Hazánkban készül Európa első csuklós hidrogénbusza

A kormány bejelentésének értelmében 2022-től csak elektromos buszok beszerzésére nyerhető majd el támogatás a 25 ezresnél nagyobb településeken, ennek következtében a járműállomány a klímavédelem jegyében még korszerűbbé válhat néhány éven belül.


A Klíma- és Természet­védelmi Akció­tervben kiemelt szerepe van a közlekedés­zöldí­tési programnak: az alacsony és nulla ki­bocsá­tású járművek, első­sorban elektromos meg­hajtású buszok forgalomba állítását a 25 ezer főnél nagyobb lélek­számú települé­sek közösségi közleke­dé­sé­ben 36 milliárd forinttal támogatja a kormány a nemzeti busz­stratégia keretében. A támogatási intenzitás mértéke a kiváltani tervezett autó­buszok normájához igazodik, 50 százalékos maximális támogatási szintig. A program célja elsőd­legesen a szennyező buszok mielőbbi kivonása a forgalomból, ezzel a városi élet­minőség javítása.

Hazánkban meg­közelítő­leg 8500 autóbusz vesz részt a teljes, helyi és helyközi közösségi közlekedésben. Általános cél, hogy ez a jármű­­állomány a lehető legkorszerűbb buszokból álljon, a flotta átlag­­élet­kora pedig a jelenlegi 14,7 évről mintegy 10 évre csökkenjen.

Az elektromos buszok terén Magyar­ország jelenleg nemzet­közi szinten rosszul áll, ugyanakkor a klíma­egyezmény­ben rögzített szén-dioxid-kibocsátás csökkenté­séhez elenged­hetetlen a tömeg­közlekedés radikális átalakítása.

Egyre több városban írnak ki tendereket az elektromos autóbuszok beszerzésére. A közelmúltban Paks, Pécs, Tata­bánya és Salgó­tarján is szerzett be korszerű jármű­veket, ám ezek száma még mindig elhanyagol­ható, ha a hazánkban forgalomban lévő mind a 8500 buszt le szeretnénk cserélni.

Itthon jelenleg a Goldi Mobility Kft.-nél készülnek hazai forgal­mazásra magyar know-how-val és össze­szereléssel elektromos autóbuszok, és legkésőbb augusztusig elkészül az első csuklós hidrogén­buszuk is. Céljuk, hogy a közel­jövőben még több magyar partnerrel működjenek együtt, ezért folyamato­san keresik a kapcsolatot a honi be­szállítók­kal.

A várhatóan áprilisban piacra kerülő GOLDiON E9 (8,5 méteres), valamint GOLDiON E12 (12 méteres) elektromos buszukat szingapúri mérnökökkel közösen fejlesztették, így hazánkban egyedül­álló módon részben magyar a know-how és az össze­szerelés is. Európában pedig első lesz az a 18 méter hosszú csuklós hidrogén­busz, a GOLDiON H18, amelyik várhatóan július-augusztusban gurulhat majd ki a műhelyből.

A vállalat 300 ezer kilométerig és négy évig garanciát nyújt díjmentes szervizzel, ebbe beletartozik az ingyenes szervizdíj és a díjmentes kopó­alkatrész-csere a fék­betéttől az ablaktörlő gumiig – a gumi­abroncso­kon kívül. Az elektromos buszok mind para­­métereikben, mind pedig teljesítmény­ben és minőségben magas színvonalat képviselnek a piacon, és az ár-érték arányt illetően is az él­mezőnyben vannak.•


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021
Címkék

Innotéka