Környezettudatos útépítés

Az útépítés jövőjét már nem csak a gépek, technológiák és azok járulékos költségeinek tökéletesítése határozza meg, egyre nagyobb szerepet kap ugyanis a környezet megóvása és a fenntarthatóság bevezetése – állítja Roszik Gábor, a Colas Hungária Zrt. Technológiai Igazgatóságának főtechnológusa. De vajon mit jelent mindez a gyakorlatban Magyarország egyik legnagyobb útépítő vállalatánál?


A Colas cégcsoport üzleti filozófiájának évtizedek óta szerves része a környezettudatosság. A francia hátterű cég az egész világon jelen van, Kanadától egészen Indiáig működnek leányvállalatai. Hogyan érhető tetten ez a szemlélet a magyarországi leányvállalat esetében?

– Mindazok mellett, hogy a ránk vonatkozó összes környezet­védelmi és hulladék­gazdálkodással kapcsolatos jogszabályokat és előírásokat betartjuk, időnként indítunk olyan programokat, melyek speciálisan segítik a környezet­tudatos munkát. A bányászati tevékenységünk kapcsán például két kiemelten fontos kezdeményezésünk is volt az utóbbi években: az egyik kutatási projekt a Magyar Madártani Egyesület részvételével a bányában élő madarak életének a feltérképezé­sére irányult, a másik pedig a táj­rehabilitáció téma­körére koncentrált, azaz a már korábban keletkezett tájsebek gyógyítását rekultiváció­val és elsősorban őshonos növényzet telepítésével valósítja meg. Az útépítési tevékenységünk esetében az aszfalt­gyártás terén indult el egy energia­hatékonysági program.

A hazai előírás alapján a mérsékelten meleg aszfaltként (WMA – Warm Mix Asphalt) ismert eljárások egyik lehetséges megvalósítása a habosított bitumenes technológia, melyet először a Colas keverőtelepein alkalmaztak. Ennek lényege, hogy a forró, nyomás alatt lévő bitument vízzel együtt permetezzük a keverőtérbe, ahol a bitumen felhabosodik, ezáltal a kőanyagot jobban bevonja, a bitumenfilm tapadása pedig nagyobb lesz a hagyományos aszfaltkeverékekhez képest.

Ezzel a módszerrel a gyártás hőfokát, és így az energiafelhasználást is csökkenthetjük, de akár meg is tudjuk növelni a beépítési távolságot. A habosított kötőanyagok használatával 120–140 °C között tudjuk tartani a beépítési hőmérsékletet, ami a hagyományos beépítési hőfokokkal összevetve mintegy 20–40 °C-os csökkenést tesz lehetővé, vagyis alacsonyabb energiafelhasználás mellett ez az eljárás lényegesen környezetkímélőbb is. Az első negyedévben pedig az új jogszabályi előírásokra reagálva elindítottuk az Energia menedzsment programot, amely a teljes vállalat tevékenységének energia­felhasználását monitorozza és teszi majd hatékonyabbá. Ehhez felhasználjuk a már jelenleg is működő, az aszfalt­gyártás teljes folyamatának energia­felhasználását monitorozó, saját fejlesztésű szoftverünket.

A Colas magyar cégcsoportja 1991 óta vesz részt Magyarországon építőipari be­ruházá­sokban. A kezdetek óta kizárólag magyar szakemberek által vezetett holding a hazai úthálózat fejlesztésében mára meghatározó szereplővé vált. Az elmúlt évtizedekben a Colas több mint száz kilométernyi gyorsforgalmi utat épített itthon, de az autópálya- és útépítési feladatok mellett a különleges mérnöki létesítmények, valamint az érzékeny, komoly szervezést igénylő városrehabilitációs és közműépítési megbízások kivitelezőjeként egyaránt az iparág élvonalába tartozik.
Nemzetközi színtéren is találkozhatunk a Colas Hungária Zrt. Technológiai Igazgatóságának nevével – a Colas SA közvetítésével –, miután bekerültek a LIFE SustainEuroRoad elnevezésű, az Európai Unió által finanszírozott projektbe.

– A projekt célja egy olyan innovatív szoftver kifejlesztése és validálása, amely össze tudja hasonlítani a különböző útépítési technológiák és anyagok előállítása és alkalmazása során keletkező szén-dioxid üvegházhatású gáz mennyiségét. Erre azért van szükség, mert az elmúlt évtizedben az Európai Unió fő célkitűzései között egyre markánsabb szerepet kapott a fenntarthatóbb növekedés elősegítése, melyet egyebek között az útépítés és -felújítás környezeti hatásainak drasztikus csökkentésével szeretnének elérni. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának 20 százalékos csökkenésével párhuzamosan az energiahatékonyság 20 százalékos növekedését kell elérni. A program megvalósításához a Franciaországban már működő SEVE Eco-compa­rateur nevű szoftvert vették alapul, amelyet korábban már Magyarországon is bemutattak. A fejlesztésnek köszönhetően egy útépítési vagy -felújítási projekt különböző technológiai variánsai környezetvédelmi szempontból is összehasonlíthatóvá válnak.

Milyen szerepet vállaltak ebben a munkában?

– A Colas Hungária Zrt. feladata egy bizonyos útszakasz (a 31-es főút 106+103–129+159 kilométerszelvények közötti szakasz) tesztelése volt, melynek során adatokat gyűjtöttünk az egyes technológiai folyamatok energiafelhasználásáról abból a célból, hogy a szoftver által használt alapadatokat pontosabbá tegyük. A teljes vertikumot vizsgáltuk, azaz az alapanyagokat, a szállítás költségeit, a gyártás folyamatát és még a bedolgozás fázisait is. Ezután került sor az adatok kiértékelésére. Jelenleg a szoftver magyar nyelvű fordítása zajlik, már kiküldtük az összes szakkifejezés magyar nyelvű megfelelőjét a francia kollégáknak, akik beillesztik azokat a meg­felelő helyekre. Várjuk vissza a próbaverziót, hogy az utolsó simításokat is elvégezhessük a kiadás előtt. Nemcsak az eszköz fejlesztésére helyeztük a hangsúlyt, hanem a kommunikációra is, ugyanis a döntéshozóknak is szeretnénk bizonyítani, hogy egy ilyen szoftverrel valódi környezetvédelmi versenyhelyzetet lehet teremteni az útépítési piacon.

Természetesen tisztában vagyunk azzal, hogy ez nem egyik napról a másikra hoz változást, azonban reményeink szerint 3-4 éven belül elterjedhet a szoftver használata Magyar­országon is. Látni kell, hogy egyre inkább olyan költség­hatékony és környezet­védelmi szempontból fenn­tartható megoldásokra van szükség, melyekkel meg tudunk felelni a 21. század kihívásainak.•


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka