2015. április 1.

Szerző:
Dr. Lányi Péter

Innováció a pályafenntartásban karbantartásmentes termékekkel

Az utóbbi időben a vasúti és a városi közlekedés felgyorsulásának, egyben a terhelés jelentős megnövekedésének vagyunk tanúi. Lényeges következmény, hogy a pályákon a nagyobb átmenő forgalommal és nagyobb tengelyterheléssel való lépéstartás érdekében a karbantartásra fordítható idő egyre kevesebb. Nem ritka, hogy éjszakánként csak 1-3 óra hosszat szünetelhet a forgalom.


A követelmények változása előtérbe helyezi azokat a megoldásokat, amelyek nagymértékben csökkenthetik a karbantartásra fordítandó időt, de a megnőtt igénybevétel ellenére hosszabb élettartamot garantálnak.
Hosszú évtizedek óta a pályafenntartás területén dolgozó, elismert nemzetközi cégeket képviselve ilyen termékek érdekében dolgozik az Eastimpex DL Kft. (honlap: www. eastimpex.hu). Ebbe a körbe tartoznak:

Sínrögzítések

A Pandrol UK termékeit a „fit and forget” (építsd be és felejtsd el) filozófiával fejleszti és gyártja,

  • az FE leerősítés a betonaljba épített, míg a K konverzió egy betétdarabbal a GEO, illetve alaplemezes SKL típus helyére beépíthető rugalmas leerősítés. A sín és az alj között a létrehozott rugalmas kapcsolat kíméli a pályát, ugyanakkor hozzá­járul az utazási komfort növeléséhez.
  • A sín rögzítése és oldása egyszerűen, és más megoldásnál gyorsabban valósítható meg.
  • Mivel csavarozott elemet nem tartalmaznak, az aljban nem alakulhat ki repedés.
  • Vanguard típus: míg az előző két leerősítésfajta a síntalpat rögzíti, ez a sín gerincét támasztja meg. Különösen alkalmas alagutakban lévő pályák felújításánál, ahol a meglévő aljzat és sín módosítása nélkül is jelentős rezgésszint- és zajszintcsökkenés érhető el.
Pandrol FE alkalmazása, Zichyújfalu

A fenti rögzítések semmilyen karbantartást nem igényelnek, várható élettartamuk legalább azonos az alj élettartamával.
Az említett Pandrol termékek több év­tizedes referenciával rendelkeznek a világ minden táján, például Hongkongban, Dubaiban, Indiában, Törökországban, Ausztráliában, Kanadában. Minden jelentős európai vasúttársaság és nagyvárosi közlekedési vállalat alkalmazza, kihasználva a karbantartásmentes üzem előnyeit.

Rezgés- és zajcsökkentésre kifejlesztett termékek

A Pandrol CDM Track alapfeladatként a zaj- és rezgéscsökkentést tűzte ki céljául. A jármű áthaladásakor a kerék-sín kapcsolat hibái által okozott rezgések továbbterjedését akadályozzák a felépítményi elemek közé elhelyezett rugalmas termékekkel. Mindezek hozzá­járulnak a pálya életciklusának növekedéséhez és a karbantartási igény csökkenéséhez. A rezgés csökkentése fokozott zajvédelemmel párosul, és növeli az utazás komfortját is.
Legjellemzőbb termékeik:

  • keresztaljalátét: a keresztalj talpán elhelyezett gumiréteggel az egyenletesebb tehereloszlás révén lényegesen lassabban alakul ki hullámos sínkopás a pályában;
  • alágyazati szőnyeg zúzottköves pályában és ágyazópaplan az úsztatott pályalemezes pályában: az ágyazat, illetve a pálya­­­­le­mez alatt elhelyezett rugalmas gumiréteg javítja a kereszt- és hosszirányú terheléseloszlást. Műtárgy feletti átvezetésnél
  • a műtárgy előtti és utáni pályaszakasz rugalmasságához hasonló értékeket nyújt. Kiváltható vele bizonyos mértékű ágyazat­vastagság.
  • A CDM körbeágyazott rendszert folytonos rugalmas alátámasztásokhoz és rögzítéshez fejlesztették ki. A rugalmas megtámasztás révén javul a pályaburkolat stabilitása, és lassabban alakul ki a hullámos sínkopás.
Pandrol FE alkalmazása, Zichyújfalu

Jó megoldást nyújt a közúton lévő városi vasútvonalaknál problémát jelentő kóboráram szigetelésére is.

Tömör gumielemes átjárók

A Rosehill angol cég termékei:

  • A gumielemes átjárók 1,8 méter egységhosszú osztott belső, valamint külső elemek hideg sajtolással, a legjobb minőségű gumiabroncsok őrleményéből készülnek. Az elemeket egymással a panelek végén alaplemezek kötik össze, az aljakon fekszenek fel, és a széleken a szegélygerendához csatlakoznak.
  • Extrém terhelés és út-vasút keresztezési szög esetén a panel belsejében vezetett, és a panelvégeken összekapcsolt rudazat, valamint a végpaneleken a leerősítéshez történő kihorgonyzás biztosít elmozdulás ellen.
  • Mindkét változatban a panelek egyenként kiemelhetők. Az alattuk lévő leerősítések, valamint a vágány állapotának ellenőrzése céljából elég csak az adott panelt kiemelni, azaz nagymértékben rövidíthető a javításra fordítandó idő.
  • A jó minőségű gumianyag húsz évnél is hosszabb élettartamot biztosít.
Rosehill alaplemezes átjáró, Szombathely

A felsorolt megoldásokra Magyarországon már vannak referenciák, a termékek a jelenlegi csúcstechnológiát képviselik. Bizonyították, hogy alkalmazásukkal számottevően növelhető a pályák élettartama, csökken a beavatkozás szükségessége.

Költségkihatás és beszerzések

A fejlettebb technikai megoldás és a kiváló minőségű anyagok alkalmazása miatt számos innovatív termék egyszeri vételára magasabb a hagyományos termékekénél. Az előnyök és megtakarítások a használat során, bizonyos idő elteltével mutatkoznak:

  • karbantartási időigény és ráfordítások csökkenése vagy elmaradása;
  • egyszerűbb, gyorsabb be- és kiszerelés;
  • nagyobb igénybevétel elviselése;
  • hosszabb élettartam.

Jelenleg a beruházások többségében – ideértve az európai uniós vasúti tenderkiírásokat – a fenti előnyök sajnos nem jelennek meg: nem veszik figyelembe a karbantartási költséget és időt mint döntést befolyásoló tényezőt, csupán az egyszeri beszerzési árat. Kiemelten jelentkezik ez a probléma a fővállalkozóknál, akiknek a minél alacsonyabb pályaépítési ár az érdekük. Végeredményként az üzemeltető nem azt kapja, ami ténylegesen célszerűbb lenne számára.
A gyakoribb karbantartás miatt kieső idő és költségek jelentősek: vágányzár, szakemberek, gépek költsége, pótlójárművek beállítása, a közlekedési vállalat presztízse az utazóközönség előtt stb. Mindezek lényegesen meghaladják a beruházáskor elbírált legalacsonyabb árú beszerzéssel szembeni árkülönbözetet.
Tekintettel arra, hogy a projektek elvárt élettartama már a tender kiírásakor ismert, célszerű lenne az értékelési szempontok között kiemelten szerepeltetni az adott életciklusra vetített karbantartási igény hatásait is. •


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka