Intelligens közlekedés: kutatók tanácskoztak a „zöld” járművekről
Még 2012-ben indult el az a két, a Járműipari Kutatóközpont (JKK) által vezetett uniós finanszírozású projekt (TÁMOP-4.2.2.A-11/1KONV-2012-0012 és TÁMOP-4.2.2.C- 11/1KONV-2012-0012), amelyek eredményeit a Workshop on Design, Simulation, Optimization and Control of Green Vehicles and Transportation című konferencián mutatták be és vitatták meg a témák szaktekintélyei. Szaúd-Arábiától Angliáig, Ingolstadttól Budapestig 12 külföldi és 40 hazai, vezető egyetemeken oktató előadó érkezett a programra, amelynek dr. Földesi Péter, a Széchenyi István Egyetem rektora szerint nem titkolt célja, hogy felkészüljenek az Európai Unió következő hétéves finanszírozási ciklusának témába vágó pályázataira. Dr. Bokor József, a kutatóközpont vezetője hozzátette, olyan meglévő vagy leendő partnereket hívtak meg, akik támogatni tudják a győri kutatásokat, akár csak azzal is, hogy elmondják saját tapasztalataikat. Az itteni és a hozott eredmények összegzéséből aztán újabb projektek indulhatnak majd.
A konferencia két fő témája közül az egyik a „zöld” járművekkel, főként az elektromos motorokkal és a hozzájuk kapcsolódó hajtásláncokkal foglalkozott. Ennek kapcsán Florian Bittner, az Audi AG mérnöke a konszern elektromos motorjainak matematikai és szimulációs eszközökkel végzett tervezéséről tartott előadást, de a jelenlévők áttekintették azt is, miként lehet mesterséges intelligencia segítségével hatékonyabbá tenni a járművek teljesítményét. A szaktekintélyek találkozójának másik fő irányvonala az intelligens közlekedés, azon belül pedig a károsanyag-kibocsátás csökkentése volt. Dr. Horváth Zoltán, a Széchenyi Egyetem tanszékvezető egyetemi tanára rámutatott, uniós előírás a levegő nitrogén-oxid-tartalmának – amelyért több mint 40 százalékban a városi közlekedés a felelős – csökkentése a következő 5-10 évben. Ezért Brüsszel a következő hétéves támogatási ciklusban sok milliárd eurót szán erre a célra, illetve az intelligens közlekedési rendszerek alkalmazására. A témában már több nemzetközi kutatás eredményét publikálták, amiben a győriek mégis pluszt jelentenek, az az a szimulációs rendszer, amellyel valódi időjárási adatok mellett kiszámítható, hogy hogyan keveredik el az autók által okozott légszennyezés a városban.
A projektről részletesen dr. Palkovics László, a JKK kutatóprofesszora számolt be, nagy hangsúlyt helyezve arra, hogyan lehet az emissziót csökkenteni az autonóm járművek bevezetésével.
A jövő „zöld” autójáról nem csak elméletben beszéltek a konferencián, hiszen bemutatták azt a villamos hajtású gépkocsit is, amelyet már a fent említett két projekt eredményeinek felhasználásával építettek. Az óránként mintegy 50-60 kilométeres végsebességre képes, így főként városi közlekedésre alkalmas kétszemélyes négykerekű az egyetem promóciós autójaként járja majd az utcákat – hiszen forgalomba is helyezik. A SZElectra nevű, csomagtartós kisautó egy másik jármű alapjaira épült, de teljesen új karosszériával és hajtásrendszerrel – ezt már Szauter Ferenc JKK irodavezető mondta el, aki kiemelte azt is, hogy a villamos hajtásnak köszönhetően a károsanyag-kibocsátás gyakorlatilag nulla. A korszerű, saját tervezésű motorvezérlőt, illetve az elektronikai elemeket is a JKK laborjában építették, a hatékonyságnövelést és a minél alacsonyabb energiafogyasztást szem előtt tartva. A jármű fejlesztése folytatódik – ahogy az MTA elnökségének tagjaként is tevékenykedő, a JKK operatív munkájában is komoly szerepet vállaló –, Bokor professzor szerint a további, EU által is támogatott projektjeik eredményei a SZElectrában manifesztálódnak majd.•