Hangsúly a vasút-korszerűsítésen
Gopcsa Péter, az OVIT Zrt. vezérigazgatója a körmendi alállomás átadó ünnepségén úgy fogalmazott: a cég stratégiai célja, hogy a vasúti projektekben az eddiginél is aktívabb szerepet vállaljon. Miért volt szükség a hangsúlyok áthelyezésére?
– Az OVIT vasúti fejlesztésekben való részvétele nem mai keletű, ugyanakkor a társaság szolgáltatási palettáját – korábban az alállomás-építési szakterület volt a legerősebb – bővíteni szeretné a felsővezeték-építéssel és egyéb villamos munkákba való bekapcsolódással, emellett pedig az acélszerkezetek területén meghatározó beszállítójává kívánunk válni a vasúti iparágnak. A bővítés időszerűségét elsősorban az európai tranzitútvonalak magyarországi szakaszainak felújítási szükségszerűsége adja, ami vitathatatlanul komoly megbízásokat jelenthet a jövőben.
Mikorra datálható az OVIT első vasúti projektje, illetve azt milyen további projektek követték?
– 1994-ben a Budapest–Hegyeshalom vasútvonal energiaellátásának modernizációjába való bekapcsolódásunk jelentette az első, és azóta is meghatározó munkát. A kilencvenes évek közepén, az OVIT akkori stratégiájához illeszkedő vállalkozásfejlesztésként, három vontatási célú alállomás – Tatabánya, Nagyszentjános és Kimle – átépítése, illetve a Biatorbágy melletti új MÁV–ELMŰ alállomás zöldmezős létesítése és üzembe helyezése történt meg. 1998 áprilisától három újabb vasútvonal korszerűsítési munkáiba kapcsolódtunk be, ahol új vontatási alállomások létesítése mellett a már üzemben lévő alállomások modernizációját és kibővítését végeztük el.
Az elmúlt időszakban szerzett tapasztalataik milyen innovatív megoldásokra sarkallták a vállalatot?
– A kilencvenes évek vasúti energiaellátásának rekonstrukciós és létesítési projektjeiből kiindulva került sor a korszerű kapcsolókészülékek, a digitális védelmi és távvezérlési technológiák szükséges mértékű vasúti fejlesztésére, bevezetésére és alkalmazására. Az OVIT Zrt. a folyamat élére állt, s hazai cégek szakembergárdájával összefogva olyan megoldásokat dolgozott ki – és alkalmaz jelenleg is –, amelyek révén másfél évtizede képes kihasználni a korszerű technológiák nyújtotta előnyöket, ugyanakkor illeszkedik a hazai vasúti vontatás egyedi igényeihez.
Az OVIT Zrt. nemcsak koordinálja a vasúti felsővezetékek energiaellátását biztosító transzformátorállomások felújítási, bővítési vagy létesítési projektjeit, hanem saját gyártású berendezéseivel, úgymint ipari acélszerkezetek, 0,4 kilovoltos villamos elosztók, kapcsoló-vezénylő konténerek, valamint tervező, építész és villamos szerelő szakembereivel közvetlenül részt vesz a megvalósításban, beleértve a rendszer üzembe helyezését is.
Ez év februárjában adták át a körmendi alállomást, amely nemcsak színvonalával, de átadási idejével is különlegesség…
– Valóban, ritkaságnak számít, hogy negyven nappal a határidő előtt sikerül hiánypontok nélkül átadni egy transzformátorállomást, a rendelkezésre álló költségkereten belül. A 48,6 milliárd forintos összértékű beruházás részeként kialakított 25 kilovolt feszültséget biztosító körmendi 120/25 kilovoltos transzformátorállomás a tavaly decemberben átadott, villamosított Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasúti pályaszakaszt szolgálja ki vontatási energiával. A kivitelezés során 7500 méter kábelt, 40 tonna acélt és 450 köbméter betont építettünk be. Amennyiben az üzemeltető tervei szerint a wifi hálózat is kiépül a GYSEV Zrt. vonalán, akkor nemcsak műszakilag, de az utazóknak nyújtott szolgáltatások tekintetében is ez a pályaszakasz lesz Magyarország egyik legkorszerűbb vasútvonala.
Milyen újabb kihívások várnak még az OVIT Zrt.-re idén?
– Műszaki és fizikai kapacitásainkat elsősorban a felsővezeték-építési programba való bekapcsolódásunk köti le. Aláírt szerződésünk van a DSE konzorciummal, melynek értelmében fővállalkozóként veszünk részt a Kelenföld–Tárnok vonal korszerűsítésében. A hároméves projekt költségvetése megközelíti a kétmilliárd forintot. Terveink között szerepel a felsővezetéki feladatok elvégzése mellett az állomási térvilágítási, illetve a váltófűtési munkák megvalósításában való részvétel is. Reményeink szerint szerepünk a Szajol–Püspökladány–Kisújszállás vonalon is meghatározó lesz.•