően 200–400 utast tudnak szállítani egyszerre.

A lengyel Lotznak szállított FLIRT 3 motorvonat

A legújabb generációs FLIRT-ökkel Lengyelországban, Szerbiában és különböző német regionális vonalakon találkozhatunk egyelőre, azonban 2018 szeptemberétől már az egyesült államokbeli Texas utazóközönsége is megismerkedhet velük.•


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka