Felelősséggel a jövő vasútjáért
Mióta végeznek pályakarbantartási feladatokat a MÁV vonalain?
– Elődvállalatainkon keresztül 72 éve tartozik hozzánk a MÁV kezelésében lévő magyarországi, megközelítőleg 7000 kilométer hosszú vasúti pálya tervezhető karbantartási és felújítási, valamint egyedi felújítási igényekkel rendelkező munkáinak elvégzése. Fontos kapcsolódó tevékenység a vasútépítő, vágány- és kitérőszabályozó nagygépek üzemeltetése is, valamint e járművek karbantartási, javítási feladatainak ellátása. Foglalkozunk továbbá a vasúti pályához kapcsolódó egyéb vasúti munkagépek karbantartásával, felújításával, tervezésével és gyártásával.
Mekkora a gépparkjuk?
– Nagyságrendileg 300 vasúti járművel rendelkezünk, ebből mintegy 60-70 nagyvasúti munkagéppel dolgozunk, ezek átlagéletkora azonban meghaladja a harminc évet. Éppen ezért 2017-ben egy nagyobb járműbeszerzéssel frissítettük a gépparkunkat, egy úgynevezett 3X-es géplánccal: egy Plasser & Theurer Stopfexpress 09-3X vágányszabályozóval, egy Plasser & Theurer USP 2005 ágyazatrendező és egy Plasser & Theurer DGS 62 N vágánystabilizáló géppel. A flottát erősíti még egy Plasser & Theurer 08-475 Unimat 4S. Ezzel párhuzamosan, a saját gépek remotorizációs programjaként folytatódott a TVG és USP 3000 sorozatú járművek korszerűsítése is. A bővülésre az előbb említett okok mellett azért is volt nagy szükség, mert a megrendelések száma és volumene az elmúlt években folyamatosan emelkedett. Elsősorban a versenyképes vasúti infrastruktúra programban való részvételünk eredményeképpen, árbevételünk 2018 óta megduplázódott, kapacitásaink szinte teljes mértékben kihasználtak, 2021-re pedig megközelítőleg 52 milliárd forint értékű munkára van szerződésünk.
2019-ben kiírtak egy közbeszerzési pályázatot, mely négy darab nagyvasúti munkagép beszerzésére irányult. Milyen szerepet kapnak ősztől ezek az új járművek a cég munkáiban?
– Az új, összesen 25,2 millió euró értékben beérkező gépek nemzetközi szinten a legújabb technikát képviselik, és kiemelten fontos szerepet kapnak majd, hiszen ezek beszerzésével lehetőség nyílik cégcsoporton belül arra, hogy költségmegtakarítás mellett, nagyobb hatékonysággal lehessen elvégezni a vasúttársaság saját pályakarbantartási és felújítási munkáit. Az új darabok között található egy Plasser & Theurer RM 85-750 típusú nagy teljesítményű ágyazatrostáló gép, egy Plasser & Theurer Unimat 08-4x4/4S típusú kitérőaláverő gép, egy Plasser & Theurer DGS 62 NG vágánystabilizátor, valamint a cég életében új profilnak számító amerikai Harsco RGH 20 C2 vágányköszörűgép is. A járművek kapacitásait a versenyképes vasúti infrastruktúra program keretében megújuló vasútvonalak munkái során tervezzük bevetni, természetesen mindemellett az eddigi tevékenységünkben is hatalmas segítségünkre lesznek. A vágányköszörülésnek ez az egyedülálló kapacitása segítséget nyújt a felújított vonalak sínkoronahibáinak javításában.
Milyen teljesítményre képesek az új munkagépek?
– Az új járművek nagyságrendileg nagyobb volumenű munkát tudnak elvégezni, mint a gépparkunk korábbi darabjai. Az ágyazatrostáló gép például műszakonként 1000-1500 vágányfolyóméter rostálására képes, ami kétszeres teljesítménybővülést biztosít számunkra a jövőben. Maga a teljesítmény azért ilyen tág, mert a munkavégzés nagymértékben függ attól, hogy az ágyazat milyen állapotú, szennyezettségű. A vágánystabilizátorral a pálya dinamikus terhelésével tudjuk mesterségesen generálni a vonatforgalom adta tömörítő hatást, így hamarabb lehetséges a karbantartott, javított szakaszok magasabb pályasebességgel való forgalomba adása. A kitérőaláverő gép pedig alkalmas lesz az új, 60 kg/m-es rendszerű sínekkel szerelt kitérők szabályozására is. A vágányköszörű a sínkorona eredeti profiljának visszaállításában nyújt támogatást, így a két síncsere közötti időszak hosszát lehet jelentősen növelni.
A MÁV FKG Kft. nemcsak vasúti munkagépek javításával, hanem új konstrukciók tervezésével és gyártásával is foglalkozik. Melyik fejlesztésükre a legbüszkébbek?
– Az elmúlt több mint hét évtizedben elődeink számos olyan új konstrukció kialakításában vettek részt, amelyekre a mai napig büszkék vagyunk. Az elmúlt évek járműgyártásából kiemelkedik az UDJ (Univerzális Forgóvázas Darus Jármű), vasúti becenevén a fő tervezőjéről elnevezett, „Lencse”. A legfrissebb – licencalapú – gyártásunk pedig a 2021 tavaszán elkészült MFS–35M sorozatú kőszállító rakodókocsi.
A Plasser & Theurer cég gyártási palettájában több méretben létezik ilyen funkciójú jármű, azonban 35 köbméteres silóméretű eszközt csak a MÁV FKG Kft. gyártott. Jelenleg nyolc új és két régi (2000. évi) gyártású ilyen rakodókocsival rendelkezünk, ezekkel a kitermelt ágyazati anyag tárolását és szállítását tudjuk megoldani. A silószerkezet alatt egy szállítószalag továbbítja a kitermelt követ, így, ha láncba állítjuk a járműveinket, akkor gyakorlatilag mindegyiket egy állásban képesek vagyunk megtölteni. Az új kőszállító rakodókocsik próbaüzeme megvalósult, valamint a napokban kaptuk meg a hatósági engedélyeket is, vagyis az új járművek már az őszi munkákra rendelkezésre állnak. A MÁV FKG Kft. további járművek gyártását tervezi, jelenleg is zajlik egy olyan, moduláris vasúti munkagépcsalád tervezése, amely egységes alvázzal, forgóvázzal és hajtási rendszerrel lesz felszerelve, különböző felépítmények alkalmazásával ki tudják váltani az elavult pályavasúti és felsővezeték-szerelő járműveket. A járművek tervezésekor figyelmet fordítunk a hazai beszállítók termékeinek beépítésére, a gyártás során pedig – a székhelyünk kapacitásainak kihasználásával – a régió gazdaságát erősítjük. Terveink szerint egy-két éven belül már a prototípusok (egy UDJ jellegű jármű és két többcélú kocsi) gyártását is meg tudjuk kezdeni, ezek segítségével egyrészt támogatjuk a saját gépparkunk működését, másrészt be tudjuk mutatni az érdeklődőknek a járműcsalád előnyeit. Bízunk benne, hogy a járműcsalád alkalmazásával hozzájárulhatunk a jelenlegi pályás és felsővezetékes munkagéppark megfiatalításához, bővítéséhez.•