Minőség-ellenőrzés Várpalota elkerülőn
A Várpalota elkerülő szorosan összefüggő és egybetartozó ütemeinek kivitelezését az SDD Konzorcium végzi, melynek tagjai a Subterra-Raab Kft., a Pannon-Doprastav Kft. és a Dömper Kft. A kapcsolódó beruházások folyamatosan és ütemterv szerint haladnak, a vonatkozó szerződések befejezési határideje 2018. február 25.
Az SDD Konzorcium megbízásából mindkét projekten a teljes körű minőségirányítási és minőségellenőrzési feladatokat, a laboratóriumi és helyszíni vizsgálatok elvégzését az Innovia Minőségellenőrzési, Technológiai és Innovációs Kft. látja el.
A jogelőddel rendelkező, de jelen felállásban 2005-től az Innovia Kft. folyamatos fejlesztés mellett, árbevételének egyenletes növelésével, zökkenőmentesen működik. A szerződésben vállalt laboratóriumi és helyszíni tevékenység keretében az alábbi munkafolyamatokat végzi:
- kivitelezést megelőző talajfeltárások, töltésanyag minősítése, bevizsgálása;
- a kivitelezési munkafolyamatok teljes körű minőség-ellenőrzése;
- technológiai utasítások és minőségellenőrzési tervek elkészítése;
- a beépített anyagok fizikai tulajdonságainak vizsgálata;
- minősítési dokumentációk összeállítása.
A vizsgálatok elvégzéséhez jelenleg három aszfalttechnológiai, két talajmechanikai és egy betonvizsgáló laboratórium áll rendelkezésre, felszerelve a vizsgálatokhoz szükséges professzionális eszközökkel. Az Innovia Kft. mobil laboratóriumai a futó projektek helyszínére települve hatékonyan tudják segíteni a megfelelő minőségű kivitelezés előrehaladását, így van ez a Várpalota elkerülő kivitelezése során is.
A Nemzeti Akkreditáló Testület (NAT) által akkreditált vizsgálólaboratórium (NAT-1-1495/2015) laboratóriumi és helyszíni vizsgálatait jelenleg 12 tapasztalt, képzett szakember végzi. Az akkreditáción túl az Innovia Kft. az MSZ EN ISO 9001:2009 szerint tanúsított minőségirányítási rendszerrel, valamint az MSZ EN ISO 14001:2005 és az MSZ EN ISO/IEC 17025:2005 szerint tanúsított integrált környezetirányítási rendszerrel is rendelkezik.
A komplett beruházás során két külön szintű csomópont, négy közúti, két vasúti, egy vasút feletti, valamint egy gyalogos- és kerékpáros közlekedésre alkalmas műtárgy épül meg a mintegy 10 km-es, 2 × 2 sávos főpálya fizikai elválasztó sávval rendelkező, főúti paraméterekkel megépülő, de az üzemeltetés során 110 km/h-s emelt sebesség számára megfeleltetett beavatkozásaként.
A két ütem térben és időben ugyan csatlakozó beruházás, de szerződésjogilag és a műszaki tartalmat illetően eltérő sajátosságokat foglal magában, amihez technológiai szempontból is alkalmazkodni kellett. A közbeszerzési eljárások „rejtelmei” miatt a II. ütem kivitelezése a beruházó belső mérnök szervezetének fennhatósága alatt indult el, csak mintegy három hónap elteltével állt „hadrendbe” a régi-új mérnök. A II. ütem új szerződéses rendszere – az I. ütem szoros kapcsolatát figyelmen kívül hagyva – ismételten megkövetelte a többi között a hídépítések betonkeverékének újabb próbakeverését, minősítését is. Jóllehet a tenderdokumentáció előírásainak szigorú értelmezése alapján az ismételt vizsgálati kör jogos és szükséges, azonban jelen esetben az I. ütem során alkalmazott azonos próbakeverések (Elkon Qiuckmaster 135 betonüzem mindkét ütem során) a folyamatos és nagyszámú vizsgálatok mellett ezt a szerződésjogi értelmezést megkérdőjelezték.
A több apróbb műszaki disszonancia közül – betonszilárdsági eltérések, BVSZ-KVSZ anyagminőségi eltérés, geometriai különbségek stb. – a két ütem legjelentősebb eltérése a pályaszerkezet felépítésében jelentkezik, ami az ütemek eltérő tervezési és engedélyeztetési időszakára vezethető vissza, s amely eltéréseket a kivitelezéskor már – elszámolhatósági okokra visszavezethetően – nem lehetett orvosolni.
Az eltérő vizsgálatok és duplázott minősítések mellett az aszfaltfajták keverési és beépíthetőségi sokrétűségével is számolni kellett. Ezt érzékelve a Konzorcium – a pályaszerkezet ütemezett kivitelezhetősége érdekében – az aszfaltgyártó kapacitását egy újabb keverőüzemmel megnövelte. Az I. ütem megépíthetőségét a Konzorcium egy Ermont RB 160 (átalakítást követően 200 t/h kapacitású) mobil-aszfaltkeverővel tervezte, majd az eltérő és egyben megnövekedett mennyiségű pályaszerkezet határidőre történő beépíthetősége érdekében megvett és beüzemelt egy Ammann UniGlobe 200-as keverőüzemet is. Természetesen az új aszfaltkeverő beüzemelésének és a garantáltan egységes minőségben megvalósuló folytonos gyártástechnológia bevezetésének minden szakmai szépsége és bosszúsága a technológusé. Mindezt úgy kellett rendszerbe állítani, hogy a kivitelezés ütemezett előrehaladásában ne legyen fennakadás, a beállított és bevizsgált keverési tervek eredménye „rendszerbe simuló” legyen.
Összességében elmondható, hogy a több mint három éve folyó, tervezést és kivitelezést magába foglaló Várpalota elkerülő I. és II. ütemének előrehaladása, műszaki készültsége és minősége a vállaláskor tett paraméterekkel azonos. Az anyagbemutatások, laborvizsgálatok, helyszíni mérések oroszlánrészén a projekt túl van, több önálló építmény rész-műszaki átadással, minősítési dokumentációval rendelkezik, az engedélyező hatóság jóváhagyása alapján ideiglenesen már forgalom alatt van. A technológiailag alkalmas időjárási viszonyok elmúltával a kivitelezési feladatok befejeződnek, a minősítések, végleges megvalósulási tervek összeállításának ideje következik. Szakmai oldalról megközelítve meg kell jegyezni, hogy az informatikai fejlődés jelen állását figyelembe véve a döntéshozóknak felül kell vizsgálniuk korábbi gyakorlatukat. A kimondottan nagy terjedelmű megvalósulási és minősítési dokumentációk sokpéldányos, papíralapú legyártása felett már eljárt az idő. Bizonyára egy eredeti példány nyomtatott és aláírásokkal is hitelesített változatára szükség lehet a későbbiekben is, de minden további sokszorosítást elégséges lenne elektronikus változatban dokumentálni.
A jelenlegi műszaki készültség alapján nagy biztonsággal kijelenthető, hogy a Konzorcium a szerződéseiben vállalt határidőt, annak minden előírt paraméterével tartani tudja, az elkerülő rendeltetésszerű használatának határidőre történő átadása elől a legnagyobb akadályok már elhárultak, az utazóközönségnek a régóta remélt szalagvágásig már nem kell sokat várnia.•