2011. április 6.

Szerző:
Balázs Gusztáv

Fiatal közgazdászok Gödöllőn

A tehetséggondozás hasonlóan sokrétű feladat, mint a természeti erőforrások feltárása, kiaknázása, majd szó szerinti hasznosítása. „Egy nemzet ereje a kiművelt emberfők sokaságában rejlik.” Széchenyi István gondolata 1833-ban, a Stádiumban jelent meg, míg 1887-ben Eötvös Loránd Trefort Ágostonnak írt nyílt levelében a tanárképzés feladatát így határozta meg: „Képezzük őket tudósokká.”


A különböző tehetségek felfedezése az emberben – a legnagyobb erőforrásban –, a tehetségesek pártolása, képességeik kibontakoztatásának elősegítése véget nem érő munkálkodást igényel. Naponta olvashatunk híreket különb-különbnek ígérkező módszerekről, szerveződésekről és programokról, miképpen arról is, hogy mindezek nem mindig járnak az elvárt eredménnyel. Egyvalami kiemelkedik a sorból: a tudományos diákköri mozgalom, mely tiszteletre méltó, hitelesítő hagyományokkal rendelkezik, hiszen két emberöltő óta áthatja, ösztönzi és megvalósítja a felsőoktatás minőségi törekvéseit. Örökegyik legrangosabb eseménynek, a Közgazdaságtudományi Szekciónak ad otthont – tizenkét év után újból. Április 14-én és 15-én 516 dolgozat szerzői ismertetik munkájukat 43 tagozat zsűrije előtt.

„Nem véletlenül nyertük el a rendezés jogát. Az elmúlt években bátran vállaltuk a felsőoktatási versenyben való részvételt, az országos összevetésekben mind egyetemi, mind kari szinten a legjobbak között tartanak számon minket – nyilatkozta dr. Villányi László dékán, a Közgazdaságtudományi Szekció elnöke. – Ennek a tudatos építkezésnek az eredménye, hogy egyetemünknek a legtöbb diákot oktató kara vagyunk. A toplisták sok-sok szempont figyelembevételével készülnek, ám a legfontosabb mégis az, hogy a diploma után a diákok milyen fogadtatásban részesülnek a munkaerőpiacon. A tömegképzés adja az oktatás alapját, a hírnév azonban az elitképzés eredménye. Az elitképzés, amely a legkiválóbb diákok személyes adottságaira épít, de ezen adottságok erényekké nemesítése már az oktatók feladata. Egy becsvágyó fiatalember számára a legkézenfekvőbb kitörési lehetőség a tudományos diákköri munka. Ekkor alakulhat ki az önálló munkavégzés kultúrája. Megismeri szakterületének határait, tudatosul benne a tudományos alázat, megtanulja tisztelni mások eredményeit. A konferencián pedig tudományos tevékenységének meghatározó részét tapasztalja meg: az eredményei közreadását, tudatosítását a szakmai közvéleményben. A kommunikáció különösen fontos, mert az eredmény e nélkül ismeretlen marad. A jó tudós mindig jó kommunikátor is: jó előadó és jó szakíró.”

Tagozatok a XXX. Jubileumi OTDK Közgazdaságtudományi Szekciójában
Ágazati gazdaságtan • Aktív és ökoturizmus • Egészségturizmus • Emberi erőforrás menedzsment • Európai integráció • Fogyasztói piacok marketingje • Gazdaságelmélet • Gazdasági informatika és E-business • Gazdaságpolitika I. • Gazdaságpolitika II. • Gazdaságtörténet • Humánerőforrás-fejlesztés • Innováció és menedzsment • Internet, közösségi média és marketing • Kommunikáció, média • Környezetgazdálkodás és klímaváltozás • Közgazdasági elmélet • Kultúra, művészet és marketing – innováció a marketingben • Makro pénzügy • Márka, márkaimázs és márkaépítés • Marketing a szervezeti piacokon • Marketingkommunikáció és társadalmi problémák • Módszertan, statisztika • Munkagazdaságtan, munkaerőpiac • Regionális gazdaságtan I. • Regionális gazdaságtan II. • Rétegmarketing, településmarketing • Stratégia és menedzsment • Számvitel, adó, ellenőrzés • Társadalmi és jövedelmi viszonyok • Termelés- és logisztikamenedzsment • Területfejlesztés • Tőke és pénzpiacok • Turizmusmarketing • Turizmusmenedzsment • Vállalatértékelés • Vállalatfinanszírozás és kontroll • Vállalatgazdaságtan I. • Vállalatgazdaságtan II. • Vállalati környezetvédelem és menedzsment • Vezetés, szervezés I. • Vezetés, szervezés II. • Világgazdaság és globalizáció

A Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar a gazdaságtudományi képzéssel foglalkozó fakultások széles mezőnyében évek óta az előkelő ötödik helyen szerepel. Az agrár-, a bölcsészettudományi, a pedagógiai és a társadalomtudományi képzési területekkel együtt 11 alap és 11 mesterszakból áll az oktatási kínálata, Budapesten, Békéscsabán és Szarvason is működik képzési helye. A Szent István Egyetem által művelt tudományterületek gazdagságát jól érzékelteti, hogy 2009-ben az Agrártudományi Szekciót rendezte a Mezőgazdaság- és Környezettudományi Kar, 2005-ben a Műszaki Tudományi Szekció programja zajlott a Gépészmérnöki Karon, a XXX., jubileumi OTDK-n pedig az egyetem szarvasi Pedagógiai Kara is rendező, a Tanulás- és Tanításmódszertani – Tudástechnológiai Szekció házigazdája lesz április 18. és 20. között.

