2013. május: jegyzet, portré, tudomány, innováció, startup, egyetem, kiállítás/konferencia, agrárium, zöldkörnyezet, atomenergia, hulladékgazdálkodás, disszemináció, elektronika, biztonságtechnika, it, nanotechnológia
2013. május 2.

Szerző:
Bogdán Zoltán

Meet the Scientist – Találkozz tudóssal!

Az egyetemi hallgatók könnyen összefuthatnak „igazi” tudósokkal, hiszen a folyosón jó­szerivel ki sem tudják kerülni őket, de az átlagos hazai középiskolában ez aligha fordul elő. Ezért is találta ki három évvel ezelőtt a Meet the Scientist programot a Magyar Innovációs Szövetség, a Magyar Fulbright Bizottság és az USA budapesti nagykövetsége. A rendezvénysorozat célja a műszaki és természettudományok, illetve az amerikai tanulmányi lehetőségek népszerűsítése a magyar középiskolások körében.


A program ambiciózusan indult, és rögtön nagy sikert is aratott. A 2010/2011-es tanévben négy fővárosi és hat vidéki iskolába látogattak el, ahol egy-egy, a természettudományok és a műszaki tudományok területén dolgozó, korábbi Fulbright-ösztöndíjas tartott népszerűsítő előadást. A rendezvénynek weboldalt is készítettek, ahol az érdeklődők minden szükséges információt megtalálhatnak, az előadások teljes felvétele pedig felkerült a Youtube-ra. Néhány előadáscím: Forró nyomon az ősanyag nyomában; Vulkánkitörések, vulkánveszélyek; Vékonyrétegek a mindennapokban.

A következő évben tovább fejlődött a program: a Csodák Palotája munkatársai a témákhoz kapcsolódó érdekes és látványos kísérletekkel egészítették ki az előadásokat. 2011/2012-ben hét fővárosi és 11 vidéki iskolában tartottak olyan előadásokat, mint például: A kőbaltától az atomfegyver-kísérletekig; Matematikával a járványok ellen; A növényvilág számkivetettjei.

Iván Kristóf előadása februárban a Budai Ciszterci Szent Imre Gimnáziumban,
Orvosi diagnosztika tenyérnyi eszközökön címmel

Ahogy Antos Lászlótól, a Magyar Innovációs Szövetség (MISZ) ügyvezető igazgató­jától, a program „főmenedzserétől” megtudtuk, ekkorra már széles körben híre ment a kezdeményezésüknek. Amerikai tudósok jelentkeztek például be, hogy budapesti tartózkodásuk idején szívesen tartanának – ingyen és bérmentve – előadásokat. Így jutott el két amerikai szakember is fővárosi két tannyelvű középiskolákba.

Az ingyenesség egyébként is jellemző a kezdeményezésre: az előadók soha nem kérnek egyetlen fillért sem a részvételükért. Az már más kérdés, hogy valahogy el kell jutni a vidéki középiskolákba, a technikai eszközök sem maguktól működnek, és az információk sem ingyen kerülnek fel az internetre – egyszóval van helye annak az összegnek, amelyet a szervezők (köztük a MISZ) juttatnak erre a célra.

A szövetség méltatlan lenne a nevére, ha nem figyelt volna fel az elmúlt évtized egyik legnagyobb IT innovációjára, a Facebookra. Már külön oldaluk van, amelyet eddig mintegy nyolcszázan „lájkoltak”, néhányan pedig már figyelemre méltó ajándékokat is nyertek tudományos kérdésekre válaszolva. Nem mellesleg a legnagyobb videomegosztóra feltett előadásokat és kísérleteket már közel nyolcezren nézték meg.

2013 első félévében immár kellő szervezői rutinnal felvértezve folytatódott a tudománynépszerűsítő program. Hat fővárosi és három vidéki középiskolában kapcsolták be a kivetítőket, de a szervezők számára ennél is sokkal fontosabb visszajelzés volt, hogy a fiatalok élvezték az előadásokat, és aktívan részt vettek a lenyűgöző kísérletekben. Ahogy az egyik lelkes hallgató meg is jegyezte: „tíz év múlva mi is szeretnénk hasonló előadásokat tartani”. Az idei előadások közül néhány ér­dekesség: Klónok és őssejtek; Zoo­mu­zi­koló­gia; Kémiai mítoszok.

A „tudományos roadshow” a szervezők szándékai szerint 2013 őszén folytatódik (ha lesz rá fedezet), hiszen eddig csak 40 iskolában voltak, több mint ezerben még nem…•

Mi is az a Fulbright?
A Fulbright-program egy posztgraduális oktatási, kutatói ösztöndíj-, illetve csereprogram, amelyet 1946-ban alapított J. William Fulbright amerikai szenátor.
A világ egyik legrangosabb ösztöndíja, jelenleg 144 országban működik. Hazánk még 1978-ban kapcsolódott a programhoz, azóta mintegy 800 magyar állampolgár kapott ilyen ösztöndíjat. A program nem sorolható be a klasszikus „brain drain” („agy­elszívó”) ösztöndíjak közé, hiszen a külföldi diák csak úgynevezett „exchange visitor” vízumot kaphat, tehát szigorúan vissza kell térnie hazájába.
 
2019. október – Közlekedésfejlesztési különszám

2019. október – Közlekedésfejlesztési különszám

Hírlevél feliratkozás

Innotéka