Innováció a pályafenntartásban karbantartásmentes termékekkel
A követelmények változása előtérbe helyezi azokat a megoldásokat, amelyek nagymértékben csökkenthetik a karbantartásra fordítandó időt, de a megnőtt igénybevétel ellenére hosszabb élettartamot garantálnak.
Hosszú évtizedek óta a pályafenntartás területén dolgozó, elismert nemzetközi cégeket képviselve ilyen termékek érdekében dolgozik az Eastimpex DL Kft. (honlap: www. eastimpex.hu). Ebbe a körbe tartoznak:
Sínrögzítések
A Pandrol UK termékeit a „fit and forget” (építsd be és felejtsd el) filozófiával fejleszti és gyártja,
- az FE leerősítés a betonaljba épített, míg a K konverzió egy betétdarabbal a GEO, illetve alaplemezes SKL típus helyére beépíthető rugalmas leerősítés. A sín és az alj között a létrehozott rugalmas kapcsolat kíméli a pályát, ugyanakkor hozzájárul az utazási komfort növeléséhez.
- A sín rögzítése és oldása egyszerűen, és más megoldásnál gyorsabban valósítható meg.
- Mivel csavarozott elemet nem tartalmaznak, az aljban nem alakulhat ki repedés.
- Vanguard típus: míg az előző két leerősítésfajta a síntalpat rögzíti, ez a sín gerincét támasztja meg. Különösen alkalmas alagutakban lévő pályák felújításánál, ahol a meglévő aljzat és sín módosítása nélkül is jelentős rezgésszint- és zajszintcsökkenés érhető el.
A fenti rögzítések semmilyen karbantartást nem igényelnek, várható élettartamuk legalább azonos az alj élettartamával.
Az említett Pandrol termékek több évtizedes referenciával rendelkeznek a világ minden táján, például Hongkongban, Dubaiban, Indiában, Törökországban, Ausztráliában, Kanadában. Minden jelentős európai vasúttársaság és nagyvárosi közlekedési vállalat alkalmazza, kihasználva a karbantartásmentes üzem előnyeit.
Rezgés- és zajcsökkentésre kifejlesztett termékek
A Pandrol CDM Track alapfeladatként a zaj- és rezgéscsökkentést tűzte ki céljául. A jármű áthaladásakor a kerék-sín kapcsolat hibái által okozott rezgések továbbterjedését akadályozzák a felépítményi elemek közé elhelyezett rugalmas termékekkel. Mindezek hozzájárulnak a pálya életciklusának növekedéséhez és a karbantartási igény csökkenéséhez. A rezgés csökkentése fokozott zajvédelemmel párosul, és növeli az utazás komfortját is.
Legjellemzőbb termékeik:
- keresztaljalátét: a keresztalj talpán elhelyezett gumiréteggel az egyenletesebb tehereloszlás révén lényegesen lassabban alakul ki hullámos sínkopás a pályában;
- alágyazati szőnyeg zúzottköves pályában és ágyazópaplan az úsztatott pályalemezes pályában: az ágyazat, illetve a pályalemez alatt elhelyezett rugalmas gumiréteg javítja a kereszt- és hosszirányú terheléseloszlást. Műtárgy feletti átvezetésnél
- a műtárgy előtti és utáni pályaszakasz rugalmasságához hasonló értékeket nyújt. Kiváltható vele bizonyos mértékű ágyazatvastagság.
- A CDM körbeágyazott rendszert folytonos rugalmas alátámasztásokhoz és rögzítéshez fejlesztették ki. A rugalmas megtámasztás révén javul a pályaburkolat stabilitása, és lassabban alakul ki a hullámos sínkopás.
Jó megoldást nyújt a közúton lévő városi vasútvonalaknál problémát jelentő kóboráram szigetelésére is.
Tömör gumielemes átjárók
A Rosehill angol cég termékei:
- A gumielemes átjárók 1,8 méter egységhosszú osztott belső, valamint külső elemek hideg sajtolással, a legjobb minőségű gumiabroncsok őrleményéből készülnek. Az elemeket egymással a panelek végén alaplemezek kötik össze, az aljakon fekszenek fel, és a széleken a szegélygerendához csatlakoznak.
- Extrém terhelés és út-vasút keresztezési szög esetén a panel belsejében vezetett, és a panelvégeken összekapcsolt rudazat, valamint a végpaneleken a leerősítéshez történő kihorgonyzás biztosít elmozdulás ellen.
- Mindkét változatban a panelek egyenként kiemelhetők. Az alattuk lévő leerősítések, valamint a vágány állapotának ellenőrzése céljából elég csak az adott panelt kiemelni, azaz nagymértékben rövidíthető a javításra fordítandó idő.
- A jó minőségű gumianyag húsz évnél is hosszabb élettartamot biztosít.
A felsorolt megoldásokra Magyarországon már vannak referenciák, a termékek a jelenlegi csúcstechnológiát képviselik. Bizonyították, hogy alkalmazásukkal számottevően növelhető a pályák élettartama, csökken a beavatkozás szükségessége.
Költségkihatás és beszerzések
A fejlettebb technikai megoldás és a kiváló minőségű anyagok alkalmazása miatt számos innovatív termék egyszeri vételára magasabb a hagyományos termékekénél. Az előnyök és megtakarítások a használat során, bizonyos idő elteltével mutatkoznak:
- karbantartási időigény és ráfordítások csökkenése vagy elmaradása;
- egyszerűbb, gyorsabb be- és kiszerelés;
- nagyobb igénybevétel elviselése;
- hosszabb élettartam.
Jelenleg a beruházások többségében – ideértve az európai uniós vasúti tenderkiírásokat – a fenti előnyök sajnos nem jelennek meg: nem veszik figyelembe a karbantartási költséget és időt mint döntést befolyásoló tényezőt, csupán az egyszeri beszerzési árat. Kiemelten jelentkezik ez a probléma a fővállalkozóknál, akiknek a minél alacsonyabb pályaépítési ár az érdekük. Végeredményként az üzemeltető nem azt kapja, ami ténylegesen célszerűbb lenne számára.
A gyakoribb karbantartás miatt kieső idő és költségek jelentősek: vágányzár, szakemberek, gépek költsége, pótlójárművek beállítása, a közlekedési vállalat presztízse az utazóközönség előtt stb. Mindezek lényegesen meghaladják a beruházáskor elbírált legalacsonyabb árú beszerzéssel szembeni árkülönbözetet.
Tekintettel arra, hogy a projektek elvárt élettartama már a tender kiírásakor ismert, célszerű lenne az értékelési szempontok között kiemelten szerepeltetni az adott életciklusra vetített karbantartási igény hatásait is. •