A Közgazdaságtudományi Szekció előkészítése több hónapja tart. Február első napjaitól már látható eredményei is vannak a munkának, hiszen gőzerővel folyt a felújítás a konferencia helyszínein az egyetem főépületében és a szemináriumi épületben. Új informatikai berendezést, a legkorszerűbb szemléltető anyagok alkalmazására is alkalmas intelligens táblát kapott tizennégy tanterem. Az informatika legújabb eszközeit a benyújtott pályamunkák bírálatában is alkalmazzák. A benevezett pályamunkákat a szekció felhívásában rögzített szempontok alapján két-két bíráló értékeli, majd a konferencián négyfős zsűri előtt kerül sor a szóbeli bemutatásra, szintén a korábban közzétett értékelési szempontok alapján. Egyre több információ olvasható a szekció www.kgotdk2011.gtk.szie.hu webhelyen elérhető honlapján. A tagozati beosztások nyilvánosak, a portálon is megtekinthetők. A szekció összefoglaló kötete előkészítés alatt van, magyar nyelven nyomtatásban és CD-n, angol nyelven CD-n jelentetik meg a szervezők.

Koósné Török Erzsébettől, a szekció titkárától megtudtuk, hogy a jelentkezési, nevezési adatok szerint a XXX., jubileumi OTDK második legnépesebb szekciója lesz a gödöllői. Az 516 pályamunkát 601 hallgató készítette, 578 konzulenssel közös műhelymunka keretében. 46 karról érkezett nevezés, és 43 tagozatot állítottak össze a nevezések száma alapján. Örvendetes, hogy 50 nevezett dolgozattal a házigazda kar a harmadik.

„A szakmai programok mellett színes kiegészítő, kulturális eseményekkel várjuk a diák tudósokat, oktatóikat, az érdeklődőket. Mint ismert, Gödöllőn igen pezsgő a művészeti élet – tájékoztatott Koósné Török Erzsébet, aki nyolc éven át az Országos Tudományos Diákköri Tanács titkára volt, s jelenleg a Szent István Egyetem könyvtárának főigazgatója. – A városban számos művészeti csoport működik, melyek gazdaggá és jelentőssé teszik a kulturális életet. A kulturális műsor összeállítása során az volt a célunk, hogy a tudományos, szakmai programba ágyazva minél többet mutassunk be Gödöllő művészeti értékei közül, oly módon, hogy a konferencia résztvevőinek tartalmas, színvonalas és maradandó élményt, könnyed, kellemes kikapcsolódást biztosítsunk. Olyan helyi csoportok és művészek lépnek fel, amelyek-akik teljesítményükkel már országos és nemzetközi elismerésekben részesültek. Talán elég, ha csak a Talamba ütőegyüttest említjük, a többi legyen meglepetés. Ízelítőt adunk a Barokk Év eseményeiből is – a szó szoros értelmében.”

Bemutatják a Kiváló Egyetem címmel elismert intézményt, annak oktatói és kutatói tevékenységét, szakmai értékeit, a nagy kiterjedésű területen (az egyetemi városban) a Veresi Gőzös szállítja majd az érdeklődőket.

Gödöllőn április közepén kiemelkedő európai uniós események is lesznek. Egyszerre, egy városban üléseznek az EU és az USA bel- és igazságügyi miniszterei… és a fiatal közgazdászok.•

„Tehetségeket gondozni csak tehetséges emberek tudnak” – jelentette ki a március 25-i Országos Tehetségnapon Budapesten dr. Szendrő Péter, az Országos Tudományos Diákköri Tanács (OTDT) elnöke, a Szent István Egyetem alapító rektora. Rámutatott, hogy a diákkörök nélkül nem működnének a doktori iskolák, hiszen a doktoranduszok 90 százaléka e műhelyekből kerül ki. Az OTDT hidat épít a nemzedékek és a tehetségek között. Ennek a jelképe a Mestertanár és a Pro Scientia Aranyérem kitüntetés, amelyet a legkiválóbb diákköri konzulensek és hallgatók nyerhetnek el kétévente. Az idei, jubileumi konferencia húszezer résztvevőt vonz 11 város 14 egyetemére és főiskolájára. Dr. Szendrő Péter azt is elmondta, hogy hamarosan bevezetik a tehetségútlevelet, amelynek révén a középiskolai tanárok elősegíthetik, hogy kiemelkedő képességű tanulóik mielőbb megtalálják mesterüket a felsőoktatásban.

 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka